tretthetsbrudd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
shemekia

tretthetsbrudd

Legg innav shemekia » 16 jun 2010 19:58

Fikk konstatert tretthetsbrudd i hælen for 1 1/2 år siden. noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før det heles ? De fleste leger sier det er bare å løpe igjen, men så er det en som holder igjen. Er usikker. Har ikke vondt lenger. Har syklet under hele skadeperioden

padde

Re: tretthetsbrudd

Legg innav padde » 17 jun 2010 15:40

Et brudd bruker selvsagt ikke halvannet år på å gro, så det du spør om er kanskje risikoen for å få et nytt tretthetsbrudd?

Jeg tror jeg ville sett litt på steget. Det er ikke usannsynlig at problemet er forårsaket av at du hiver foten litt for langt frem- slik at du i praksis løper med stem. Da blir belastningen på hælen ganske voldsom (i tillegg til at du mister mye fremdrift).
Du kan lese litt om pose og forfot (som eliminerer problemet), og bli litt inspirert av disse trådene, men viktigst er kanskje det å sette beinet litt mer rett ned under deg, og heller forsøke litt mer skyv. Det skal gjerne ikke så mye til.

shemekia

Legg innav shemekia » 17 jun 2010 19:41

Mener du å si at jeg kan løpe igjen ? hadde vært herlig. tips til treningsopplegg for å komme igang igjen ? Har lett for å bli litt for ivrig :)

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 17 jun 2010 21:34

shemekia skrev:Mener du å si at jeg kan løpe igjen ? hadde vært herlig. tips til treningsopplegg for å komme igang igjen ? Har lett for å bli litt for ivrig :)

Når jeg tror jeg har ett tretthetsbrudd på gang belaster jeg andre plasser i 3-5 uker.
78 uker er jo helt hinsiden, kunne jo vært knekt og grodd igjen flerfoldige ganger.

hanek

Legg innav hanek » 17 jun 2010 21:51

jeg har et tretthetsbrudd i leggen (tibia) har avlastet med krykker i 7 uker nå-og har fått beskjed om å være i full aktivitet igjen (løping) når det har gått 12 uker fra første dag jeg brukte krykker-altså 5 uker igjen- Frem til nå har jeg syklet :-) Mhv Hanne K.( Men er usikker på hvordan det arter seg med tretthetsbrudd i hælen til sammenligning)

shemekia

Legg innav shemekia » 18 jun 2010 20:00

Plagen skrev:
shemekia skrev:Mener du å si at jeg kan løpe igjen ? hadde vært herlig. tips til treningsopplegg for å komme igang igjen ? Har lett for å bli litt for ivrig :)

Når jeg tror jeg har ett tretthetsbrudd på gang belaster jeg andre plasser i 3-5 uker.
78 uker er jo helt hinsiden, kunne jo vært knekt og grodd igjen flerfoldige ganger.

Bruker du krykker når du har "brudd" ? eller er du bare forsiktig ?

Gå tilbake til «Skader»