Gilmore's groin / fotballbrokk

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukerens avatar
Sensei69
InnleggCOLON 80
RegistrertCOLON 08 Feb 2010 07:07
BostedCOLON Nesoddtangen

Gilmore's groin / fotballbrokk

Innlegg Sensei69 » 12 Jul 2010 10:09

Frykter jeg har pådratt meg Gilmore's groin, eller fotballbrokk som det ofte også kalles.
Har gradvis sneket seg på en smerte i nedre delen av bukmuskulaturen og på hver side ved hoftefestet.
Er ikke så ille når jeg løper rolig flatt, eller står, men det kommer blant annet når jeg skal ut av senga eller snu meg når jeg ligger.
Har time til lege i morgen, og frykter jeg må droppe løpinga for en stund.

Noen som har erfaringer mht. behandling og restitusjonstid?

OPPDATERING: Påvist tendenser til brokk, men legen ville avvente.
Han mente jeg fortsatt kunne løpe innenfor smertegrensa. :)

gls
InnleggCOLON 69
RegistrertCOLON 06 Feb 2010 18:48
BostedCOLON Bærum

Re: Gilmore's groin / fotballbrokk

Innlegg gls » 15 Jul 2010 22:23

Da er det kanskje ikke Gilmores Groin likevel, men brokk ?

- Jeg slet for noen år siden med det fysioterapeut/lege var nokså sikker på var Gilmores Groin. Jeg var hos både fysioterapeut som også var lege (Nimi) og hos spesialist (Volvat Medisinske Senter) i Oslo.

Det positive først: Jeg er blitt helt bra - til slutt. Det negative: Det tok veldig lang tid før jeg ble kvitt problemet. Det tok faktisk 2 - 3 år, og jeg sluttet helt å trene i det meste av denne perioden. Det kan altså ta lang tid å bli frisk, men muligens er det varierende fra tilfelle til tilfelle.

Jeg fikk forøvrig en del øvelser av fysioterpeuten/legen, og disse øvelsene gjennomførte jeg slik det ble anbefalt. Spesialisten hos Volvat mente at det var uaktuelt med operasjon; det var bare å ta tiden til hjelp. Jeg mener å huske det ble sagt at jeg kunne fortsette å trene så sant smertene ikke oversteg 3 på en skala fra 1-10.

Forhåpentligvis er ditt problem (adskillig) mer kortvarig - og uansett så blir du nok helt sikker frisk før eller siden. :D

Brukerens avatar
Sensei69
InnleggCOLON 80
BostedCOLON Nesoddtangen

Innlegg Sensei69 » 17 Jul 2010 15:50

gls skrevColonDa er det kanskje ikke Gilmores Groin likevel, men brokk ?
Forhåpentligvis er ditt problem (adskillig) mer kortvarig - og uansett så blir du nok helt sikker frisk før eller siden. :D

Takk for kommentar. Jeg tror nok det er Gilmores groin likevel, for jeg har alle de klassiske symptomene.
Legen innrømmet at han ikke kjente diagnosen, og foreslo vi skulle se tiden an og evt sende meg til idrettsslege senere.
Han var veldig vag i forhold til brokk, og det virker jo litt rart, for jeg har ikke gjort noen brå, eller spesielt kraftige rykk som skulle tilsi det...

Bra tips i forhold til smerteskala. Når jeg er inaktiv er smerten lik null, og når jeg løper er jeg vel oppe i 2-3 på rolig langtur, og det er jo akkurat innenfor, det. :)

Håper du har rett i forhold til sykdomslengde for jeg hadde så inderlig et håp om å KNUSE persen min på halvmaraton 26. sept. :(

Brukerens avatar
Sensei69
InnleggCOLON 80
BostedCOLON Nesoddtangen

Innlegg Sensei69 » 16 Aug 2010 11:52

Oppdatering: Smertene er betraktelig verre nå. Å nyse er et sant helvete. Våkner når jeg snur meg om natta.
Skal til landslags-fysioterapeut for herrelaget i fotball på onsdag. Han kan Gilmore. Frykter jeg må operere, og det blir neppe billig. :(

arpeders
InnleggCOLON 7
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 10:31

Innlegg arpeders » 08 Sep 2010 11:17

Nå... hvordan gikk det hos landslags-fysioen?

Operasjon hos Volvat koster 15000 for en side, og 25000 for begge... jeg har sjekket, men ikke gjort det .... enda ...

Ellers har jeg vært plaget som du i 2 år, men det har stabilisert seg på et akseptabelt smertenivå. Jeg har aldri holdt opp med løping, men trent kun i skog og mark enkelte perioder. Intervall trening forverrer situasjonen, så der har jeg vært litt av og på.

Jeg har vel kommet til at jeg ikke vil opereres, på grunn av at det sakte men sikkert går bedre.... Men det kan jo være at det blir med meg som med en annen jeg vet om......; Jeg har problemet i 9 år før jeg opereres, og angrer da på at jeg ikke opererte med en gang.... tiden vil vise.

Jeg vil gjerne ha en status fra deg...

Brukerens avatar
Sensei69
InnleggCOLON 80
BostedCOLON Nesoddtangen

Innlegg Sensei69 » 11 Sep 2010 10:03

Landslagsfysioen sendte meg videre til Landslagslegen, Thor Einar Andersen på Idrettens Helsesenter.
Tre mulige diagnoser: 1. Brokk på innsiden av bukhulen under arr etter bilndtarmsoperasjon. 2. Gilmore's Groin, 3. Betennelse i senefeste (eller noe sånt latinsk uforsåelig tendeniose) :)
Skal ta CT på mandag 13. sept. og får endelig svar da.

Det finnes nå visstnok en alternativ behandlingsform for Gilmores groin som ikke inkluderer kirurgi, iflg langslagslegen.
Dette er ganske nytt, og har opphav i en eller annen tysk lege. Jeg har ikke lest meg opp på det, men legen min sa at det har svært god effekt, og ganske raskt bedring.
Det er visstnok kun noen få som gjør dette ennå, og de han har kontakt med er knyttet til fotballklubben Strømsgodsets treningsapparat.
Det er ikke gratis, og ikke støttet av det offentlige, men han mente tre-fire behandlinger var det som skulle til. De tar ca 1000 kr pr behandling.
Vi skal avvente CT-resultatene og så evt vurdere om jeg skal bestille en time i Drammen.

Har trent nesten som normalt, til tross for at smertene er tydeligere og mer konstante nå.
Er så sugen på å perse på halvmaraton 26. sept, at jeg kommer til å trosse smertene og løpe uansett.
Smertene gjør at jeg ikke kan løpe så fort som jeg er i stand til, men jeg kommer til å sette ny pers med god margin, selv i komfort-tempo. :)
Tar en hel uke treningsfri før 26. i håp om at det skal roe seg noe!

perheske
InnleggCOLON 364
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 22:56

Innlegg perheske » 28 Sep 2010 10:17

Jeg vet ikke veldig mye om dette, men en kamerat har hatt det - sannsynligvis.
Det er veldig plagsomt, og kommer og går. En løpetur kan starte fint, men så baller det på seg med vondt nede i magen.
Jeg tror ikke det er farlig å trene / konkurrere - men det går selvsagt ut over både resultat og komfort.
Det tok lang tid å blir bra - nesten et år.
Jeg tenker at en bør trene likevel, men kjenne på kroppen hvor langt, ofte og intenst. Så heller bruke den tid det tar og komme tilbake når det kjennes OK for det.
Og så er det så fint med det, at har en vært bra trent, så kommer en forunderlig raskt tilbake. Kanskje bedre å trappe ned, bli helt bra - og trappe opp - enn å slite med det i årevis.

Brukerens avatar
Sensei69
InnleggCOLON 80
BostedCOLON Nesoddtangen

Innlegg Sensei69 » 29 Sep 2010 06:50

Det er merkelige greier.. Jeg trappet ned på treninga den siste uka før Oslo Maraton, og da ble det muligens litt bedre.
Under løpet gikk det heldigvis bra. Jeg kjente ikke mye til smertene (muligens pga adrenalinet) de første 13 km, men da jeg skulle skru opp tempoen, satte det seg en krampelignende smerte i høyre hoftebøyer.
Jeg antar at det hadde sammenheng med anstrengt muskulatur i området pga smertene. Fikk ikke til å løpe fortere, for det gjorde så vondt, men kjørte cruisekontroll derfra og persa med 8,5 minutter. :)
Dagen etter løpet kjentes det ut som om noen hadde brukt sandpapir på baksiden av buken, for jeg var sår og stiv. Heldigvis var jeg fin i beina.

Venter nå på et konklusjon fra legen.
CTen viste i allefall ingenting, men etter hva jeg har forstått er det ikke alltid enkelt å påvise nettopp GIlmore's groin... sukk!

Dagsven
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 06 Feb 2011 22:35

Innlegg Dagsven » 06 Feb 2011 22:45

Hei.

Først er det jo beklagelig at du sliter med lyskeplager:( Jeg er ingen ekspert men har slitt med Gilmore i mange år. Jeg er fotballspiller og satset en periode veldig på fotballen. Gilmore har blitt en kjent skade i fotballmiljø. Gilmore oppstår i idretter med mye start stopp (kan sikker oppstå utenom også). Mine første symptomer var at jeg ble stiv i lysken, nesten som lyskestrekk. Smerter avtar når man blir varm, men kommer kraftig tilbake feks. dagen derpå. Nyse, hoste og ofte smertefullt. Jeg fikk min diagnose av Dr. Trygve Kase. Han mente ar kirurgi var eneste løsning (2003). Kase holder til på Ringvoll klinikken og jeg tror han er en av de med mest kompentanse på område.

Lykke til.

roger eide
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 06 Sep 2013 11:01

Innlegg roger eide » 18 Des 2016 17:53

hei. hvordan gikk det med deg til slutt? klarte de å se noe på CT?

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester