Løpeteknikk

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Toneklone
Sted: Rygge

Løpeteknikk

Legg innav Toneklone » 18 jul 2010 19:39

Jeg slet med beinhinnebetennelser i begge leggene i hele vinter. Kjøpte et par Asics Gel Kayano, og det ble bedre, men ikke borte. Selgeren på G-sport sa da jeg løp på mølle at jeg må endre løpsteknikken min siden jeg landet på forfoten. Jeg skulle lande på hælen, fortalte han meg. Jeg syntes det hørtes litt rart ut, men tenkte at han har vel mer peil enn meg. Så jeg begynte å lande på hælen med de nye skoene mine. Og beinhinnebetennelsene fortsatte.
Nå i det siste har jeg lest litt mer om barfotløping og også tenkt selv at det er vel mest naturlig å lande på forfoten? Sånn som jeg egentlig gjorde? Så jeg har konsentrert meg nå om å lande det jeg klarer på forfoten (ikke helt lett med så oppbygde sko i hælen, men det går), og jeg kjenner ikke vondt i leggene lenger.

Det må vel være mest naturlig å lande foran, ikke bak? Det er vel sikkert også forskjellig fra person til person, men kan dette være en årsak til at så mange sliter med langvarige beinhinnebetennelser? Og sikkert andre skader også?

Brukeravatar
Plagen

Re: Løpeteknikk

Legg innav Plagen » 18 jul 2010 20:22

Tror det er inviduel greie dette her.
Jeg hadde nærmest kronisk beinhinne betelnelse i leggene, samt smerter i kne, hofter og rygg når jeg drev med hæl landing.

Så leste jeg artiklene til en meget nyfrelst forfot jogger og bestemte meg for å prøve.
Nå er jeg en nyfrelst forfot jogger jeg også. :-)

Syntes forøvrig det var rart at selgeren fortalte deg at dine forfot landinger var feil, men de tviholder vel på at folk skal jogge hæl-landing slik at de kan selge rådyre sko med avansert demping i hælen fremfor noen flate padder av noen sko som ikke trenger koste mer enn noen hundrelapper.

Jogger forøvrig med Nike free selv og er meget godt fornøyd med de.
Sist redigert av Plagen den 18 jul 2010 20:32, redigert 1 gang totalt.

Toneklone

Legg innav Toneklone » 18 jul 2010 20:32

Ja, det vil jeg tro. Han solgte meg jo de dyreste de hadde. :P For de MÅTTE jeg ha, og jeg MÅTTE lande på hælen.

En smule synd om de driver med litt "vranglære" (selvfølgelig, det er nok sikkert individuelt og sikkert bedre for noen å lande på hælen), når det er jo de man gjerne stoler på. Er jo de som liksom skal være fagfolk.
Neste gang blir det Løplabbet. Jeg innbiller meg at de kanskje har mer peil der, men mulig det er feil altså. Jeg føler kanskje de kan mer om akkurat løping, enn en i en sportsbutikk som kanskje heller kan litt om alt.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 18 jul 2010 20:51

Toneklone skrev:Ja, det vil jeg tro. Han solgte meg jo de dyreste de hadde. :P For de MÅTTE jeg ha, og jeg MÅTTE lande på hælen.

Nå er jo denne hæl-landing vs forfotlanding diskusjonen noe som har eskalert ganske voldsomt den senere tid, løp-labbet har jo til og med krøpet til korset og har forfot-løper sko i sortimanget sitt.
Om de smarte hodene noensinne klarer diskutere ferdig og komme med en konklusjon om hva som er best tviler jeg vel og merke på :-)

Så når denne selgeren så påståelig presenterer hæl-landing som det eneste rette, syntes jeg at vedkommede ikke kan følge med hva som forgår i det hele tatt.

Mvh
Knut

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 18 jul 2010 22:06

Toneklone skrev:
Neste gang blir det Løplabbet. Jeg innbiller meg at de kanskje har mer peil der, men mulig det er feil altså. Jeg føler kanskje de kan mer om akkurat løping, enn en i en sportsbutikk som kanskje heller kan litt om alt.

Husk at også Løplabbet lever godt av å selge sko med masse demping. Jeg vil heller anbefale deg å bestemme deg selv for hvilken type sko du vil ha, og ikke spørre om råd.

Som Knut nevner, så er Løplabbet på gli i saken, men de har fortsatt ikke tatt konsekvensen av det i sitt skosortement.

Jeg må fortsatt kjøpe sko fra utlandet..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Toneklone

Legg innav Toneklone » 18 jul 2010 23:16

Søsteren min har kjøpt Nike Free (om det er det de heter?) og syns de er kjempegode. Det er sånne forfotsko eller?

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 19 jul 2010 09:01

Toneklone skrev:Søsteren min har kjøpt Nike Free (om det er det de heter?) og syns de er kjempegode. Det er sånne forfotsko eller?

Korrekt.
Det er sånne jeg også løper med.
Jeg liker de veldig godt.
Koster rundt 1000 lappen i norske butikker.

Toneklone

Legg innav Toneklone » 19 jul 2010 12:17

Da skal jeg jammen se om jeg får testet de jeg også.

Jeg husker da jeg for mange år siden gikk på ungdomsskolen og videregående, gikk jeg alltid i "Converse". Dvs fake, men samme type. Jeg brukte de ofte i gymtimene også, om vi hadde utegym. Funket som bare det til å løpe med. Jeg vil tro det er fordi sålen er så tynn at jeg løp med forfoten.
Et år var jeg på et av fjellene i Sunnmørsalpene flere ganger i løpet av en sommer. Første gangen gikk jeg med joggesko, og det var forferdelig. Jeg fikk så dårlig grep og følte jeg skled bakover. (Jeg har merket det samme senere med fjellsko). Så de siste gangene tok jeg like godt "Converse". De var så gode å gå med! Sikkert fordi sålen er så tynn og jeg fikk så god kontakt med underlaget og mye bedre grep med føttene.

Så, jeg antar at disse forfotskoene/barfotskoene er bedre bygget opp enn typiske Converse? Eller er de ikke det? Er det noe a la samme greia? Ikke at jeg har tenkt til å begynne å løpe med Converse-sko, men jeg tror jammen jeg skal prøve å finne meg et par til å bruke på fjelltur i år igjen. Kanskje det fortsatt funker som bare det. :)

tomilevat

Legg innav tomilevat » 19 jul 2010 20:49

For å sitere Semb under fotball VM da en profilert spiller dempet ballen mildt sagt dårlig: " Han dempet ballen som om han hadde alpinstøvler på." Her beskriver Toneklone akkurat det samme helt riktig. Dårlig musikk i ørene på fjellsko- og dempesko-entusiaster. Harmoni i mine.
Er du teknisk god og sterk nok i fot/ankel så fortsett med "converse." Dagens lette konkurransesko for terrengløp er fine og har god holdbarhet, med og uten pigger, men er vanskelig å få tak i i Norge. Må ikke forveksles med det meste av terrengsko som anbefales av skoselgere i Norge. Slike anbefalinger må ikke seriøse løpere ta seriøst. Demping og stabilitet i sko for terrengbruk er som hørselvern på konsert med ditt favoritt-orkester/band!

Gå tilbake til «Skader»