Legghinnebetennelse

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
ftfoi
Sted: Eidskog, Hedmark

Legghinnebetennelse

Legg innav ftfoi » 28 jan 2010 23:40

Har nå såvidt begynt å trene etter mange års opphold. Foreløpig er det bare rask gange med veldig korte løpepass som gjelder, men nesten med en gang jeg starter løpingen så kjenner jeg det foran på leggen. Har nå kjøpt meg nye sko, men var ute en tur i dag og det kom da også, om enn i mindre omfang enn med mine forrige sko.

Noen som har tips for å unngå det? Lurer kanskje på om et problem kan være at jeg ikke blir varm nok på leggene, nå som vinterkulda er på plass? Vil bedre oppvarming inne før jeg tusler ut hjelpe?

Ellers så kommer jeg til å prøve å legge om turene mine litt, så det blir mindre snø/asfalt og mer snæ/grusvei i håp om at litt mykere underlag vil hjelpe. Kanskje også bytte ut en eller to av turene i uka me spinning. Det vil vel gi en del mindre belastning?

Kan det også hjelpe på når jeg har fått noen flere turer i legga, slik at de blir vant med å jobbe?
I will live forever...
or die trying!

Rambøl-gruppen | Det var jo fint...

Brukeravatar
Eivind

Re: Legghinnebetennelse

Legg innav Eivind » 29 jan 2010 08:17

Kanskje du får noe ut av denne artikkelen i Treningsmagasinet?

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/gj ... ?id=266009
That's all folks!

Brukeravatar
ftfoi
Sted: Eidskog, Hedmark

Legg innav ftfoi » 29 jan 2010 11:04

Man takker!
Etter en kjapp skumming av artikkelen så ser det ut som om jeg kan få en del gode tips der.
I will live forever...
or die trying!

Rambøl-gruppen | Det var jo fint...

zimmy

Legg innav zimmy » 03 feb 2010 21:42

Eivind skrev:Kanskje du får noe ut av denne artikkelen i Treningsmagasinet?

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/gj ... ?id=266009

Interessant å lese følgende:

"Anterolateral shin splints affiserer ofte m. tibialis anterior som går på fremsiden og utsiden av leggen. Dette gir ømhet samme sted. Årsaken er dragkrefter i muskelen som overskrider dens tåleevne. Det er denne muskelen som kontrollerer landingen til foten (den jobber i forlengelse ved å holde igjen foten når du lander og svinger foten i løpssyklusen). Smerten kan ofte provoseres hvis du bøyer foten oppover mot motstand."

Min teori er at du utsetter denne muskelen på framsiden av leggen for "dragkrefter" helt avhengig av hvordan du løper. Lander du på helen må tibialis anterior-muskelen holde igjen framfoten. Lander du på framfot er det den mye større leggmuskelen som belastes eksentrisk og slipper helen presist ned slik at denne hviler et kort øyeblikk på bakken, i hvert fall når den er blitt sterk nok etter litt opptrening. Kort sagt, om du bruker føttene på den måten de har utviklet seg gjennom 2 millioner år evolusjon tror jeg skadeomfanget vil bli mindre.

toto

Legg innav toto » 04 feb 2010 11:36

Slet selv med beinhinnebetennelse i 6 mnd i fjor og prøvde det meste før jeg fant "mirakelmedisinen" for mine bein.

Har du tålmodighet kan du jo prøve å trappe ned på løpingen, gjøre styrkeøvelser osv som nevnt i artikkelen det er referert til over, dette koster tross alt ikke noe. Dette hjalp ikke meg.

Er du ikke så nøye med å bruke litt penger på å bli kvitt problemet så hadde punkt 1 på lista for min del vært "korrigere aksefeil" som også er nevnt i artikkelen. For meg var det ikke nok å kjøpe sko på løplabbet. Etter 6 måneder med trøbbel fikk jeg tips om at innleggsåler kunne hjelpe. Så byttet jeg ut sålene i løpeskoene med innleggsåler til 599,-, og dermed var jeg kvitt betennelsen i løpet av en uke. Min teori er at jeg har svake fotbuer og at innleggsålene hjelper buen å motstå kreftene som oppstår når foten treffer bakken (i.e. mindre drag på fronten av leggen). Løp et par måneder senere maraton uten antydning til vondt i leggene :D

Innleggsålene som hjalp meg heter Footbalance og støpes etter føttene dine, kjøpes i vanlig sportsbutikk. De er ikke tykkere en de vanlige sålene så jeg erstattet alle såler i mine løpesko med disse uten at skoene føltes mindre. Har også prøvd noen Superfeet såler som ikke skal formes. Disse hjalp litt men betennelsen forsvant ikke helt, så formstøpte såler er å foretrekke.

oj*
Sted: Våland

Legg innav oj* » 24 feb 2010 23:03

Måtte til operasjon i begge legger til slutt. Dette var endel år siden. Teorien bak var at muskelhinnen rundt leggmuskelen var for stram, slik at det var festet i leggen som måtte ta belasningen når musklene jobbet, og beinhinnen ble irritert. Brukte vel 3 år før beinhinnene var gode igjen, pga arrvev etter operasjonene. Fikk samtidig laget egne innleggssåler hos ortoped, etter avstøpning. Det viste seg at jeg var både litt plattfot og tverrplattfot, og dette belastet i følge ortopeden leggene ekstra. Etter disse inngrep, og de nevnte 3 årene med gjenopptrening har jeg ikke hatt problemer overhodet, selv etter at jeg har begynt med hard sprinttrening.

Ville anbefalt å begynne med en tur til ortoped først, og få undersøkt skikkelig om det er noe grunnleggende som trenger korreksjon. Bare å kjøpe noen såler på slump er ikke tingen.

Operasjon er absolutt siste utvei, men som sagt har hjulpet meg.

sub40

Legg innav sub40 » 26 feb 2010 08:59

oj* skrev:. Fikk samtidig laget egne innleggssåler hos ortoped, etter avstøpning. Det viste seg at jeg var både litt plattfot og tverrplattfot, og dette belastet i følge ortopeden leggene ekstra. Etter disse inngrep, og de nevnte 3 årene med gjenopptrening har jeg ikke hatt problemer overhodet, selv etter at jeg har begynt med hard sprinttrening.

Bruker du sålene feks når du trener med piggsko? Mulig at det er et dumt spørsmål, men jeg bare lurer.

padde

Legg innav padde » 29 apr 2010 14:01

Jeg tror zimmy er inne på noe viktig.
Erfarer selv at terrengløping hindrer dette. Muligens fordi terrengløping nærmest automatisk gir mer forfotsteg. Dette pga balansen- og fordi skoene (bla o-sko) ikke har oppbygging i hæl på samme måte som spes mengdesko (og også en del lette).
Man kunne tro at terrengløpng hindrer dette pga mer variert underlag, noe som jo også stemmer, men jeg kan fra å ha kjent litt murring i nevnte område gå rett over i 30 km langtur på sti- uten antydning.

gautegr

Legg innav gautegr » 10 apr 2012 13:06

Har over en lengre periode vært plaget med smerte på innsiden av leggen i forbindelse med trening. Etter å ha forsøkt mye testet jeg ut en naprapat, etter anbefaling fra en jeg kjenner: naprapat Trondheim. Dette har hjulpet mye, meg jeg lurte på om flere har erfart noe av det samme?

Er det noen som har tips eller råd om hva man kan gjøre for at det ikke skal komme tilbake? Fikk masse tips hos terapeuten, men skader ikke å høre med andre også :D

MissHyper

Legg innav MissHyper » 11 apr 2012 09:54

Må signere forfotløperne her. Det hjelper! Kombinert med styrkeøvelser for legg (tåhev) og å strekke godt ut etter løping. Jeg har fortsatt benhinnebetennelse men klarer å holde den i sjakk med disse 3 virkemidlene. og slurver jeg så får jeg problemer med en gang :evil: Har kjøpt meg nye forfotsko også som jeg har gitt meg en helt ny løpeopplevelse: Brooks Pure Flow. Utrolig gode sko!!!!!!

Gå tilbake til «Skader»