Smerter under fot

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
Sunset

Smerter under fot

Legg innav Sunset » 31 jan 2010 21:43

Har i det siste hatt økende smerter under fot, mest venstre, men også høyre. Antar at det er Plantar fascitt. Smertene er i senen som går fra hælen og fremover mot tærne. Smertene kom i vinter etter en god del løping med terrengsko på snø. De gir godt feste, men dårlig støtte for overpronasjon. Kjenner godt smertene ved start på en løpetur, men de avtar etter hvert.
Har ikke lyst å redusere på løpinga (Ca 4-6 mil i uka),eller drive med alternativ trening. Er dette en umulighet? Foreløpig behandling er massering under fot og tøyningsøvelser, (Strassburgsokken), samt litt betennelsesdempende tabletter.
Forslag mottas med takk.

Brukeravatar
kollis

Re: Smerter under fot

Legg innav kollis » 31 jan 2010 23:24

det er bra å få strekt ut soasmuskelen :|

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 08 feb 2010 20:43

Har du blitt bedre Sunset?

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 08 feb 2010 21:06

1. Fotbad så muskler og sener er godt oppvarmet.
Så ta foten fatt, en god krem og begynn å maser foten og skyv tommelen langs indre bue. Gjør dette litt vondt? Da har du funnet det.
Tror hvis vi løpere ble bedre på å behandle føttene våre skulle vi unngå en masse ubehageligheter.
Lykke til.
Turbo

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 08 feb 2010 22:31

Det er nesten slik at føttene er verst etter et par dager uten trening. Masserer hardt under føttene, samt spiser litt ibux. Tøyer også en del. Merker mest når jeg løper med terrengsko uten pronasjonsstøtte. Usikker på hvor mye hvile/løping jeg skal satse på. Skal prøve med fotbad før massasje. Takk for tips.

EspeN

Legg innav EspeN » 08 feb 2010 22:53

Sunset skrev:Det er nesten slik at føttene er verst etter et par dager uten trening. Masserer hardt under føttene, samt spiser litt ibux. Tøyer også en del. Merker mest når jeg løper med terrengsko uten pronasjonsstøtte. Usikker på hvor mye hvile/løping jeg skal satse på. Skal prøve med fotbad før massasje. Takk for tips.

Jeg er av den typen som løper med de fleste skadene jeg pådrar meg så lenge jeg ikke halter eller har unaturlig løpssteg.
Den tilstanden jeg har sliti med på venstre siden i par måneder nå var plutselig ikke tilstede under 35km turen min. Helt merkelig.
Det er nok lurest å hvile , men jeg er ikke så lur av meg... Det er først når jeg blir værre at jeg pauser opp.

Har også erfart samme som deg at flere dager hvile kan nesten gjøre en skade værre. Kanskje pga blodsirkulasjon?

Kan ikke komme med noe tips, bare tenker høyt...

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 08 feb 2010 22:56

Hadde relativt store smerter på jobb i dag, mens jeg kjente veldig lite under kveldens løpetur. (13 km). Så sliter litt med å forstå sammenhengen.

EspeN

Legg innav EspeN » 08 feb 2010 23:20

Jeg har vært borti litt av det samme, på høyre side av fotbladet helt opp mot lilletåa.
Når jeg var i LAS PALMAS nå hadde jeg faktisk så vondt under det fotbladetet dagen før løpet at jeg måtte stoppe på et kjøpesenter å kjøpe innleggsåle fordi jeg klarte ikke å gå. Jeg haltet.

Mye bedre dagen etter, men hadde også vondt i beinet før start, og smertene var faktisk så store dagen før at hvis jeg hadde vært mindre rutinert hadde jeg aldri stilt til start engang.
1km og de var borte. Hemmet meg null under løpet og kjente lite til det etter løpet.

Jeg sleit jo med det samme før hytteplanmila også, da også på høyre bein. Men det hemmet meg ikke den gang heller.
Etter løpet hadde jeg det par dager. Spesielt på flyreisen hjem var det veldig vondt og jeg "haltet" på gardermoen.
Da hadde jeg sittet stille 6 timer i et fly...Det var nok den dagen det var verst.

Så det må ha noe sammenheng med sirkulasjon.
Jeg kom hjem på en Onsdag og på torsdag dro jegfaktisk på intervall trening med OSI men sa at jeg mulig måtte bryte pga smerter under foten. Igjen forsvant alt under økta.

Så gikk det par dager så var det helt borte uten at jeg har tenkt noe mer over det.
Det som også var litt rart var at jeg klarte ikke å finne noen steder å presse som gjor skikkelig vondt nårjeg tok på foten.

Jeg smurte inn foten med tigerbalsam.

Akkurat nå har jeg påført tigerbalsam på venstre ankel+gladpack. Den er litt øm etter 35km på Søndag :)

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 08 feb 2010 23:27

Har vurdert Tigerbalsam og kommer nok til å prøve det ut også.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 09 feb 2010 11:58

Sunset, har du sånn blodstimulatorrulle?
Finnes i bl.annt tre. Sånn rulle med tagger på.
Eller ei flatbrødrulle i kjøkkenskapet, hvis ikke hos deg selv spør deg rundt i nabolaget.
Ta den og rull fram og tilbake under fotbladet.
Lykke til.
Turbo

Gå tilbake til «Skader»