Smerter på innsiden av venstre ankel

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Løp4Livet

Smerter på innsiden av venstre ankel

Legg innav Løp4Livet » 23 sep 2010 14:27

Den siste tiden har jeg kjent litt smerter på innsiden av venstre ankel. Altså motsatt side av ankelen. I tillegg er det litt ømt 5-10 cm over innsiden av ankelen. Regner med at jeg har fått en liten betennelse. Grunner??? muligens for stor intensitet på treningen de siste 2 ukene samt at skoene bør eventuelt skiftes ut. Men det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode råd å komme med for å bli kvitt dette fortest mulig

martihos

Re: Smerter på innsiden av venstre ankel

Legg innav martihos » 22 okt 2010 14:38

Jeg har fått det samme nå. Har du funent ut hva det var, og hva men kan gjøre med det?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 okt 2010 09:46

det kan være mange årsaker til din situasjon....
skadeområdet er ikke vant til slik belastning---som du antyder selv
du løper og lander mye midt på foten -får all belastning trykt opp benet ditt
du har problemer i hoftene som skaper situasjonen
du drikker alt for lite vann som avogtil gjør at den ene foten er lengre enn den andre pga den ene muskelen blir strammere- mye utøyninger
næringsbrist i perioder eks spiser man variert -bør man være aktiv variert- gjør man det samme vær dag mao rutiner får man lett skader
(men trener en person over 100km i uka får du mye bedre nærings opptak en 1 som ligger rundt 50 )mao mye høyere forbrenning og kroppen tåler mere industri mat enn hjemmelaget kortreist mat--
+++ endel andre årsaker til ..... stress,,,,sykiskebelastninger,,,,,maveproblemer som tar all næring slik at foten din må stå på vente liste,,,,

Authon

Legg innav Authon » 23 okt 2010 12:41

Løp4Livet skrev:Den siste tiden har jeg kjent litt smerter på innsiden av venstre ankel. Altså motsatt side av ankelen. I tillegg er det litt ømt 5-10 cm over innsiden av ankelen. Regner med at jeg har fått en liten betennelse. Grunner??? muligens for stor intensitet på treningen de siste 2 ukene samt at skoene bør eventuelt skiftes ut. Men det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode råd å komme med for å bli kvitt dette fortest mulig

Mest sansynlig er det pga mye eller hard belastning på bena.Men det er jo sånnt som hører med.Hvem er ikke blitt skadet opp gjennom årene? :)

Ta heller litt roligere trening framover og oppsøk mykere tereng.Kan jo også trene litt alternativt viss du ønsker.Men har du ikke mere vondt en at klarer å løpe så er det ingen fare.

At du har vont pga lite vann osv osv som kollis skriver er jo bare tull.Skader kommer av økt belastning.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 okt 2010 00:08

som du leser mr authon prøver jeg å gi henne en forståelse av hvordan hun kan bli kvitt problemet ......
hun ønsker sikkert ikke å vente nesten et helt år på å bli bra slik som du gjør......
en belastnings skade er borte i løpet av neste dag vist blod med næring kommer fram til åstedet.....
eks en fotballspiller fra start hadde 1 skade ,støtteapperatet sa kanskje frisk etter 3-4 månder ,fikk ekstremt med næring og var bra etter2dager...(hadde ikke brukt så mye penger som han ,hadde valgt en langt billigere løsning)...leser du ikke aviser? jeg bruker 2aminosyrer som bygger opp nyrene mine etter å ha hørt om mennesker som tar dialyse...
bli hjemsendt fra dialyse avd i trondheim fordi de ikke trengte å ta dialyse lengre fordi nyrene var blitt så bra....

.at forskning i danmark viser at maveproblemer gjør at aminosyren glutamin ikke når frem til musklene og da blir det ingen reprasjon og energi i muskler og sener....

og jeg skjønner godt at du ikke tror på slikt ,men jeg svarer ikke dem jeg vet er som deg det lærte du meg for et ca 1år siden når du var skadet....

Authon

Legg innav Authon » 24 okt 2010 08:22

ok,mulig jeg tar feil angående næring,og at med næring så blir du raskerer frisk.Det kan jeg være enig i...Men største feil til skader er ved økt belastning mener nå jeg.At folk får akkillesproblemer,runners knee osv er jo ikke at de har spist eller drukket for dårlig.

Hva mener du at jeg lærte deg det for et år siden når jeg var skadet? hvorfor trur du at jeg har vært skadet noen gang.?`

Gulo

Legg innav Gulo » 24 okt 2010 13:08

kollis, se PM

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 24 okt 2010 13:30

Mine antakelser: Du kan ha løpt med for bredt steg slik at du fikk trykk på innsiden, på skjevt underlag eller med slitte sko.. Prøv å løp på en linje på et rett underlag med tærne pekende rett frem.
Øvelser: Ta en pause til det blir bra og rotér føttene sirkulært uten belastning.
Etterhvert kan man bruke flate treningsstrikker mens man sitter presse med foten oppover, nedover og sidelengs. Evt. også tåhev med fort opp og sakte ned.
Når smertene er borte prøv eksentrisk trening for å styrke muskler og sener rundt ankelen.
Går det ikke over i løpet av et par ukers tid, ta en tur til doktorn.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 okt 2010 18:21

Hva mener du at jeg lærte deg det for et år siden når jeg var skadet? hvorfor trur du at jeg har vært skadet noen gang.?`
svar sakt med andre ord jeg oppfattet dine svar dit at du misliker+ ikke intresseret i de vinklingen på problemer hvist jeg tok feil beklager jeg, har du ikke værst skadet ca 1år så beklager jeg dypt at jeg bommet så mye....

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 01 nov 2010 16:42

dette kan være i 90% betennelse. Hva gjør vi da?
- Viktig er å bruke gel mot betennelse minst tre ganger per dagen
- Ta fotbade og eller fotmassasje i vann.
- det kan hjelpe også å prøve massasje hos en spesialist, men veldig forsiktig- betennelse " liker ikke" massasje, men resten av bena er sikkert mer stiv pga problemmer med ankel
- Pass på at ankel og hele foten har god beskyttelse mot kaldt- det er veldig viktig akurat nå
- Bruk oppvarmingsøvelser før trening og oppvarmingsalver-
- etter trening kan du prøve kalde kompresser for eksempel is.
dr.fysio

Gå tilbake til «Skader»