Tverrplattfot og forfotløping

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Tverrplattfot og forfotløping

Legg innav sodalo » 08 okt 2010 14:11

Jeg har i de siste par månedene hatt økende problemer med vondt under forfot, spesielt under løping. Nå har jeg akkurat fått diagnosen tverrplattfot, og får laget spesialsåler for dette.

Tverrplattfot, er dette noe man er medfødt, eller er det noe man utvikler? Kan man utvikle dette problemet når man løper på forfot?

Et av poengene mine for å gå over til å løpe forfot var nettopp å forebygge skader, og det har helt klart hatt positiv effekt på tidligere kne og ankelproblemer. Jeg overpronerer litt, og forfotløping hjelper mye på å avstive ankelen og redusere pronasjonen. Men ser ikke bort fra at forfotløpingen kan ha forårsaket mitt nye problem. Noen her som har synspunkt på det?

Brukeravatar
kollis

Re: Tverrplattfot og forfotløping

Legg innav kollis » 09 okt 2010 06:48

eks hvist du hever nivået på dine prestasjoner må du regne med å få nye problemer og gamle problemer kommer fram i lyset....
Jeg ville ikke fokusert om det er en ny eller gammel skade...
Hadde valgt å se på hofte \nedre og øvre rygg , og trent på styrke disse områdene...
evt sjekket om problemet kan komme av nivået ditt på forfot løping ikke skaper\forsterker problemet mao du har ikke kommet dit ennå
Hadde dobbelt sjekket diagnosen også siden dette har kommet fra skyfri himmel.......

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 09 okt 2010 11:53

Jeg har aldri hørt om at forfotløping skal kunne føre til tverrplattfothet. Jeg har imdilertid hørt om tverrplattfote som har løpt barfot og således har trent bort problemet.

Jeg vet så godt som ingen ting om dette, men det virker fornuftig at man ved å løpe barfot, trener opp muskulatur i foten som ikke ellers blir brukt så mye, og derigjennom hever fotbuen.

Dersom du har muligheter til å prøve litt - f.eks. på mølle - så kan det jo være verdt et forsøk?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 09 okt 2010 12:13

Det er vel hovedsaklig fordi du er disponert for det.
Du bør korrigere ved å få deg innleggssåle(r) og trene muskulaturen i forfot.
http://iform.nu/velvare/forebyggelse/fo ... pa-fottene
http://iform.nu/trening/styrketrening/u ... en-fottene
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/syk ... -2732.html
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Siggen

Legg innav Siggen » 09 okt 2010 12:53

En tverrplattfot er ikke noe som kommer "ut av det blå".
Du har mest sansynligvis vært tverrplattfort hele livet, så du har nok ikke blitt tverrplattfot av forfotløping. De fleste løpere med tverrplattfot har ingen problemer, men det er ikke uvanlig at man med aldern får flere plager med tverrplattfoten. I tillegg er nok en omlegging av teknikken også en viktig faktor for at problemene kommer nå. Det finnes MASSE standard såler for avlasting av tverrplattfot på markedet. Spesialsåler skulle være unødvendig.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 11 okt 2010 10:32

Takk for gode svar!

Da friskmelder jeg forfotløpingen foreløpig :) Jeg vil i hvert fall forsøke å fortsette med forfotløping når jeg er i stand til å løpe igjen. At problemet er så ille nå skyldes sikkert lang tids ignorering av ubetydelige plager. Synes det er vanskelig å skille mellom plager man må ta hensyn til og plager som "kommer og går". Håper det skal gå greit å holde problemet i sjakk ved å veksle med å bruke/ikke bruke ekstra såler.

Spesifikk styrketrening for fotbladet hørtes interessant ut. Skal spørre spesialisten om det når jeg skal hente sålene. Han snakket forresten om at bruk av sålene krever tilvenning.

padde

Legg innav padde » 11 okt 2010 15:26

Kan det være så enkelt at du ikke har vært nøye nok med å fjerne død og hard hud?
Skikkelig skraper i forskjellige varienter er helt nødvendig for å fjerne dette godt nok. Ofte blir man litt sent ut, og begynner denne jobben når plagene oppstår.
Høsten er jo ofte en tid da dette behovet øker: våte sko og hud gir ofte tendenser til dannelse av hard hud- som igjen kan gjøre at tendenser til tverrplattfor oa plutselig blir merkbart.

Så mye som du løper vil jeg nesten gjette på at innleggsåler ikke oppleves som annet enn et hinder for løpsfølelsen, og da har de en tendens til å bli liggende ubrukt. Jeg er tvilende til effekten av slike såler til løping, men ser behovet i ski- og sykkelsko.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 14 okt 2010 11:56

Skraping av hard/død hud har jeg faktisk ikke tenkt over. Skjønner at dette kan være en vanlig feilkilde her, men synes ikke jeg har spesielt hard hud, i hvert fall ikke der.

Smerten kan provoseres fram når jeg trykker like bak 2.tåa (hvis stortåa er nr 1). For tiden er det så ille at jeg har problemer med å gå vanlig uten sko. Var på røntgen i forrige uke for sikkerhets skyld, men har ikke fått svar enda.

Fortsatt en uke til jeg "får" sålene. Er litt nervøs for at sålene vil ødelegge løpsfølelsen til skoa ja. Noen her som har erfaring med dette?

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 14 okt 2010 19:15

Har sagt til deg tidligere at jeg nettopp har fått samme diagnose og Mortons metatarsalgia (som er det som gjør vondt). :)

Opplevde også det samme som deg, nemlig at smertene kom mer og mer etter hvert som jeg kom mer og mer fram på foten. Ikke at jeg er noen forfotløper akkurat enda, men tror heller ikke at det er det jeg skal endre på.

Er spent på hva du melder angående såler.
Jeg gjør det "the hard way": knekker opp det som sitter fast hos en kiropraktor og forsøker å forbedre teknikken, styrke opp hofter og core. Har vært for hard mot hamstrings og legger, og har faktisk på kort tid greid å gjøre noe med det.
I tillegg har jeg begynt med øvelser for å heve fotbuen. Kan godt hende man er født med tendensen til tverrplattfot, men ut fra det jeg har lest meg til nå er det noe man forverrer over tid og det skal være mulig (i hvertfall til en viss grad) å trene opp igjen musklene.

Får ikke håpe vi ender opp på operasjonsbordet for å kutte nervene. Men må det til så er jeg villig til å gå så langt - legge skoa på hylla er ikke et alternativ. :roll:
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 14 okt 2010 20:41

Adelheid skrev:Får ikke håpe vi ender opp på operasjonsbordet for å kutte nervene. Men må det til så er jeg villig til å gå så langt - legge skoa på hylla er ikke et alternativ. :roll:

Huff nei, akkurat det vil jeg ikke høre snakk om..... Vil verken på operasjonsbordet eller legge skoa på hylla! :oops:

Skal tilbake til ortopeden neste torsdag. Forrige gang var vi så fort ferdig at jeg ikke rakk å tenke.... Men skal lade opp bedre neste gang, og tømme han for info etter beste evne!! 8-)

Gå tilbake til «Skader»