Dine ALLER beste tips for å forbedre FART, 7 uker til maraton for ei halvgammal kjerring?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Dine ALLER beste tips for å forbedre FART, 7 uker til maraton for ei halvgammal kjerring?

Innlegg Veteran » 13 Sep 2017 07:45

Hei Agnes! Moro aa se at du holder koken...(bare ikke la det koke over, haha)..

Serioest: For aa faa best utbytte av maraton boer du kjoere en skikkelig langtur, gjerne 25 km, uten aa skrubbe,dvs. ingen
"gaa-zoner" samme hvor tungt det er... Du skal vaere paa nest nederste trappetrinn, mao nesten helt i kjellern.

Aa toemme ut alt gammelt grums ca. 2 uker foer maran gjoer godt, da starter du helt paa nytt og finpusser formen de siste ukene
med litt rolige turer. Men unngaa moella saa naer maran,den er falsk og gir deg feil signaler.
Intervaller har heller ingen hensikt like foer maran, for det er ikke fart du behoever naa men utholdenhet.

Glem puls etc. naa og kos deg paa fine langturer. Du kan gjerne ligge paa grensa av hva du foeler at du taaler,for hvis du ikke
proever det paa trening funker det aldri i konkurranse... Tror at du har et greit grunnlag naa, og det viktigste er at du synes
det er moro, selv om du blir " litt sliten".

Verden bestaar selv om vi fortsatt maa slite med blaatt(lys)... og du ikke perser paa maran, men selvsagt klarer du sub 4, om naa
det er saa viktig. Saa uansett resultat i maran, boer du konsentrere deg mer om middels harde langturer,helst konkurranser i tiden
som kommer. Og neste maraton blir et smileloep paa 3.50.
Lykke til - dette klarer du med stapaavilje og loepeglede!

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Re: Dine ALLER beste tips for å forbedre FART, 7 uker til maraton for ei halvgammal kjerring?

Innlegg Agnes » 13 Sep 2017 12:21

Takk for råd!

Jeg ser at ideelt så skulle jeg fått til et halvmaratonløp nå ganske snart, men ikke lett å få til det når man skal på busstur med en gjeng 15-åringer i en uke, med tett program fra morgen til kveld. :oops:

Men jeg dropper den mølleøkta jeg planla for i ettermiddag og tar en økt der jeg beinflyr så lenge jeg har tid til i stedet! :mrgreen:

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 27 Sep 2017 12:56

Huhei, det nærmer seg! Det har gått litt bra og litt dårlig, det viser seg at en ukes busstur nesten uten søvn ikke er ideell oppladning...

Men jeg fikk unnagjort den siste superlange turen, i det minste. Første 5 km sammen med ungdommene jeg var på tur med, så en liten frokostpause og 30 km til. Gikk helt fint, bortsett fra en spektakulær tryning.

Løp 7 stk 1000-metere i går morges, blanding av ute og inne, og senere hjem opp bakkene etter jobb. Begge deler var grisetungt, jeg trenger nok å sove ut.

Planlegger at den siste harde økta skal bli rundt helga, 5 stk 3000-metere ute, det er en økt jeg har skikkelig trua på som den Veteran nevner for å "blåse ut" eller hva det var.

Herlighet, nå har jeg nerver!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester