Terskeltrening og labtester

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Bjarhaugl
Innlegg: 2
Registrert: 03 aug 2017 13:23

Terskeltrening og labtester

Legg innav Bjarhaugl » 21 jun 2019 18:34

Har et spørsmål som dreier seg om terskelfart og trening for å øke denne.
Litt info om meg selv. Er en 40 år gammel mann som veier 78kg. Løper ca 50-70km (5-6 timer) pr uke. 2-3 moderate/hardøkter pr uke + en litt lengre (15-30km), resten rolig (ca 5-5:30min pr km). Har løpt jevnt og trutt i ca 4-5 år, med økning i antall km de siste årene.
Har vært og testet terskelfart og maxpuls tre ganger (2015/2016/2018). Alle årene har jeg fått 13,5km/t (4:27) (terskelpuls 144-148) i terskelfart, sist gang i juli 2018.
Utfordringen min er at jeg ikke føler dette står i stil med oppnådde resultater, og jeg er derfor usikker på hvor hardt jeg skal trene.
Dette er PB'ene mine:
Maraton: 3:07 (2017), snittpuls 156, snittempo 4:27
Halvmaraton: 1:25:22 (2018), snittpuls 159, snitttempo 4:03. (Halvmaraton i 2015: 1:33:23)
10km på 39:34 (2018), snittpuls 156. snitttempo 3:57

Ifølge det jeg vet om trening, skal ikke slike resultater være mulig med min terskelpuls og fart. Å ligge 8-10 slag over terskel i maraton på 3:07 er vel ikke mulig??
Da jeg spurte SIB/TreneSammen, der jeg tok testen, mente de at jeg hadde høy laktattoleranse.

Klarer greit å holde 10x1km på 4:00 på trening, 1 min pauser. Snittpuls på dragene på ca 152-156. Kjører mye forskjellige typer intervalløkter. Både korte og lengre.
Bør jeg roe ned fart og puls på hardøktene en periode for å øke terskel, eller kan det rett og slett være at terskelfart er feil? Ønsker ytterligere bedring av resultatene.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 671
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav kollis » 22 jun 2019 08:56

SLIK JEG SER DET
Da jeg spurte SIB/TreneSammen, der jeg tok testen, mente de at jeg hadde høy laktattoleranse.
DA KAN SANNSYNLIGHETEN FOR AT du får ditt resultat komme av for stor avstand mellom trenings øktene i perioden frem mot løpet du ønsker å være med i.
Da rekker ikke trenings øktene og tømme "avfallslagrene " i kroppen fordi kroppen rekker å hente seg for mye inn etter vær økt.Avogtil er det lurt og ta mange økter etter værandre for å tvinge levra\lymfer og kvitte seg med negative belastende substanser.DISSE substansene forhindrer din prestasjon når du feks er i slutten av et løp.DVS DET produserer mer laktat i kroppen din.Poenget er her å tømme slike depoter før viktige løp ,en til 2 uker før.
ETTER slike økter er lurt å påse at blodåresystemet er optimalt til løpsdagen .DA med mye mer rolige økter de siste dagene før løp min 2 timer ,helst gåturer de siste 2 dagene.JEG synes ikke vile dager gir noe særlig gevinst men gå turer tett opptil gir mye større sannsynlighet for å lykkes i løpet.

mao dine forberedelser før løpet er ikke optimalt siden resultatet ikke står stil med innholdet...Jeg har her prøvd å vise deg et mulig alternativ...

Johnny Puma
Innlegg: 285
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav Johnny Puma » 01 aug 2019 10:19

Bjarhaugl skrev:Har et spørsmål som dreier seg om terskelfart og trening for å øke denne.
Litt info om meg selv. Er en 40 år gammel mann som veier 78kg. Løper ca 50-70km (5-6 timer) pr uke. 2-3 moderate/hardøkter pr uke + en litt lengre (15-30km), resten rolig (ca 5-5:30min pr km). Har løpt jevnt og trutt i ca 4-5 år, med økning i antall km de siste årene.
Har vært og testet terskelfart og maxpuls tre ganger (2015/2016/2018). Alle årene har jeg fått 13,5km/t (4:27) (terskelpuls 144-148) i terskelfart, sist gang i juli 2018.
Utfordringen min er at jeg ikke føler dette står i stil med oppnådde resultater, og jeg er derfor usikker på hvor hardt jeg skal trene.
Dette er PB'ene mine:
Maraton: 3:07 (2017), snittpuls 156, snittempo 4:27
Halvmaraton: 1:25:22 (2018), snittpuls 159, snitttempo 4:03. (Halvmaraton i 2015: 1:33:23)
10km på 39:34 (2018), snittpuls 156. snitttempo 3:57

Ifølge det jeg vet om trening, skal ikke slike resultater være mulig med min terskelpuls og fart. Å ligge 8-10 slag over terskel i maraton på 3:07 er vel ikke mulig??
Da jeg spurte SIB/TreneSammen, der jeg tok testen, mente de at jeg hadde høy laktattoleranse.

Klarer greit å holde 10x1km på 4:00 på trening, 1 min pauser. Snittpuls på dragene på ca 152-156. Kjører mye forskjellige typer intervalløkter. Både korte og lengre.
Bør jeg roe ned fart og puls på hardøktene en periode for å øke terskel, eller kan det rett og slett være at terskelfart er feil? Ønsker ytterligere bedring av resultatene.

Hei!

Jeg er enig i at maratonresultatet er (i overkant) bra i forhold til målt terskelfart, men på de kortere distansene skal/vil konkurransefart ligge godt over terskel. Tror uansett at du ikke skal henge deg for mye opp i dette, men heller fokusere på hva som kan gjøres i treningsarbeidet for at du skal kunne løpe enda fortere.

Min antagelse er at du er i ferd med å ta ut ditt potensiale når man ser på faktorene alder/vekt/treningsmengde. Alderen kan du ikke gjøre noe med, så da er det vekt (kosthold), treningsmengde eller begge som må justeres. Med mindre du er svært lang, vil nok en lavere vekt gi deg fordeler mhp. langdistanseløping. Men det blir opp til deg å vurdere.

Når det gjelder treningsopplegget ditt så synes jeg det ser både fornuftig og balansert ut, men jeg har forslag til 2 forbedringspunkter.

- Antall km må nok økes dersom du skal forbedre resultatene ytterligere. Korrelasjonen mellom antall km og resultater er svært sammenfallende, spesielt på de lange distansene. Hvis du f.eks. har ei mølle og legger inn en fast rolig 5km hver morgen, får du 35km ekstra i uka med relativt lite tidsforbruk.

- Fartstrening. I utgangspunktet burde du ha betydelig høyere snittpuls på en 10k enn en maraton, at snittpulsen er lik tyder kanskje på at du mangler det siste giret? På 10x1000m er formålet at du skal pushe 10k-farten din, men når du løper på 4:00 holder du faktisk lavere fart enn bestenoteringen på 10k. Med bestenotering 39:34 bør du sikte mot 3:30-fart på 10x1000m.

alexfelton
Innlegg: 1
Registrert: 02 aug 2019 10:21

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav alexfelton » 02 aug 2019 10:26

Jeg er enig i at maratonresultatet er bra i forhold til målt terskelfart.
happy wheels

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 74
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav Runnur » 02 aug 2019 16:04

Ja, det er utrolig bra jamfør test-tallene. Jeg bare tenker.. vi produserer ulik mengde av melkesyre. Michael Phelps er et kjent eksempel på en som produserer lite melkesyre og kan dermed holde ut lengre enn de fleste. Kan dette være grunnen til trådstarters unormale maraton-resultater i forhold til hva test-tallene hans indikerer er naturlig?

Bjarhaugl
Innlegg: 2
Registrert: 03 aug 2017 13:23

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav Bjarhaugl » 05 aug 2019 17:14

Takk for svar!
Jeg pusher meg ganske bra på 5 og 10km konkurransene også, har kastet opp noen ganger :D Så tror ikke det er noe mer gir å ta av.
Temperaturen og nerver under Amsterdam maraton kan være årsaken til ekstra høy puls, kom vel opp i rundt 24grader utover løpet. Men enig i at jeg ikke skal legge så mye vekt på resultatene fra labtester, så lenge resultatene kommer. Får heller tilpasse treningen etter hva som fungerer. Mhp alder, så håper jeg at jeg har noen gode år igjen før stagneringen starter :)

Hovedmålet mitt i år er Valencia maraton i desember, jobber for å komme under 3timer der. Så det blir mye trening rundt 4.05-4.15 framover. Klarer greit å ligge på dette i ca 15-20km under terskel. Kommer til å kjøre en del lengre intervalløkter også, hovedsaklig rundt maratontempo (evt litt kjappere).
10 x 1000 på 3.30 fart klarer jeg ikke. Men hadde nylig en såkalt Yasso 800, der farten gikk på rundt 3.40 (2.54 pr 800m) med 2 min pauser.

Ellers enig i at vekt og antall km pr uke har mye å si. Jeg er 181, men føler 78kg er greit akkurat nå. Mulig jeg går ned 3-4kg i løpet av maratonopptreningen. Ligger nå på ca 75km pr uke, og planlegger å komme opp mot 100km i hovedukene i okt/nov. Hoveddelen av øktene blir fram og tilbake til jobb, så er trening om morgenen allerede. Kan kjøre noen doblinger innimellom. Det er ca 11km mellom hjem-arbeidssted. Kan også løpe omvei hjem slik at jeg kommer opp i 20km en vei.

Mhp laktat, så gjør jeg det greit i motbakkeløp også, har pers på 11.00 opp Stoltzen (2018), for de som kjenner den. Kanskje en sammenheng mellom lav melkesyreproduksjon og evne til å holde ut smerte fungerer for meg? :)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester