Legge opp mølletrening?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Guvguv
Sted: Haugesund

Legge opp mølletrening?

Legg innav Guvguv » 13 feb 2010 11:43

Er i svært dårlig forfatning kondismessig. Ikke rørt meg på langt over en måned og det merkes på formen. Nå som snøen har skimtet med sin tilstedeværelse velger jeg å trene på mølle. Men hvordan burde jeg trene for å få mest mulig utbytte? Har energi til å trene daglig. Føler jeg er fullt restituert etter én dags pause også.

I starten var som sagt formen skrekkelig. Har hatt to treningsdager. Den første var på mandag, da ble det styrketrening kombinert med rolig jogging i 15 min. Så på torsdagen var det ren kondistrening. Jeg holdt ut 23 minutter på 10 km/t før jeg ikke orket mer. Men hittil nyligste trening var i går da løp jeg 30 minutter på 10 km/t før jeg avsluttet med et minutt på 11 km/t, et minutt på 12 km/t og et minutt på 14 km/t.

Hvordan burde jeg trene videre for å komme i bedre form løpsmessig?

sub40

Re: Legge opp mølletrening?

Legg innav sub40 » 13 feb 2010 13:53

Det kan være lurt å gå litt innimellom, for eksempel løpe i 5 minutt med fart 10km/t, gå i 2-3 minutt, løpe i 5 minutt i 10 km/t, gå, etc. Lykke til.

Guvguv

Legg innav Guvguv » 13 feb 2010 15:19

Lurt er det helt sikkert, men å gå er helt uaktuelt. Så dypt synker jeg ikke. :twisted:

Guvguv

Legg innav Guvguv » 14 feb 2010 19:23

Bump.

Prøvde meg på intervaller idag. Det var veldig tungt, men absolutt overkommelig.

Kjørte 15 min oppvarming på 10 km/t Så kjørte jeg vekselvis to minuttersintervaller etterfulgt av to minutterspauser der jeg gikk. Hva synes dere om et slikt opplegg? Forslag til andre typer intervaller?

Ble noe ála dette:

15 min oppvarming (10 km/t)
2 min 15 km/t
2 min pause
2 min 15 km/t
2 min pause
2 min 15 km/t
2 min pause
2 min 15 km/t
2 min pause
2 min 15 km/t
2 min pause
2 min 15 km/t
5 min nedjogg 8 km/t

Er pausen for lang?

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 14 feb 2010 20:12

Synes det skurrer litt at du "Jeg holdt ut 23 minutter på 10 km/t" og kjører intervaller i 15km/t...

Da jeg var på et nivå hvor jeg klarte å løpe i 23minutter i strekk i 10km/t - hadde jeg ikke engang klart å kjøre intervaller i 13km/t. Og det er stort sprang fra 13 til 15 :)

Kanskje du ikke er så dårlig form som du tror? Kanskje det er en mental sperre du har?
Kom deg ut å løp. Se om du klarer mer enn 23 min da..

Selv klarer jeg å løpe mye raskere og lenger ute enn på mølle..... Kanskje du er som meg?

Brukeravatar
bettygodiva
Sted: haugesund
Kontakt:

Legg innav bettygodiva » 14 feb 2010 20:14

uten at jeg er noen ekspert så synes jeg pausen er for lang.. jeg har som hovedregel at pausen skal være halvparten så lang som selve draget..altså 2min intervaller= 1min pause...

sub40

Legg innav sub40 » 15 feb 2010 13:39

Hvis du klarer intervaller i 15 km/t, så har jeg helt klart undervurdert formen din. Det finnes mange typer intervaller, men felles for de aller fleste intervalltyper for utholdenhetsutøvere er at pausetiden (gjerne med lett jogg) ligger mellom 1-2 minutt (for maksVO2-intervaller opp mot 3 minutt). Intervalløkten din ser imponerende ut. Et forslag kan være å redusere farten noe, og heller ha litt lenger intervalldrag, feks 1000 meter.

Guvguv

Legg innav Guvguv » 17 feb 2010 19:16

Alt er jo relativt og i mine øyne er formen ikke særlig bra.

Er slank, 178 høy og veier 66 kg og har hele livet vært en god løper og har alltid trent regelmessig. But the times they are changing.

Testet 4x4 idag. 4 minutters drag på 13 km/t etterfulgt av 2 minutters pause (dvs gåpause i 6 km/t) Dette var heeeelt på grensen av hva jeg klarte og måtte presse meg godt for å fullføre. Men fullførte nå hvertfall. Målet nå må være å bli i bedre form.

Jeg tåler rimelig mye trening og liker å trene. Men vet ikke helt hvordan jeg skal legge opp treningsuken. Utifra opplysningene jeg har skrevet i denne tråden er det noen som kan komme med et forslag? Bare intervaller? Langkjøring? Hurtig langtur?

OveJ

Legg innav OveJ » 17 feb 2010 20:36

Jeg er litt i samme situasjon som deg, var rimelig aktiv for altfor mange år siden (begrenset hvor lenge man kan leve på det :) ).
De siste årene har treninga stort sett bestått av noen løpeturer med bikkja og noen skiturer på vinteren.
Bestemte meg i desember for å få litt sving på treninga igjen.
Tror det er viktig å begynne med å bygge litt base. Det vil si hovedsaklig langkjøring til musklaturen tilvenner seg trening igjen (6 uker?), men det må selvsagt være variasjon innenfor denne perioden også, noen lange turer, noen restitusjonsturer og noen litt hurtigere turer.
Etterhvert så dytter du inn noen terskelintervaller (f.eks 5x6 min), begynner forsiktig og legger på både mengde og fart etterhvert. Etterhvert så legger du inn variable typer intervaller som f.eks. 4-6x1000m og noe kort intervaller også etterhvert f.eks 20-30x200 med start hvert min. Ellers så har jeg delt opp treninga mi i lette, moderate og harde uker. Viktig at kroppen får lov til å restituere seg helt i hvertfall en til to ganger i måneden, derfor har jeg minst en lett uke i måneden og det er da fremgangen kommer kjenner jeg.
Merker veldig at kroppen har behov for tilvenning etter så mange år. Personlig sliter jeg litt med å få legga til å fungere skikkelig, blir mye støl her (tåløper) og akkilles og småstrekker her og der har jeg blitt mer kjent med de siste månedene.

Hellerud

Legg innav Hellerud » 18 feb 2010 00:42

Kom deg ut i frisk luft og tren........

Gå tilbake til «Trening»