Tusinger og Puls

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
EspeN
Sted: Oslo

Tusinger og Puls

Legg innav EspeN » 13 feb 2010 16:20

Hei!

Jeg liker godt å løpe tusinger men har egentlig løpt disse utifra fart og ikke puls.
Det jeg egentlig lurer på er hva bør en tusing ligge på sånn pulsmessig utifra maxpuls?

Jeg kjørte 10*1090m med 60sek total pause mellom dragene.
Farten var nogenlunde lik på alle 10 men jeg dro på ekstra på den siste og fikk da selvsagt høyest puls på denne.

På siste draget var snittpulsen min under siste tusing 89%(174). Maxpulsen på siste draget var 94%(184)
Det niendedraget hadde jeg snittpuls på 88%(171) og maxpuls var 91%(178) på dette draget.

I pausene synker pulsen min til under 68%(130) av Maxpuls.

Burde jeg gi på mer? Løper jeg de riktig? Eller bør jeg roe ned?

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Re: Tusinger og Puls

Legg innav SAUCONY » 13 feb 2010 20:17

Ligger omtrent på 90-92 % på slutten av tusningane mine, som eg køyrer på mølla. Har ein tendens til å ligge eit par prosent høgre ute.
Føler at det er lettare å ligge på høg puls i frsik luft. Pulsen sank til litt over 70 % i joggepausen på siste intervalløkta.
Kva for intesitet som gir best utbytte er vel avhengig korleis ein trener resten av veka . I april/mai hadde eg ein del intervalløkter der eg kjente syra på slutten av draga(makspuls over 95 %). Då kom eg også i min livs form med bl.a. pers med nesten 3 min på halvmaraton på Beito. Får satse på eit liknande
opplegg i år og håpe at det gir samme effekt.
Bjørn F.

EspeN

Legg innav EspeN » 13 feb 2010 20:30

SAUCONY skrev:Ligger omtrent på 90-92 % på slutten av tusningane mine, som eg køyrer på mølla. Har ein tendens til å ligge eit par prosent høgre ute.
Føler at det er lettare å ligge på høg puls i frsik luft. Pulsen sank til litt over 70 % i joggepausen på siste intervalløkta.
Kva for intesitet som gir best utbytte er vel avhengig korleis ein trener resten av veka . I april/mai hadde eg ein del intervalløkter der eg kjente syra på slutten av draga(makspuls over 95 %). Då kom eg også i min livs form med bl.a. pers med nesten 3 min på halvmaraton på Beito. Får satse på eit liknande
opplegg i år og håpe at det gir samme effekt.

Takk for innspill Bjørn.
Da ligger vi ganske likt igrunn. Når jeg tenkte på å starte å skrive posten her var det fordi jeg følte jeg kanskje ikke kjørte de HARDT nok, men når jeg fikk opp pulsverdiene og Olympiatoppen så ble jeg jammen usikker på det motsatte - at jeg kjørte for hardt.
Vet det ikke er noe fasit på dette, men spennende å få innspill fra andre mer rutinerte enn meg ;)

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 13 feb 2010 20:45

på tide å innse at du er mye bedre enn du tror på 10k. 10 slike drag er ganske så mange, så da skal det være mer enn hardt nok å kjøre på i 10km-tempo. Som du jo gjorde og vel så det, og det gikk tydeligvis greit også. Men jeg mistenker at du er god for sub 39 også - minst! Det siste draget gikk jo mye fortere enn resten, noe som tyder på at du har en del å gå på.

EspeN

Legg innav EspeN » 13 feb 2010 20:58

workingclasshero skrev:på tide å innse at du er mye bedre enn du tror på 10k. 10 slike drag er ganske så mange, så da skal det være mer enn hardt nok å kjøre på i 10km-tempo. Som du jo gjorde og vel så det, og det gikk tydeligvis greit også. Men jeg mistenker at du er god for sub 39 også - minst! Det siste draget gikk jo mye fortere enn resten, noe som tyder på at du har en del å gå på.

Ja, jeg prøver å kjøre intervallene kontrollert.
Som jeg sa sist når jeg kjørte 8 var at jeg nok kunne tatt 10.
I dag kjørte jeg 10 og hadde jeg kontrollert på siste kunne jeg nok tatt 12. Men da hadde det blitt mye slit de siste.

Men jeg har egentlig trua på sub 39:30 i år. Veier vel også 3-4 kg mindre nå enn ved hytteplanmila. Det er nok det som utgjør farten her tror jeg :)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 13 feb 2010 22:13

Man må skille mellom terskelintervaller og vo2max-intervaller.

Slik som du løper intervalløkten din er en typisk terkskeløkt. Da er farten normalt sett rundt 10k-fart og pausene 30 - 90 sek. Pulsmessig vil man på de fleste dragene ligge i sone 4 (olympiatoppens). Første draget kommer kanskje ikke opp i sone 4, og de to siste dragene tipper gjerne over i sone 5 helt på slutten. (Mange velger å kjøre de to siste litt raskere)

Denne typen intervaller, kan kjøres hele året, men når man ønsker å toppe formen kan man dra noen vo2max. Disse skal gå noe fortere, slik at de fleste er i sone 5. Pausen må da være lengre 2 - 3 minutter.

Det er ikke sikkert at du klarer 3:50 i snitt pr km i et 10k-løp, men det er i så fall kun en mental sperre. Du har i alle fall den fysiske kapasiteten.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 13 feb 2010 23:48

Enig med Korak :!:

mosjonisten

Legg innav mosjonisten » 14 feb 2010 01:11

Hør på Korak. Han har gått fra å løpe 5 km på 30 min til nå å jage 18-tallet. Honnør for fin fremgang. ;)

EspeN: blir spennende å se om fremgangen i 2010 vil fortsette for din del. Etter vill fremgang i 2008 og jevn fremgang i 2009 har du kommet på et imponerende høyt nivå. 30-tallet på 10 km blir konge. Men så er det ikke mange som trenger så lange turer som deg heller for det er jo lengre løp du digger.

Du må for morro skyld også delta på 5 km når du er i så god form og flyt. Under 19 blank har du inne.
Sist redigert av mosjonisten den 14 feb 2010 03:14, redigert 1 gang totalt.

EspeN

Legg innav EspeN » 14 feb 2010 02:17

mosjonisten skrev:Hør på Korak. Han har gått fra å løpe 5 km på 30 min til nå å jage 18-tallet. Honnør for fin fremgang. ;)

hehe.. Jeg har hørt på KORAK før jeg som har ført til persing på halvmaraton så har ikke noe problem med det :)

Takk for gode innspill. Da vet jeg at jeg er i riktig bane ivertfall.
Har også god erfaring med overfart, men ikke kjørt de så lenge som tusinger.

HaraldR

Legg innav HaraldR » 14 feb 2010 09:40

mosjonisten skrev:Hør på Korak. Han har gått fra å løpe 5 km på 30 min til nå å jage 18-tallet. Honnør for fin fremgang. ;)

Litt på kanten av trådens intensjon kanskje, men over hvor lang tid snakker vi? Det kunne jo vært intr. å få en grov "skisse" av tankene og treningen bak noe slikt - om ikke annet enn for ren inspirasjon for oss andre som ønsker å jage 18-tallet på 5k.

Gå tilbake til «Trening»