Begynne med skøyter i en alder av 19 år?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
sunnyerteit

Begynne med skøyter i en alder av 19 år?

Legg innav sunnyerteit » 14 feb 2010 13:27

Hei sveiser!

Så nettop på Kramer som suste rundt i Vancouver i går kveld, og ble fryktelig inspirert. Trener ganske mye kondisjon - svømming, mølle og roing - og lurte på om det er mulig for meg å starte med å stå på skøyter? Er student og har ikke all verden med penger; hadde vært fint om noen vet hvor mye jeg burde investere i utstyr for å få utbytte av treningen. http://www.kunstisbanen.no/skoytebutikk her har vi skøytene som selges ved kunstisbanen i byen jeg bor. Er det mulig å bli god uten trener osv? Eventuelt er det noen lag i Kristiansund man kan melde seg på?

Takk på forhånd!

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Re: Begynne med skøyter i en alder av 19 år?

Legg innav antoess » 15 feb 2010 10:04

Hyggelig å høre at du er interessert i skøyter. Kjøpte klappskøyter før jul, siden de gamle var ødelagt. Det var et framskritt, og tok bare en håndfull kvelder å lære å bruke. Men så er det bare å øve og øve og øve :)
Søndag kveld har Braatt skøyteklubb trening fra 18:30. Det er etter vanlig stengetid, slik at banen er kun for de som går lengdeløp.
Når det gjelder skøyter, er det priser fra 3000-7000 kroner som er de mest vanlige. Men jeg kjenner jo de som skaffer seg enda dyrere. Mine koster 3000 kroner og har godt skinn som føyes etter foten. Dyrere skøyter har stål som er sterkere og dermed ikke trenger å slipes så ofte. Men jeg har gått 1-2 ganger i uka siden før jul uten å slipe de på nytt, så du får gode skøyter til den prisen også :D

Nå finnes det flere aktive skøyteløpere i Kristiansund. Det er slike som meg som har gått på skøyter i yngre år, og synes det er morsomt å gå på skøyter igjen. Så er det noen yngre som kan være fra 12-20+ som trener jevnlig. Foreløpig er det vel ingen som har ambisjoner om å gå i Kramer sine fotspor, men det blir spennende å se utviklingen.
Annenhver søndag er det også konkurranser, og i går kveld var det slike muligheter. Da gås det 500, 1500 og 5000 meter, hvor det blir satt opp en adelskalender for de med beste tider :D

Foreløpig har jeg ikke fått trent systematisk nok til å kunne hevde meg blant de bedre, men mellom satsingen på løping er det moro å trene teknikk på isbanen. Ut fra eksperter så sier de at det er ett fokus i tlllegg til det å trene, trene og trene: Nemlig balanse. Det er dette som får fram rette teknikken.
Så bare kom på isbanen og møt opp neste søndag kveld for å prøve deg :P

Anders Tøsse
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Gå tilbake til «Trening»