Takk til Tarzan og Råtreneren

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
joggern
Sted: Bergen

Takk til Tarzan og Råtreneren

Legg innav joggern » 14 feb 2010 14:48

Jeg er 52 år og har aldri vært noe stort idrettstalent. Men har trent litt på og av opp gjennom livet mitt. En periode mens jeg var ca mellom 25 og 30 trente jeg en god del på sykkel, noe som ikke ble så bra for knærne mine. Har i perioder etter det prøvet å løpe, men etter en tid så merker jeg det i knærne.
Sist jeg startet med løping var om høsten 2008.
Fram til våren 2009 løp jeg på tredemølle og noe på fjellet. Hadde en måned (februar) jeg ikke kunne løpe grunnet smerter i det ene låret. (kom etter at jeg startet med intervalløkter) Deretter løpte jeg bare ute. De fleste ukene trente jeg 3 ganger og noen få uker 4 ganger, sjelden over 25km i uken.
Bena tålte ikke mere. 10 august sette jeg pers på Fana sommerkarusell med 19,54 på 5km.
Noe jeg var veldig fornøyd med. Lørdagen etter reiste vi til Spania og der var jeg uheldig og skadde ryggen når jeg skulle løfte kofferten inn i taxien
Jeg har alltid vært den typen som når jeg trener så tar jeg meg nesten helt ut hver gang.
I skadeperioden leste jeg mye på kondisforumet, der jeg lærte at jeg også må trene rolige (har lest hele råtrener tråden). Leste også Tarzan sine tråder om å trene på lavkarbo.
Så 22 oktober snudde jeg tvert om på kosten, det ble tøft å trene i starten, med lår som stivnet som stokker, Det ble helt rolige turer annen hver dag, Etter 3 uker begynte det å løsne og jeg kunne øke farten betydelig, Etter 4 uker hadde jeg time for koloskopi (5års kontroll) og i den forbindelsen måtte jeg tømme tarmene og gå ett døgn uten mat, og jeg var selvfølgelig så ”lur” at jeg trente i det døgnet.
Kort fortalt jeg måtte starte helt på nytt igjen med så stive lår at jeg måtte ta en uke pause før jeg startet med rolig opptrening igjen. I desember hadde jeg 2 perioder der jeg ikke fikk trene på grunn av halsonde og forkjølelse. Blant annet hele julen. Jogget lett 109km i oktober, 90 i november og 61 i desember.
Kom i gang igjen med treningen 1 januar. Og løpte 204km i januar. Både rolig, intervall og terskel.
Så langt i februar har jeg løpt 110 km og bena holder så langt mye bedre en de gjorde i 2009.
Og jeg restitueres mye fortere.
Onsdag 10 februar var jeg ut på en rolig langtur som ble lengre en jeg først hadde tenkt.
Det var fantastisk å merke at det bare gikk lettere og lettere, Så det gikk en f i meg der jeg tenkte at nå skal jeg se om jeg klarer å løpe halvmaraton på under 2 timer.
Jeg klarte det på 1.49.26 og det var ikke før de siste 2 km at jeg ble skikkelig sliten.
Det var en lang bratt bakke og på turen på ca 95m stigning i løpet av 1,7km, for de som er kjent i Bergen så løpte jeg over melkeplssen fra laksevåg. Men selvfølgelig gikk det nedover på andre siden.
Men jeg må innrømme at den turen satt i kroppen neste dag. Men de som skulle være trening ble jo konkurranse mot klokken.
Skal nå melde meg på maratonkarusellen på lørdag for min første halvmaraton konkurranse.
Så oppsummeringen så langt blir at for meg har lavkarbo blitt en positiv opplevelse da kroppen min nå tåler mye mere trening.
Ps, jeg tar ikke tran eller krill olje lenger og knærne er meget bra så langt. ( spiser mye mettet fett ).
Ble vist langt dette.
Mvh Joggern

EspeN
Sted: Oslo

Re: Takk til Tarzan og Råtreneren

Legg innav EspeN » 14 feb 2010 16:02

Jeg også har stor tro på Råtrener'n og har kjørt mye mer rolig enn alle rundt meg.
I flere måneder i slutten av 2009 kjørte jeg kun rolig, rolig, rolig. Fra å måtte hvile annenhver dag kunne jeg plutselig løpe hver dag. Mye rolig trening og 1 hard økt i uka gjor at beina mine tålte mye mer og jeg også har fått mye bedre tider. En uke løp jeg 20km tre dager på rad, en hviledag og persa på halvmaraton dagen etter ;)

Grunnen for at jeg trener mye rolig er veldig enkelt. jeg digger det. jeg liker ikke å trene hardt. Om rolig trening ville gjort at jeg løp saktere hadde jeg fremdeles løpt rolige økter, det som er gøy!

Så jeg vil bare si jeg har erfart det SAMME som deg men jeg går ikke på lavkarbo :)

Brukeravatar
joggern
Sted: Bergen

Re: Takk til Tarzan og Råtreneren

Legg innav joggern » 14 feb 2010 16:14

Jeg er fullt klar over at det også er de rolige turene som gjør at jeg kan trene mere, og at jeg sikkert kunne fått samme resultat uten å gå på lavkarbo.
Men jeg velger likevel å forsette på lavkarbo siden jeg mener at det er best for helsen. Så får tiden vise.
mvh Joggern

Gå tilbake til «Trening»