Få opp hastigheten

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Camilla
Innlegg: 153
Registrert: 18 jan 2010 19:03
Sted: Lørenskog

Få opp hastigheten

Legg innav Camilla » 18 jan 2010 21:54

Jeg begynte å løpe litt i sommer etter fødsel og har kommet ganske langt kondismessig med tanke på utgangspunktet mitt. Har investert i en forerunner 305 som gir meg masse motivasjon :) Fra å bli dødssliten av å jogge 1 min klarte jeg å holde det gående i hele 66 minutter på vinterkarusellen på lørdag, og det selv om det var noen bakker :D "Problemet" er vel heller at 9,3 km på 66 min er ikke så veldig bra... :oops: Kan jo få med at jeg hadde et gjennomsnitt på 184 bpm under hele løpet.

Så, hvordan løper jeg fortere?

Brukeravatar
Jan Olav
Innlegg: 9
Registrert: 18 jan 2010 19:14
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Jan Olav » 18 jan 2010 22:58

Hvordan trener du da?

perheske
Innlegg: 364
Registrert: 18 jan 2010 22:56

Re: Få opp hastigheten

Legg innav perheske » 18 jan 2010 23:10

Jeg vil ikke opprope meg til noen ekspert - men en ting har jeg erfart: Ikke stress. Livet er langt (selv om noen sier det motsatte) - og det du ikke synes er greit i dag - er kanskje OK om 1-2-3 dager. Det viktigste er å være i virksomhet med den kroppen en har og være lykkelig med det. Ikke så mange ord om meg selv - men for 18 mnd siden var jeg lammet i ene foten grunnet prolaps. Innen året etter har jeg satt ny pers på alle distanser jeg har løpt. Jeg hadde lyst - og jeg gjorde det.
Lykke til videre.

Per A H

Camilla
Innlegg: 153
Registrert: 18 jan 2010 19:03
Sted: Lørenskog

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Camilla » 19 jan 2010 17:59

Jeg har trent mest intervaller siden kondisen ikke holder lenge. Ligger i sone 5 så fort jeg løpet, klarer ikke ligge lavere med mindre jeg går :oops: Tanken er iallefall 3 økter i uken. Langkjøring, intervall og en rask en. Problemet er at jeg alltid ligger høyt i puls. Har ellipsemaskin men den blir det ikke km av ;)

Brukeravatar
Jan Olav
Innlegg: 9
Registrert: 18 jan 2010 19:14
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Jan Olav » 19 jan 2010 22:56

Det høres ut som du bør fokusere på å bygge en god kondisjonsbase, og ikke tenke så mye på fart.

Kombiner løping med andre aktiviteter for å unngå overbelastning og skader - svømming, ski og sykkel er perfekt.
Varier varighet og intensitet på treningen - og HA DET GØY!!! Farten kommer av seg selv etterhvert som kondisjonsbasen styrkes.

Personlig syns jeg det er veldig effektivt å trene sammen med folk som er litt bedre enn meg, her på Gjøvik er vi en gjeng som trener intervaller sammen en gang i uka - og vi har månedlige testløp for å måle status og fremgang. Kjempeeffektivt!

oj*
Innlegg: 13
Registrert: 18 jan 2010 18:08
Sted: Våland

Re: Få opp hastigheten

Legg innav oj* » 27 jan 2010 01:05

enig med siste taler. Hold deg til kjekke aktiviteter du kan holde på med en stund, og hold deg i bevegelse. Easy does it.

Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Linda » 27 jan 2010 09:16

Du må også lære å løpe roooolig. Jeg hadde til å begynne med også store problemer med å få det til. Da hjalp det med pulsklokke, pluss og løpe med min mann som kan løpe både mye fortere og mye saktere enn jeg. Du kan prøve på en flat strekning og småjogge så sakte at pulsen ikke overstiger sone 1. Jeg vet ikke hvor dine soner ligger, men når jeg løper roooolig og på flat vei kan jeg få pulsen helt ned til 135 (har terskel på 170). Ellers er også opp til 150 fortsatt ganske rolig for meg. Det føles nesten ikke som om du løper, fordi det går så sakte, men på denne måten er det vel mulig å løpe lang tid etter hverandre. Jeg forsøker å ha langturen i dette tempoet. Jeg tror det er fordelaktig å ha en sånn rolig langtur i uken, også når du vil bli raskere. Fordi det stimulerer oppbygging av nye blodårer og muskler osv i beina.

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Få opp hastigheten

Legg innav EspeN » 27 jan 2010 09:33

Jeg løper også for det meste i roligtempo (5 av 6 økter) og ligger da mellom 110-140 i puls et sted.

Uansett, jeg husker godt når jeg startet å løpe selv. Det første året gikk vel omtrent alle øktene i samme tempo og jeg hadde også samme "problem" som trådstarter at pulsen var høy og farten var lavere enn ønsket. Når man er i den fasen der er det vanskelig å løpe "rolig" - jeg måtte GÅ for å komme ned i "rolig" tempo. Derfor bare fortsatte jeg slik som OJ og JAN OLAV foreslår - kun for å bygge opp min kondisjonsbase.

Det er først etter jeg hadde drevet med løping i litt over ett år at jeg plutselig kunne starte å løpe "rolig". Da var nemlig kondisjonsbasen så bra.

Jeg forbedret tidene mine ganske mye også uten å legge inn noe form for intervall eller annen trening. Halvmaratontiden min senket jeg med nesten 20 minutter KUN ved å øke kondisjonsbasen.

Jeg tror også du kommer til å merke stor fremgang ved å øke kondisjonsbasen.

Camilla
Innlegg: 153
Registrert: 18 jan 2010 19:03
Sted: Lørenskog

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Camilla » 31 jan 2010 13:05

hmmm.. takk for svar. Jeg får være flink til å trene mer variert og andre ting enn løping :)

Brukeravatar
Siri
Innlegg: 88
Registrert: 20 jan 2010 10:41
Sted: Oslo øst

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Siri » 13 feb 2010 18:01

Har akkurat fått meg pulsklokke, og ser nå at de rolige turene mine tidligere har vært for raske og med for høy puls. Jeg løper nå lalngturene i Sone 2 = 120-140 bpm.
Jeg kan løpe i (nesten) all evighet når det går så rolig, blir ikke sliten eller andpusten. Om jeg er "uoppmerksom" et øyeblikk og ikke konsentrerer meg om å løpe sakte nok, så stiger pulsen til 160 uten at jeg blir mer andpusten.... Jeg må som regel gå i oppoverbakkene for å holde pulsen lav nok.
Hva kan jeg gjøre? Bedrer det seg hvis jeg starter med intervalltrening?


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester