Få opp hastigheten

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Få opp hastigheten

Legg innav EspeN » 13 feb 2010 18:08

Siri skrev:Hva kan jeg gjøre? Bedrer det seg hvis jeg starter med intervalltrening?

Hos meg tok jeg tiden til hjelp.
Omtrent 1 år og 6 mnd etter jeg startet å løpe kunne jeg plutselig løpe i sone 1 uten noe problemer.
Jeg også kan gå bakker i marka, så viktig er det vel ikke om man er litt over sone 1 eller ikke?
Jeg jogger rolig mange bakker på langturer jeg altså, og jeg bryr meg ikke om pulsen stiger litt.

Morten
Innlegg: 31
Registrert: 18 jan 2010 22:11

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Morten » 13 feb 2010 20:52

Camilla, jeg velger å si meg uenig med rådene du har fått hittil.

Du forteller at du forsøker å få til én intervalløkt, én rask økt (tempoløp) og én langkjøringsøkt per uke. Slik trener jeg også, gjør det rett og du vil få voldsom framgang. Du har trent i over et halvår, og burde ha tilstrekkelig basis til å trene såpass intensivt som dette. Når du ikke løper daglig får kroppen tid til å hente seg inn, og du vil tåle denne høye intensiteten.

Aller best er det å kjøpe og lese denne boka: http://www.amazon.com/Runners-World-Les ... 312&sr=8-1 (det viktigste fra boka finner du her: http://www.furman.edu/first/fmtp.htm)

Her er et eksempel på trenings-uke med dette programmet: Din tid på 9,3 km tilsvarer 1,11 på 10 km. Ekvivalent tid på 5 km er 34,10 (du trenger en 5-km-tid for å beregne rett treningstempo med dette programmet). En treningsuke kan da bestå av 1) intervalløkt 8x400 m på 2,35 pr. 400 m; 2) tempoløp 5 km @ 7 min/km (husk oppvarming og ned-varming); 3) hurtig langkjøring 8 km @ 7,20 min/km.

solar
Innlegg: 48
Registrert: 21 jan 2010 09:03

Re: Få opp hastigheten

Legg innav solar » 14 feb 2010 20:13

Jeg følger også spent med når jeg kan få opp hastigheten uten at det koster. Har løpt tre ganger i uken siden i sommer, og nå kan jeg jogge i sone 1 (løplabbets soner) med snittpuls på 70% i en time på de rolige turene, og langsomt ser hastigheten jeg kan holde på denne pulsen ut til å øke litt (opp 0,7 kmt på samme puls siden jul). Men nå kan jeg ihvertfall jogge rolig uten at pulsen blir altfor høy. Nå følger jeg et program med en rolig langtur, en intervalløkt og en variert økt (progressivt eller hurtig langtur) pluss styrketrening.

padde
Innlegg: 186
Registrert: 09 feb 2010 20:10

Re: Få opp hastigheten

Legg innav padde » 15 feb 2010 12:47

Dersom man motiveres av å følge et relativt "stramt" program, gjerne ledaget av pulsklokke og pc, så er jo dette helt fint, og jeg har ingen innvendiger.

Jeg savner imidlertid det å flytte litt fokus fra puls og soner- til mer "feeling": løpe lett, ledig, uanstrengt - dvs der man løper og tenker på helt andre ting. La løpinga, eller skigåinga være som en medistasjonsøkt. Har man en god dag: kjøp på! Er underlaget innbydende: ja utnytt det! Er man sliten etter jobb og bleieskift: løp rolig og tenk på noe annet!

Siden kan man bli mer systematisk. (men du trenger egentlig ikke det heller; selv bruker jeg ikke hverken program eller pulsklokke- man har noen grunnprinsipper jeg følger gjennom en ukes-, 14- dagers-, måneds- og sesongperiode, og gjør det absolutt akseptabelt i min klasse).

Hvis du tenker soner og puls hvis man har litt dårlig grunnlag, vil man erfare, som mange her, at man må løpe kunstig sakte nettopp for å få pulse under et vist nivå. Ofte, alt for ofte, skjer dette med at løpestilen blir "hengende", uten fremdrift og etterhvert sikkert også uten særlig glede/ motivasjon. Det blir lett å dra på seg skader, fordi man "lytter" på pulsklokka, og ikke kroppen.
Så mitt råd er enkelt: finn feelingen.

Camilla
Innlegg: 153
Registrert: 18 jan 2010 19:03
Sted: Lørenskog

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Camilla » 28 feb 2010 13:29

Takk for boktips Morten. Tilfeldigvis hadde jeg et gavekort på bokkilden, så nå er den bestilt :) Vil gjerne følge et opplegg for jeg har ikke noe særlig kunnskap om trening, vil gjerne trene riktig når jeg først trener. Om det er hardt så tror jeg at det skal gå fint. Planer gir meg motivasjon, og det er det viktigste nå. Om jeg bare løper på måfå så får jeg trim men liker litt nazi-opplegg jeg da.. tihi :lol:

Jeg føler jeg må løpe kunstig sakte hvis jeg skal holde lav sone, løper jeg i en time i ett strekk så ligger jeg som regel på 183 i gjennomsnitt, og klarer "fint" å holde ut. Målet er først og fremst Birken (hele) i september. Men jeg må si at jeg har jo merket fremgang, fra å løpe og bli sliten på 2 minutter til å holde ut i over en time uten å gå. Det er stort for meg.

bjørge
Innlegg: 34
Registrert: 25 jan 2010 11:37

Re: Få opp hastigheten

Legg innav bjørge » 01 mar 2010 13:36

Camilla skrev:...løper jeg i en time i ett strekk så ligger jeg som regel på 183 i gjennomsnitt, og klarer "fint" å holde ut

Kan det være at du starter ganske hardt ? Hvis man begynner brått på har pulsen en tendens til å fly i taket og lar seg ikke senke særlig mye så lenge man løper.
Prøv en rolig oppvarming, der du bruker et kvarter eller noe sånt før du er oppe i marsjfart.

Ellers er det et kjent fenomen at utrente ikke klarer å løpe med lav puls. Det er også en del uenighet om det er noe poeng i det hele tatt å trene på lav intensitet om du ikke skal trene hver dag. Jeg trener 3 økter i uka, og trener egentlig så hardt jeg gidder hele tia. Det vil si, hvis jeg trenger krefter til ett eller annet på kvelden, roer jeg økta samme dagen litt. Har ikke hatt skadeproblemer, men har merka at en skal passe på i en oppkjøringsfase. Og for guds skyld - "let bygones be bygones" - ikke prøv å ta igjen det du ikke fikk gjort før helga med å ta i litt ekstra langt/hardt. Fokuser på stødig innsats over tid.

Det som også er et kjent fenomen, er at du blir god på det du trener på. Hvis du trener i ei gitt fart, er du ikke automatisk trent for å løpe 20% saktere. Graden av belastning på ulike muskler endres med hastigheten. For min egen del går grensen ved ca. 10km/t - lavere fart enn det gjør at jeg blir stiv i beina og tung i kroppen, mye fortere enn i 11-12km/t. Fordi jeg aldri trener så sakte, naturligvis.

Og...lykke til !!!

Morten
Innlegg: 31
Registrert: 18 jan 2010 22:11

Re: Få opp hastigheten

Legg innav Morten » 02 mar 2010 08:14

Camilla, morsomt at du tok tipset til følge. Hold meg gjerne oppdatert om hva du får ut av boka, og hvordan du liker opplegget der. Anbefaler at du prøver deg litt fram, dvs. at du finner treningstempoet boka anbefaler deg i de forskjellige tabellene, og så prøver ut hver av de tre økt-typene (intervall, tempo og hurtig langkjøring), før du går igang med "selve" programmet. Lykke til.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester