Løpsøkonomi

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tarzan
Sted: Marker

Løpsøkonomi

Legg innav Tarzan » 05 jun 2011 21:26

Har som ifjor satt målet på unionsmarathon, og begynte oppkjøringen igår. Det blir løping hver bidige dag resten av mnd, kanskje med unntak av flyttedagen (skal flytte). Langtur, tempoøkter, intervalldrag og terskeløkter. Yummy. Løp 1 liten runde igår, på 47 min. Samme runde ikveld, på 44 min, og mindre sliten, selv om jeg var stinn etter en grillmiddag med påfølgende dessert. Løp litt tempoøkt først, og avsluttet med 20 min halvmarafart, med tynde på effektiv kraftoverføring og lett og ledig stil (økonomi). Tror en kan hente mange minutter der.
Men det virker som om det som er riktig for èn person, er galt for en annen. Forfot løping har jeg lagt vekk å prøve på, det blir for mye stress i toppen. Derimot har jeg lagt over fra hæl løp til å lande på midtfot. En mellomting altså. Jeg har også oppdaget (tror jeg) at altfor få mosjonister tenker på teknikken. Kanskje fordi man forbinder det mest med eliten, men sannheten er at også mosjonister har like mye å hente der, det handler om å løpe så raskt som mulig med så lite krefter som mulig.

Brukeravatar
oyvjorge
Sted: Vestby

Re: Løpsøkonomi

Legg innav oyvjorge » 06 jun 2011 15:03

Hvis man googler på løpeteknikk får man mange treff, så det er nok endel som tenker på det, men spørs hvor mange som trener på det spes. Ofte kommer det av seg selv når man trener mye. Men det er viktig å tenke på det og prøve å løpe så effektivt som mulig. Det var en spes teknikk av en russer(?) som ble trukket fram noen ganger for noen år siden som går på å nærmest trekke føttene etter seg. Har prøvd det litt og synes det er nyttig i oppoverbakker, det stjeler ikke så mye krefter, men det går litt saktigere. Synes det minner om måten man sparker fra ved skiteknikk. Men jeg synes løpsopplegget ditt virker som veien mot overtrening og/eller skader. Men du har kanskje full kontroll? :)

Tarzan
Sted: Marker

Re: Løpsøkonomi

Legg innav Tarzan » 07 jun 2011 11:24

Full kontroll har jeg aldri, men akkurat dette opplegget har jeg kontroll på. Jeg har fokus på knær og hofter, og merker jeg at noe er i emning, tar jeg tak i det. Jeg går også på svært mye fett nå, det blir gjerne over 2 hekto om dagen, når man regner med Udo`s Choice og Cocosa, og jeg merker at dette demper enhver betennelsestendens, minsker behovet for restitusjonstid og smører kroppen på en veldig god måte, blir myk og smidig. Så jeg har sånn TÅLIG kontroll, kan vi vel si.

Gå tilbake til «Trening»