Løping og å holde vekta

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
HaraldR

Løping og å holde vekta

Legg innav HaraldR » 19 feb 2010 18:38

Dere som løper langt, og gjerne lengre enn langt, i løpet av uka - sliter dere med vekta på noen måte? Altså, da mener jeg i forhold til å holde vekta oppe? Tenker da mest på de av dere som gjerne løper 70-80 km/uke eller mer.

Jeg driver for tiden å øker mengden min men registerer samtidig at vekta kanskje synker litt raskere enn jeg har lyst til - dersom dette skulle akselrere videre med økt mengde bør jeg kanskje tenke meg om?

Brukeravatar
Pluto

Re: Løping og å holde vekta

Legg innav Pluto » 19 feb 2010 18:53

Spennende tema dette.

Jeg er 17år, løper 130-150km pr uke + basistrening og løpestyrke. 171cm høy og 55kg.

Jeg har ingen problemer med å holde vekten.

Det tror jeg skyldes for at jeg er veldig nøye med å spise riktig mat og mye mat. Har kuttet ut alt med brus/snop/sjokolade og junkfood og andre ting som går under den kategorien og har ingen problemer med å motstå det, frister ikke lengre, og kompiser og klassekamerater bare ler av meg.

Spiser skikkelig norsk husmannskost. Etter en treningsøkt på kvelden spiser jeg nesten alltid havregrøt og 3-4 skiver og er dette dagens andre eller tredje økt spiser jeg gjerne enda mer, uten at jeg blir stappmett. Jeg har funnet ut at matlysten må trenes opp for min del. Før var jeg ikke så glad i skivemat, og spiste ganske lite, men nå når jeg trener systematisk blir det mye mat. Syntes det er flott jeg.

Får mange kommentarer på at jeg er så liten og kan spise så mye, men det regner jeg med skyldes høy forbrenning.

Mitt tips til deg er å rett og slett spise mer av skikkelig mat, mat som gir deg de riktige næringsstoffene og energien du trenger, ikke "søppelmat". Da vil jeg tro du holder en stabil vekt.

Lykke til !!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 19 feb 2010 19:04

Nå vet jeg ingenting om hva ditt vektmessige utgangspunkt er, og hva du definerer som normalvekt for en langdistanseløper. Jeg kan dessuten kun svare for meg selv.

En typisk langdistanseløper har mindre fett på kroppen enn hva som regnes for normalt for befolkningen. Jeg for mitt vedkommende har 5 - 6% fett. Jeg spiser det jeg vil, men jeg spiser ikke mye. Vekten er rimelig stabil, men kan variere innenfor et intervall på 2 - 3 kg.

Jeg har selvsagt inget ønske om å gå opp i vekt, men de fleste i mine omgivelser vil mene at jeg er for tynn. Jeg vet om flere som løper langt men som har vesentlig mer fett på kroppen enn meg. De er faktisk også bedre løpere, så det er ikke nødvendigvis slik at den tynneste er den raskeste.

Når det gjelder din vekt, så vil du garantert ikke fortsette å gå ned i vekt i det uendelige. Du vil finne din balanse i forhold til inntak av næring og forbruk av næring.

Mitt råd er at dersom du ikke har fobi mot å være slank, så er det bare å spise det du ønsker - og la kroppen finne sin nye balanse. Jeg anser det ikke som smart å øke inntaket av næring. Dersom du av ulike grunner skulle måtte gå ned i aktivitetsnivå igjen, så vil det bli tungt å regulere ned næringsinntaket igjen.

Om du føler deg sprek og energisk, så får du sansynligvis nok næring.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

HaraldR

Legg innav HaraldR » 19 feb 2010 21:14

Takk for gode svar, nyttig input.

Det er vel ikke noen reell fare med meg enda med såvidt over 80 kg på mine 182 cm.

Forstår jeg dere rett i forhold til at det er naturlig å vente at vekta bikker noe nedover når mengden økes, men at det er å forvente at den stabiliserer seg greit med tiden? Jeg forstår dere også dithen at vekta egentlig ikke bekymrer dere noe særlig, at den er naturlig stabil?

Helt ærlig kunne jeg godt tenke meg å gå ned noe i vekt da jeg syntes 80 kg er i tyngste laget for min del, men jeg har ingen bråhast med det overhodet og det er heller ikke noe tilsiktet mål pr. idag - men om dette kommer som en naturlig del av økt mengde og bedret form er det jo bare å ta tiden til hjelp. Jeg har, ved tidligere tider, opplevd det som forholdsvis negativt å trene mye utholdenhet på stort kaloriunderskudd.

Guvguv
Sted: Haugesund

Legg innav Guvguv » 20 feb 2010 01:24

"Får mange kommentarer på at jeg er så liten og kan spise så mye, men det regner jeg med skyldes høy forbrenning."

Må bare få kommentere denne. Dette er en velutbredt myte. Du tror kanskje du spiser mye, men går du ikke opp i vekt spiser du ikke mye. Får du i deg mer kalorier enn du forbrenner går du opp i vekt. Å når du trener så mye som du gjør skal det nok veldig mye til for at en på 55 kg går noe særlig opp i vekt. Då må du eventuelt spise utrolig mye.

Gå tilbake til «Trening»