kroppen orker ingenting

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Linda
Sted: Røyken kommune

kroppen orker ingenting

Legg innav Linda » 22 feb 2010 10:37

Hele vinteren har jeg trent 3-4 ganger i uka, hvorav skigåing i helgene og løping på en ukedag eller to. Jeg er på ingen måte overtrent. I helgen gikk jeg på skitur igjen og kroppen orket ikke noen ting. På lørdag var det dårlig preparert og på søndag hadde jeg ekstrem dårlig glid, men jeg kan nesten ikke tro at det var hele problemet. Men man trenger å bruke litt ordentlig teknikk for å komme opp en bakke og det klarte jeg i går bare på veldig korte bakker. I lengre bakker måtte jeg bare gå. Veldig frustrerende. Kroppen hadde rett og slett ikke energi. På lørdag kunne jeg forklare det med at jeg hadde spist for lenge siden. Men på søndag var ikke dette et problem. Jeg sov godt både fredag og lørdagnatt.

Kan det skyldes at jeg alltid begynner for fort ved å forsøke å holde samme tempo som min mann, noe jeg ikke klarer? Slik at hvis jeg begynner i sone 3 eller 4, at jeg er kjørt tom for resten av turen?
Kan det skyldes blodmangel/jernmangel (pga mensen)? Jeg har generelt litt lave blodverdier.
Kan det skyldes at jeg har trent for få dager i uken og kroppen har blitt slapp?
Edit: Kan det skyldes kulden (-15C)? Jeg har gått på ski med kaldt være før uten å merke dette spesielt.

Dette var en veldig demotiverende helg. Noen som har tips?

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: kroppen orker ingenting

Legg innav Korak » 22 feb 2010 12:29

Det høres ut som typiske tegn på blodmangel, men jeg ville fått legen til å stille diagnosen.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 22 feb 2010 13:50

Hvordan var denne helgen i forhold til tidligere? Nå er jo skigåing ganske spesielt siden forholdene kan variere så mye fra gang til gang.

Om du f.eks. har dårligere gli på skia enn din mann så vil kreftene tappes veldig på å opprettholde samme fart på flater og slakke nedoverbakker, selv om det kanskje ikke merkes før du skal gå oppover igjen... Det kan jeg alt om siden jeg er en dårlig (og lat) skismører.

Dårlig preparering (enten det er løst føre eller ujevnt spor) gjør motbakkene langt mer krevende. Mangler i festesmurning gjør likeså. Men dette vet du jo. Om man både har dårligere gli OG dårligere feste enn den man går sammen med så blir det ganske håpløst.

Du har sikkert prøvd å kjøre et intervalldrag altfor fort, og merket at resten av intervalløkta blir påvirket av dette. Det samme gjelder for skigåing også. Kanskje enda mer siden skigåing krever riktig teknikk for å kunne gå effektivt.

Ikke la motet svikte av ei dårlig helg!

Linda

Legg innav Linda » 22 feb 2010 16:17

Min mann hadde like dårlig glid som jeg, men han klarte å bruke alle hans krefter på å gå med riktig teknikk og få feste. Jeg orket bare å gi slik i veldig kort tid før jeg måtte gi opp. At jeg ikke klarer samme tempo er helt normalt og har alltid vært slik. Men det er i hvert fall en forklaring på hvorfor jeg alltid begynner turene i sone 3-4. Kroppen min burde være vant med det.

Denne helgen var mye verre enn normalt. En del av det kunne forklares av føret, men ikke alt. Jeg skal prøve å få sjekket blodverdiene, om jeg noen gang kommer gjennom telefonkøen på legesenteret. Jeg kan i hvert fall prøve å ta litt Hemofer + c-vitamin.

Jeg planlegger en relativ rolig treningstur i morgen kveld når temperaturen blir litt høyere. Får se hvordan det går.

Linda

Legg innav Linda » 27 feb 2010 18:07

I dag var kroppen mer som normal igjen, heldigvis. Jeg tok noe jern i begynnelsen av uken, kanskje hjalp det.

Gå tilbake til «Trening»