10 timer trening på grensen?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
antoess
Kontakt:

10 timer trening på grensen?

Legg innav antoess » 18 jan 2010 22:59

I følge PULS på NRK mandag kveld så sa treneren at mer enn 10 timer trening i uka er over grensen for folk som har jobb og familie. Da vil det gå ut over noe, ble det hevdet etter et innslag som fokuserte like mye på at noen er for ivrig, som at mange ikke trener... :cry:

Er det ikke mye rart til sprøyt som blir sagt generelt om folks bruk av fritiden :evil:

For enkelte er vel mer enn 5 timer med trening i uka i meste laget, mens andre kan trene både 15 og 20 timer uten at noen trenger å lide av dette :|
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

perheske

Re: 10 timer trening på grensen?

Legg innav perheske » 18 jan 2010 23:05

Helt enig. Dette er VELDIG indivuduelt. For min del, så blir det 20 timer ene uken og fint lite neste. Helg greit. Intensitet betyr selvsagt også mye.
Jeg dropper glatt treningen den dagen jeg føler at jeg ikke har lyst - men til gjengjeld tar jeg gjerne 3-4-5 timer en annen dag.
Et minimum, ja, - og lyst til å gjøre det - ja, ja.
Per A H

Brukeravatar
Mort
Kontakt:

Legg innav Mort » 19 jan 2010 07:32

Jeg stusset også på at det ble såpass tydelig kvantifisert. Det går jo an å snike trening inn i endel hverdagsaktiviteter som f.eks. pendling eller levering/henting av barn i barnehage, eller å gjøre trening til en sosial greie som ikke er noe man gjør mot, men for familien.

Selvsagt finnes det egotrippmennesker med tvangstanker om trening, men det er jo et mye mindre problem enn at så mange ikke trener. Dessuten ville nok endel av disse menneskene vært avhengige av noe annet hvis de ikke hadde treningen. Heldigvis tok Yngvar forbehold om at det gjelder ganske få (selv om det da er rart at det fortjener så mye plass i programmet). Det kunne også kommet tydligere fram at personer med forholdsvis få forpliktelser (studenter uten barn eller lignende) godt kan bruke 10-15 timer på trening i uka uten at noen lider av den grunn.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 19 jan 2010 09:56

Etter min mening er det ikke antall timer du trener som er avgjørende. For det første er det spørsmål om hvilken situasjon du er i. Da ungene var små og med frue som jobbet skift, ble det kanskje tid til 3-4 treningsøkter i uka. Nå kan jeg i større grad velge om jeg skal bruke en time eller to foran TV-en, eller ut for å trene :)
Men det som er like viktig er hvordan og når du trener, selv med mange jern i ilden ellers. Da er det opp til gode vaner å legge forholdene til rette for å få trent. Slik som nå i helga. Lørdag skulle jeg ut på to jobber som journalist. Først skulle volleyballturnering dekkes. Jeg dro dit 12-tiden og halvannen time etterpå var jeg klar for en tur på skøyteisen, før styrketrening innendørs med mølleløping foregikk etterpå. Så var jeg tilbake på volleyball, før jeg dro på andre oppdraget. Mellom 12 og 17 hadde jeg fått trent skøyter og løping, samt styrketrening til sammen et par timer, og så to oppdrag for jobben :arrow:
Søndag skulle jeg ta et bilde for VG (det gjorde jeg også etter middagen lørdag kveld), men visste ikka akkurat når. Jeg hadde planlagt to timer løping og to timer på ski. Derfor la jeg om og jogget et kvarter, før jeg la ut på to timer skitur. Deretter kjørte jeg tilbake og var klar når telefonen ringte. I mens løp jeg et kvarter. Etter oppdraget tok jeg 10 kilometer på mølla for å få nok antall kilometer denne uka (150) :D
Dette krever litt selvjustis og krefter til stå på, men var egentlig ikke noen problemer. Slik er det også forhold til familien. Dersom du bare skal følge ditt tidsskjema og planer, vil det kunne gå ut over familien. Men tilpasser du treningen til resten av livet er det ikke noe annet problem eller utfordring enn at du må være litt hard mot deg selv :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 19 jan 2010 10:48

For mange vil alternativet til trening være TV-titting. Jeg foretrekker 15 timer med trening fremfor 15 timer med hjernekrymping.

En helt annen sak. Jeg kunne tenkt meg å legge inn bilde, men vet ikke hvordan jeg kan "krympe" et bilde til å passere kravene. Kan noen guide?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 19 jan 2010 10:53

@Korak
Du kan kanskje forminske bildet i f. eks. Paint før du laster det opp her.

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 19 jan 2010 16:49

Korak skrev:En helt annen sak. Jeg kunne tenkt meg å legge inn bilde, men vet ikke hvordan jeg kan "krympe" et bilde til å passere kravene. Kan noen guide?

Hvis du har mulighet, gjør bildet om til et annet format - gif funker bra har jeg funnet ut.

Jeg sliter med å få hverdagen og tiden til å gå opp med all treningen, krevende jobb og annet som skal gjøres uten barn og andre større forpliktelser, og har mange ganger stusset på hvordan de som har familie får det til å gå opp. Har jeg rett i å anta at det gjerne skyldes at det kun er én supermosjonist i familien og at den andre parten gjør mest husarbeid, eller er det helt bak mål?
Hadde hatt mye tid til overs hvis jeg kunne komme hjem til ferdig middag på bordet hver dag, hadde oppvaskmaskin og noen tok klesvasken min osv. Men dengang ei... :roll:
Og, jeg tror nok at det finnes en del eksempler der ute på at treningen kommer foran barn og partner - men å kvantifisere det til akkurat 10 timer (det er jo ingenting, hehehehe....) blir vel ikke helt rett.
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Brukeravatar
OddaBu1981
Sted: Grimstad

Legg innav OddaBu1981 » 19 jan 2010 17:34

Syns det blir for dumt av NRK å fokusere på at for mye trening ikkje er bra. De burde heller fokusert på sofafolket
som ikkje trene i det heile tatt..

Eg har ikkje sett puls episoden, men går utifra det som er skrevet på denne tråden.

Brukeravatar
TRAN

Legg innav TRAN » 19 jan 2010 18:13

Synes det er noe i det jeg.
Selv trener jeg 6-8 timer/uke og er i "vanlig" jobb 40t uka med flexitid. Har bare meg selv å passe på, men skjønner ikke helt hvordan jeg skulle fått tid til over 10t uten at det hadde gått ut over jobb, søvn, mat eller andre basalbehov. En kan jo ikke trene 100% av ens våkne tid utenfor jobb heller?! :geek:

Skjønner at noen husmødre kan irritere seg over overivrige treningsfantaster. HAH! Tenker den sitter i beinmargen til flere her på forumet! :twisted: MoHAHA!
The biggest mistakes you can make in a race are in the first minute.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 19 jan 2010 20:46

Adelheid skrev:
Korak skrev:En helt annen sak. Jeg kunne tenkt meg å legge inn bilde, men vet ikke hvordan jeg kan "krympe" et bilde til å passere kravene. Kan noen guide?

Hvis du har mulighet, gjør bildet om til et annet format - gif funker bra har jeg funnet ut.

Jeg sliter med å få hverdagen og tiden til å gå opp med all treningen, krevende jobb og annet som skal gjøres uten barn og andre større forpliktelser, og har mange ganger stusset på hvordan de som har familie får det til å gå opp. Har jeg rett i å anta at det gjerne skyldes at det kun er én supermosjonist i familien og at den andre parten gjør mest husarbeid, eller er det helt bak mål?
Hadde hatt mye tid til overs hvis jeg kunne komme hjem til ferdig middag på bordet hver dag, hadde oppvaskmaskin og noen tok klesvasken min osv. Men dengang ei... :roll:
Og, jeg tror nok at det finnes en del eksempler der ute på at treningen kommer foran barn og partner - men å kvantifisere det til akkurat 10 timer (det er jo ingenting, hehehehe....) blir vel ikke helt rett.

Takk for tips, jeg jobber med saken..

Når det gjelder å få hverdagen til å gå opp, så er det kun spørsmål om prioritering. Jeg er allenefar, og har sønnen min 100%. Nå har han etterhvert blitt 15 og klarer seg selv, men slik har det ikke alltid vært. Selvsagt er ikke huset klar for inspeskjon, men jeg pleier å si at jeg har det "akademisk møkkete". Det jeg prioriterer bort er TV-

Jeg tror ikke jeg har vært en dårlig far heller, sønnen min ser ut til å både interessere seg for løping og for skolen.

Et fint hjelpemiddel er tredemølle. Da kan man trene og være far samtidig..

Men føl deg nå ikke utilstrekkelig om du prioriterer annerledes. Det er ikke meningen med innlegget mitt. Jeg ville bare påpeke at man ikke trenger en husmor for at det skal være mulig..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Gå tilbake til «Trening»