10 timer trening på grensen?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 10 timer trening på grensen?

Legg innav Korak » 19 jan 2010 21:03

Data er nok ikke min greie, men takk til dere som kom med tips om hvordan jeg kan krympe et bilde.

(håpløs kvalitet på bildet)
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 19 jan 2010 21:08

Korak: Prøv denne og velg 100 pixel http://www.shrinkpictures.com/

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 19 jan 2010 21:51

tusen takk Espen, og beklager avsporingen i tråden..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 19 jan 2010 22:58

Syntes diskusjonen med at 10 timer er det jeg vil kalle vrøl. Skal ikke forsvare min trening, men husk en ting "tiden kommer-den går ikke". Jeg selv ligger på 10-12 timer i uken og løper aldri i "kvalitetstiden" til familien dvs mellom 16:00 og 19:30. Det ligger så mye tid i vår hverdag som er "ubrukt" som man kan benytte som feks:
- før jobb(alle helsestudioer åpner jo 6 idag)
- rett etter jobb
- i lunsj pausen
- hvis du sitter 2t i sofaen om dagen det blir 14t i uka. Ta og krymp dette ned til 1t pr dag da får du her 7t "ekstra".
- lør og søndag før andre står opp
- løp hjem fra kjøpesenteret , mens familien kjører bil
- løp mens ungene trener
- tredemølle hjemme
+++++++

Konklusjon: 10 timer er ikke mye, man lever en gang og legger man det riktig opp går det ikke utover andre , men bare gir deg mer tid med dine pga du "bruker" din tid bedre og ikke sitter bare å slenger i sofaen.
Mål 2010 = 2t og 35 min....

rehoff

Legg innav rehoff » 20 jan 2010 10:05

Hei !

Jeg tror egentlig ikke Puls programmet var tiltenkt dere som frekventerer dette forumet jevnlig, men heller de av oss som synest at dørstokkmilen fremdeles er fryktelig lang. Dette for ikke å skremme folk fra å trene ved å si at det er helt normalt å trene mer enn 10 timer i uken. Jeg oppfattet mer programmet slik at de ønsket å motivere folk til å trene, og at det er helt i orden å trene fra 3 x 1/2t i uke og oppover, slik at ikke dørstokkmilen skal bli ett hinder, og man pådrar seg belastningsskader. De fleste her inne vet at når man har startet å trene og vent seg til belastningen og tiden, så går det fort å øke mengden. Men det er viktig å motiver folk til å starte.

Jeg startet å trene i høst, etter mange år i en behaglig sofa... Først en gang i uken, så to og nå tre ganger i uken, men jeg synest fremdeles å merke dørstokkmilen som lang. Men for å unngå mange dårlige unskyldninger pga dårlig vær, kaldt, våt osv har jeg brukt mye penger på treningstøy, men det hjelper på min motivasjon... Så nå har jeg gått ned 11kg siden i høst og har noen til..

Det viktigeste er ikke hvor mye man trener, men at man gjør det.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 20 jan 2010 10:28

Her står en artikel som inneholder omtrend det samme som ble fortalt i Puls:
http://e24.no/jobb/article3472343.ece

Forresten skriver jeg også turer i treningsloggen: f. eks. en 8 timers tur i fjellet blir notert, pluss 3 løpeturer på 1 time i samme uka. Da står totalen på 11 timer denne uken. Det er ikke uforsvarlig mye trening og dessuten er fjellturen sosialt. Men poenget til Puls var vel at treningen ikke bør prioriteres framfor alt annet: barn, kone, jobb. Man må finne en riktig balanse. For de som ikke har så mange forpliktelser på fritden bør det ikke være noe problem å trene mye.
Sist redigert av Linda den 20 jan 2010 11:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 20 jan 2010 10:41

rehoff skrev:Hei !

Jeg tror egentlig ikke Puls programmet var tiltenkt dere som frekventerer dette forumet jevnlig, men heller de av oss som synest at dørstokkmilen fremdeles er fryktelig lang. Dette for ikke å skremme folk fra å trene ved å si at det er helt normalt å trene mer enn 10 timer i uken. Jeg oppfattet mer programmet slik at de ønsket å motivere folk til å trene, og at det er helt i orden å trene fra 3 x 1/2t i uke og oppover, slik at ikke dørstokkmilen skal bli ett hinder, og man pådrar seg belastningsskader. De fleste her inne vet at når man har startet å trene og vent seg til belastningen og tiden, så går det fort å øke mengden. Men det er viktig å motiver folk til å starte.

Jeg startet å trene i høst, etter mange år i en behaglig sofa... Først en gang i uken, så to og nå tre ganger i uken, men jeg synest fremdeles å merke dørstokkmilen som lang. Men for å unngå mange dårlige unskyldninger pga dårlig vær, kaldt, våt osv har jeg brukt mye penger på treningstøy, men det hjelper på min motivasjon... Så nå har jeg gått ned 11kg siden i høst og har noen til..

Det viktigeste er ikke hvor mye man trener, men at man gjør det.

Også jeg vet at enkelte forsømmer familie og jobb for treningen. Faren er kanskje størst for de som går på langrenn eller sykler, og må reise et stykke for å trene. Joggeskoene er jo så enkel å bruke når som helst, hvor som helst :D
Jeg har en kollega som har lagt opp som aktiv mosjonsløper, men hver dag må kjøre et kvarter inn til et fjell, gå opp og ned som tar halvannen time og kjøre hjem igjen. Han drar ikke ut av kommunen uten at han må ha med seg fjellturen, hver eneste dag. Han drar ikke på ferie :oops:
Men for ham er alternativet å komme hjem fra jobb, sette seg i godstolen og sitte der resten av kvelden. Han har ikke så mange andre interesser. Ikke har han familie å ta hensyn til. Selv om jeg synes på hans vegne det er synd han ikke oppsøker andre fjell rundt i landet, er dette hans måte å leve på. Han bruker vel nærmere 15 timer i uka på dette. Det er hans valg :arrow:
Skulle jeg gjort det samme, ville det gått ut over noen. Familien ville ikke akseptert det. Nå finnes det nok sikkert noen som gjør slikt også med familie og full jobb. Har jo hørt historier om folk som dropper konfirmasjoner i familien for å være med på viktige løp. Da blir det helt feil :twisted:

Hele mitt poeng er ikke antall timer du bruker på trening, men hvordan din livssituasjon er, og hvordan du tilpasser deg det andre som skjer i løpet av uka. Da blir alle fornøyd 8-)
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 20 jan 2010 21:13

Dette problemet gjelder vel uansett, dvs. noen lar en interesse ta fullstendig overhånd - og gå foran alt annet. Det finnes jo en del fotballenker der ute, war of warcraft har også ødelagt en del samliv osv. Kunsten er vel å finne en balanse, og når man driver med idrett har man jo mulighet til å ta med seg familien på trening noen ganger. Selv skal jeg ha nevøen min på besøk i noen dager fremover - og han har fått beskjed om å ta med ski og badebukse. Jeg får restitusjonstrening som jeg sikkert har behov for, og han får ski- og svømmekurs som han har behov for; vinn-vinn. :D
Men som sagt tidligere, jeg hadde ikke fått trent så mye som jeg gjør i dag med familie uten husholder(ske). Da måtte jeg ha sluttet å sove...
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 20 jan 2010 21:47

Sitter og spekulerer i hvordan man skal kunne komme over 10 timer i uka.. Dette avhenger i hvert fall av hvor du er hen i livet! Jeg sliter for tiden med forstyrret nattsøvn flere ganger i uka pga masete 1-åring, og det gjør morgentrening håpløst.. Og det skal ikke så mange timer på kveldstid i uka før det blir "murring" i heimen.. Jeg bor altfor nær jobben til at løping til/fra jobb kan kalles trening. Er også for heldig med plasseringen av barnehagen. Dermed sliter jeg med å komme over 8 timer i uka.. Der ligger i hvert fall min smertegrense akkurat nå. Men når 1-åringen finner ut at det er best å sove hele natta, så skal det bli noen morgentimer :)

Kjekt med forum forresten! :D

lailabt
Kontakt:

Legg innav lailabt » 21 jan 2010 09:34

Hei,
Tror det er få uker jeg trener så mye som ti timer, men både jeg og samboer får helt fint til fem økter hver i uka uten at det går utover familielivet. Vi har to små barn i barnehagealder og jobber full stilling begge to. Hemmeligheten er organisering, organisering og organisering. Vi planlegger treningsuka i fellesskap. Ellers trener vi med ungene når vi får det til. Søndagstur der den ene løper og den andre sykler med ungene i henger forekommer hos oss. Vi har også valgt å bruke barnevakt for å løpe langtur sammen sammen. I tillegg til at vi organiserer godt, ser vi lite på tv og bruker generelt lite tid på å sitte i sofaen. Husarbeidet tar vi innimellom, det er mulig å holde det både rent og ryddig uten at det tar for mye tid. Venner og familie får vi også tid til å treffe. Opplever treninga som udelt positiv!

Skal innrømme at vi er spent på hvordan det blir til våren når tredjemann kommer, men vi er såpass treningsglade begge to at vi regner med å få det til, med litt organisering :)

Gå tilbake til «Trening»