Kettlebell og løping

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
AKG
Sted: Malm i Nord-Trøndelag

Kettlebell og løping

Legg innav AKG » 11 sep 2011 21:45

3 løpeturer denne uka.

Er det noen som har prøvd kettlebells?

Har akkurat begynt med dette i stedet for manualer og apparater.

Se denne: http://www.youtube.com/watch?v=9EyXo1DDTxE

og bloggen min.
Treningsblogg - www.akg6000.blogspot.com

Tarzan
Sted: Marker

Re: Kettlebell og løping

Legg innav Tarzan » 18 okt 2011 07:27

Jobber som PT, og ser at ved en overgang fra hantler til kettlebells, følger ofte en styrking av kjernemuskulatur. Kettlebells er èn av flere typer funksjonell trening, TRX er for eksempel en annen. Som en følge av at vi er evolusjonært utviklet til å bevege oss slik, er sjansen for skader langt mindre enn ved hantler og stenger, eller aller verst, maskiner.
Jeg bruker selv mye TRX, og merker en veldig forskjell spesielt i mage og rygg, som gir et mye heftigere fraspark. Håper du opplever det samme :)

Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Legg innav Tombody » 19 nov 2011 02:41

Uten stenger får man ikke løftet tungt, og som en naturlig følge av det, blir man ikke sterk. Så hvordan trener jeg, tror dere? ;)
Eldre, sterkere, raskere …

Løpeguru

Legg innav Løpeguru » 19 nov 2011 11:46

Tombody skrev:Uten stenger får man ikke løftet tungt, og som en naturlig følge av det, blir man ikke sterk. Så hvordan trener jeg, tror dere? ;)

Mange betydninger av ordet sterk. 150 kg i knebøy, jaja. Men klarer du å løpe en 5000 meter på bane i piggsko og på "tå" (forfoten)? Det er en viktigere styrke for løpere.
Hvor fort LØPER du? Det er det som betyr noe!

Gammern

Legg innav Gammern » 19 nov 2011 19:44

Tarzan skrev:Jobber som PT, og ser at ved en overgang fra hantler til kettlebells, følger ofte en styrking av kjernemuskulatur. Kettlebells er èn av flere typer funksjonell trening, TRX er for eksempel en annen. Som en følge av at vi er evolusjonært utviklet til å bevege oss slik, er sjansen for skader langt mindre enn ved hantler og stenger, eller aller verst, maskiner.
Jeg bruker selv mye TRX, og merker en veldig forskjell spesielt i mage og rygg, som gir et mye heftigere fraspark. Håper du opplever det samme :)

Ja riktig, Kettlebells er helt annerledes enn feks hantler. Utrolig forskjell i funksjonalitet altså :lol: Spøk tilside så kan man gjøre en forskjell mellom maskiner som går i fast bane og de andre ang. funksjonalitet. Trx står midt i mellom frie vekter og maskiner hva angår funksjonalitet, da det er festet i enden.
Begrepet funsjonalitet er i denne sammenheng som oftest knyttet til hvorvidt belastningsverktøyet kan beveges fritt eller ikke. Man vil selvsagt også finne situasjoner hvor begrepet bør brukes på en annen måte. Dvs at det feks. finnes tilfeller hvor maskiner vil være mest hensiktsmessig/funksjonelt også.

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 20 nov 2011 21:22

Løpeguru skrev:
Tombody skrev:Uten stenger får man ikke løftet tungt, og som en naturlig følge av det, blir man ikke sterk. Så hvordan trener jeg, tror dere? ;)

Mange betydninger av ordet sterk. 150 kg i knebøy, jaja. Men klarer du å løpe en 5000 meter på bane i piggsko og på "tå" (forfoten)? Det er en viktigere styrke for løpere.
Hvor fort LØPER du? Det er det som betyr noe!

Hvem er du som kjenner knebøynivåt mitt så godt? :D

Inntil et visst nivå, så vil en god knebøy hjelpe deg godt til å bli raskere, slik disse 4x4-misjonærene også argumenterer for. Jeg kan ikke argumentere bedre enn dem, og skal dermed ikke si stort mer om den saken.

Men du mener de andre metodene som er nevnt i denne tråden er bedre egnet til å gjøre folk til gode løpere?

Sve42

Legg innav Sve42 » 21 nov 2011 08:54

Tombody skrev:Inntil et visst nivå, så vil en god knebøy hjelpe deg godt til å bli raskere, slik disse 4x4-misjonærene også argumenterer for. Jeg kan ikke argumentere bedre enn dem, og skal dermed ikke si stort mer om den saken.

For en LD løper er ikke dette nivået så høyt fordi hurtighet måles på en annen måte enn for en sprinter. Alle idretter har sine primærstyrkeøvelser som er spesifikke, støtteøvelser som også kan være veldig spesifikke, og mer generelle som gjerne også er skadeforebyggende. For en LD løper havner knebøy etter min mening i den siste kategorien. Men for så godt som alle andre friidrettsøvelser er knebøy en primærøvelse.

Jeg har alltid selv drevet med sprint og er i dag sprinttrener. En viktig styrkeøvelse for å utvikle hurtighet i steget er "heng" eller frivending. Heng isolerer det meste av momentet til hofteleddsstrekkeren (frivending involverer lårstrekkerne i større grad), som er muskelen som står for skyv/framdrift. Her er en god forklaring på øvelsen
http://www.youtube.com/watch?v=wSm8XMlo198

Hemmeligheten er 0:15 --> 0:19, dette har veldig god påvirkning på spensten. Ved en god gjennomføring av heng skal en enten ha følelsen av å lette litt fra golvet eller faktisk ha luft mellom golvet og sålene. Kjør heng med 3-8 repitisjon i 3-4 serier, så kan elghufs stå for den utholdende styrken/spensten :)

Enfot markløft (med nesten strak fot) er også en god øvelse der en kan kjøre mange repitisjoner kun med kroppsbelastning. Svir skikkelig i skinka når antall reps blir høyt nok. I tillegg er det fantastisk god styrketrening for musklene rundt kneet pga balansetrening, altså skadeforebygging :idea:

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 21 nov 2011 13:53

Jeg kan nok i all hovedsak si meg enig i dette. :)

Gå tilbake til «Trening»