Når bytte ut løpesko

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
makspuls

Når bytte ut løpesko

Legg innav makspuls » 25 sep 2011 13:42

Har nå hatt samme løpesko siden januar 2009, lurer litt på når jeg bør bytte dem ut. Er det noe tommelfinger regel på dette ? x år, x km ?
Løper ikke noe seriøst, men skoene har fått ca 600 km siden de ble kjøpt. (Adidas Adistar Control 5). Litt variert mellom grus og asfalt. God blanding.
meg:180cm, 75kg.

Brukeravatar
Plagen

Re: Når bytte ut løpesko

Legg innav Plagen » 25 sep 2011 18:33

Hva er det skobutikkene sier da...2000km eller noe sånt, men det er jo gjengen som selger sko.

Jeg personlig bytter sko når de er utslitt.

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 26 okt 2011 09:01

Tommelfinger-regelen er: bytt sko når du har brukt de 500-1500 km.

Ikke særlig spesifikt, men hvis du løper 2-3 ganger i uka er det generelle rådet å bytte sko en gang i året.

Utover dette så kommer det an på hvor tung du er, hvordan løpestil du har og hvordan sko du bruker.
Hvis du f.eks. bruker asics sko som er veldig slitesterke, vil dempingen bli dårlig lenge før du ser at de er slitt.
Hvis du løper mer enn en gang i uka kan det lønne seg å ha to eller flere skopar som man veksler på å bruke.

Selv om man bruker skoene lite så hevdes det at dempingen blir dårligere med tiden og siden dårlig demping kan øke risikoen for skader så ville jeg definitivt pensjonert skoene du har fra 2009 (bruk de til å gå med eller evt på stier og annet mykt underlag).

Hellerud

Legg innav Hellerud » 26 okt 2011 17:57

Det er jo ofte en finner et godpar som en løper med til den omtrent bare er sålen igjen :-) Men det som er viktig er at man har flere par å veksle mellom....Og så bytter du ut skoa når du kjenner at du får vondt når du bruker dem......eller når du føler at sålen har mista "spensten".......Jeg pleier å løpe med godskoa til sålen ramler fra resten og det ikke går ann å sy dem sammen mer :-)
Det er jo faktisk endel gode sko på markedet som har forferdelig dårlig holdbarhet,ikke i selve sålen,men i det andre(husker ikke hva det heter) og spesiellt Nike sine lette treningssko som er jævla gode å løpe i har dette problemet ,og da pleier jeg å sy dem sammen med fiskesnøre,det funker bra :-)

Gå tilbake til «Trening»