Konkurranser som trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Konkurranser som trening

Legg innav Einar » 08 nov 2011 13:20

Er konkurranser god trening eller bare nedbrytende? Jeg forutsetter at man tar ut alt :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

løpeknut
Innlegg: 51
Registrert: 19 mai 2010 19:10

Re: Konkurranser som trening

Legg innav løpeknut » 08 nov 2011 13:40

For meg er konkurranser den beste treningen jeg får. Tren på det du vil bli god på.

All trening bryter ned musklaturen, det er restitusjonen som bygger deg opp. Så for å få godt utbytte av konkurransene er det viktig med restitusjon i form av mat og hvile. Etter en 10km langrenn (bedriftsrenn) trenger jeg ikke flere dager hvile. Men etter skirenn som f.eks. birken kan det for meg ta mer enn en uke før jeg er restituert og klar for en tilsvarende konkurranse.

Poenget er at totalbelastningen ikke blir for stor. Blir den det vil formen bli dårligere.


Knut

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Konkurranser som trening

Legg innav trygvan » 10 nov 2011 16:52

Konkurranser er trening, så fremt du ikke blir så nedbrutt at du blir sjuk eller skadet.
For meg er en maraton vanligvis too much, mens jeg klarer å dra nytte av distanser opp til halvmaraton. Noen ganger kan en kortere konkurranse være en god oppladning 2-7 dager før en annen konkurranse.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Konkurranser som trening

Legg innav Korak » 10 nov 2011 18:41

Konkurranse kan være en formutløser, som Trygve sier. Det er imidlertid ikke bare fryd og gammen. Når man befinner seg i sone 5, eller har veldig høye laktatverdier, så tærer man på utholdenheten. Derfor må man tilbake til basistrening etter en sesong eller formtopp.

Det går imidlertid utmerket an å konkurrere uten å havne i sone 5, da fortrinnsvis på de lengre distansene. I så fall vil jeg si at konkurranser er fin trening.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Hellerud
Innlegg: 709
Registrert: 18 jan 2010 19:25

Re: Konkurranser som trening

Legg innav Hellerud » 10 nov 2011 22:23

Det har jo bestandig vært mange som har brukt konkurranser som en del av treningsopplegget gjennom historien.......personlig gikk jeg 8-10 langrenn i begynnelsen av sesongen før jeg kunne kalle konkurranse for konkurranse......det pleide å funke det.
Husker forresten godt Thomas Wassberg som gikk alle de renn han kunne finne på forsesongen uten å skrive noen overskrifter,men derimot senere på sesongen skrev han overskrifter og historier......
Mange konkurrerer seg i form og da vil man kunne si at det er en del av treningen.

Nå når jeg igjen satser på ski,tar jeg alle konkurranser som en del av treninga....tross alt klarer en å tyne mer ut av kroppen under konkurranser enn under hardtrening forøverig og det kan være lurt å delta i konkurranser som en del av treninga en gang i blant,men ikke for ofte........

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Innlegg: 250
Registrert: 18 jan 2010 17:51
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Konkurranser som trening

Legg innav Bjørn Fra Land » 27 nov 2011 10:48

..så poenget er kanskje ikke om det er konkurranse, men hvor mye man "tar ut".. Ikke så overraskende? ;)
Fortsett å løpe...

padde
Innlegg: 186
Registrert: 09 feb 2010 20:10

Re: Konkurranser som trening

Legg innav padde » 30 nov 2011 14:20

Delta så ofte du kan! Dess oftere man gjennomfører, dess bedre blir rutinen. Særlig på de lange distansene er det veldig mye å hente her.
Det blir heller ikke den gigantiske nedturen hvis (eller når- murphys lov vet du..) halsen tetter til en uke før "årets mål".

Så er det også litt slik at selv om beina føles litt "overbelastet" etter noen maratonløp, påvirkes selve tiden mindre enn man skulle tro, slik at de er fullt mulig å gjennomføre "de fem" i løpet av noen ganske få uker uten særlig tidstap.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 11 gjester