Mellomdistanse, hvordan trenes det?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Mellomdistanse, hvordan trenes det?

Legg innav Tombody » 19 nov 2011 02:27

Vurderer å melde meg inn i et idrettslag og begynne med mellomdistanse nå i en alder av 36 år.

Hva kan jeg forvente meg? Hvordan trener ferske «veteraner» i denne disiplinen? Regner med at det blir mye korte intervaller, men hva vet jeg …

Min bakgrunn for forumets «nye brukere»:
Et kortere ultraløpsprosjekt, som endte med beinhinnebetennelse, og deretter styrkeløft, som jeg vil kombinere med løpingen i årene som kommer.
Eldre, sterkere, raskere …

geraldo
Sted: Dokka

Re: Mellomdistanse, hvordan trenes det?

Legg innav geraldo » 26 nov 2011 16:46

"Men hva vet jeg", skriver du. Kjenner jeg deg rett vet du ganske mye.
Nå har jeg ventet på at noen skal svare på tråden din ganske lenge, men noen må jo ta ansvar. Du har sikkert sett noe litteratur som beskriver hvordan man trener til mellomdistanse, men da er det gjerne lagt opp til en uhorvelig mengde trening. Hvor mye arbeid har du anledning til å legge ned? Når det gjelder intensitet på treningen blir den noe ulikt trening til langdistanse, men noe av basisen er den samme. Mange lange rolige turer er å anbefale for å bygge et solid grunnlag. Men da er vi tilbake til hvor mye arbeid du har ønske/anledning til å legge i det. Som for langdistanse må man da prioritere ned noe, og det blir gjerne de lange, rolige turene. Sentralt i mellomdistansetrening er fartstrening, spesifikk utholdenhet, teknikk og spenst/styrke. Elementer jeg mener du bør vektlegge er:

- oppvarming med drilløvelser og teknikk
- relativt mye kortintervall, for eksempel 20-30 ganger 200m med kort pause (30 sek)
- spesifikke spentsøvelser
- styrke for coremuskulatur
- en langtur per uke, som med fordel har elementer av koordinasjonsløp eller stigningsløp
- avslutt hver løpetrening med koordinasjonsløp.

Vintertreningen bør være mye basistrening (sone 1 og 2), men legg gjerne inn bolker med jevne mellomrom der du legger vekt på å beholde/utvikle hurtighet. Bruk gjerne piggsko. Enten i friidrettshall eller på snø. (Tips til rimelig handel av gode piggsko: www.joggeshop.no.)
Til våren kliner du til med anaerobe økter :)

Kjør debatt!
-El toro Geraldo-

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 27 nov 2011 03:49

Hei, og takk for sist, Geraldo! :)

Diskuter gjerne mellomdistansetrening generelt, i denne tråden, og ikke bare spesifikt i forhold til det jeg lurer på. :)

Ja, en viss idé om hvilken trening som skal til, har jeg. Men som du er inne på, så blir det nødvendigvis en del forskjell på treningen til de mest aktive, og oss ferske veteraner som har noe mindre tid å avsette. Jeg har ingen intensjon om å forsøke å bli noen stjerne i sporten, men heller trene for å ha det gøy. Derfor blir det i kombinasjon med styrkeløft, som er en sport jeg har blitt veldig glad i de siste årene. Så tre dager med hver idrettsgren, er det jeg i utgangspunktet ser for meg, og er klar over at dette ikke er optimalt for hverken det ene eller det andre. Så treningsøktene blir få, men kan gjerne være langvarige når jeg først er i gang.

Det blir altså noe mer sone 1-2 enn jeg har sett for meg, skjønner jeg, men det burde egentlig ikke være så overraskende. Selv sprintere jogger jo litt innimellom. Så det store spørsmålet blir hvordan de forskjellige komponentene prioriteres når treningsmengden blir så lav. Men spenst- og basistreningen kan enkelt flettes inn i styrkeøktene jeg allerede driver med.

Sendte en e-post til den lokale md-treneren sist helg, men har ennå ikke fått svar. Vil de ikke ha nye medlemmer? Denne søndagen blir det et lite POSE-kurs, med den lokale CrossFit-avdelingen. Så forhåpentligvis kommer jeg igang med litt grunntrening i det minste.

Men siden jeg skal kombinere løpingen med styrkeløft, har jeg vurdert sprint som et mer passende alternativ.

Joggeshop.no var da særdeles rimelige! Håper det ikke er for godt til å være sant. Det er midt på natten nå, så jeg får sjekke detaljene senere i dag …

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 27 nov 2011 11:04

Tombody på plass igjen! ;)

Jeg har ikke all verdens peiling på treninga, men har god tro på Geraldos råd, han kommer fra et miljø der man har prøvd ut på et brukbart nivå...

Ellers kikket jeg kjapt på http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/utviklingstrapper/friidrett/mellomdistanse_lop/page3867.html og der står det jo litt:

Treningsvettregler
Av: Norges Fri-idrettsforbund
Treningsvettregler for mellom- og langdistanseløpere.
Hovedårsakene til at friidrettsutøvere slutter med friidrett skyldes skader og stagnasjon i prestasjonsutvikling. Feiltrening er den viktigste grunnen til at dette skjer.

1.Vektlegg trening av de egenskapene og ferdighetene som er sentrale i arbeidskravsanalysen
2.Vektlegg trening og utvikling av løpsteknikk på bane i barne- og ungdomsårene

1.Gjennomfør mange repetisjoner med sprintdrill og spenstøvelser for leggene
2.Gjennomfør en del intervalltrening på bane for å utvikle løpssteget
3.Ikke tren intervalltrening og hurtig langkjøring mer enn to til tre ganger (dager) per uke
4.Ikke gjennomfør intensiv aerob utholdenhetstrening to dager på rad
5.Ikke gjennomfør mer enn en til to treningsøkter per uke på tartan (friidrettsbane)
6.Tren i hovedsak på mykt underlag og med sko med god demping
7.Vær uthvilt når du skal gjennomføre intervalltrening og hurtig langkjøring
8.Tren stabiliseringsmuskulaturen i buk- og rygg minst to ganger per uke
9.Sørg for å ha en gradvis progresjon (økning) i treningen fra uke til uke
10.Avbryt treningen når du kjenner antydning til skade (lytt til kroppen) – tren alternativ

Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 27 nov 2011 22:47

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 27 nov 2011 23:33

Takk for alle fine svar! Her blir det en del å lese. :)

geraldo
Sted: Dokka

Legg innav geraldo » 28 nov 2011 19:26

Hehe. Joda, Bjørn fra Land. Jeg kommer fra et miljø der vi har prøvd litt trening til mellomdistanse, og det er jo enkelte som har oppnådd greie resultater. Jeg ble nok ikke blant de alle vasseste, men var av og til best på trening :) Greia var vel den at jeg trodde jeg trente til langdistanse i flere år, men da jeg omsider fikk på meg pulsbeltet så jeg at jeg "aldri" hadde trent roligere enn Olympiatoppens sone 3. Med uketotal som aldri oversteg 70 km (unntatt ei uke) var det vel også greit med høy intensitet. Det jeg oppdaget da jeg begynte å pulsstyre mer var at jeg fort tapte meg 10 sek på 1500m og vant 30 sek på 10 km.
For å lykkes på mellomdistanse tror jeg man bør trene ofte, men ikke nødvendigvis så lenge hver gang. Du kan gjøre mye bra arbeid på 45 minutter. Trening til langdistanse forutsetter nok flere innslag av lange økter. En langtur i uka er nok heldig - ikke minst motivasjonsmessig. Det blir en kosetur.

Prisene på joggeshop.no er lave, og jeg har selv bestilt derfra uten å få noen overraskelser. Toll og mva var inkludert, så det var bare frakt som kom i tillegg. Frakten var normal (ca 100 kr for 2 par sko og ett sett bekledning).
-El toro Geraldo-

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 19 des 2011 23:15

Min manglende oppfølging av tråden, må dessverre tolkes slik at jeg har lagt prosjektet til side. Det blir ikke tilstrekkelig kombinerbart med resten av treningen min. Så nå får jeg finne et annet alternativ. Men tusen takk for all tilbakemelding. Det har vært lærerikt. :)

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 21 des 2011 21:52

Tombody skrev:Min manglende oppfølging av tråden, må dessverre tolkes slik at jeg har lagt prosjektet til side. Det blir ikke tilstrekkelig kombinerbart med resten av treningen min. Så nå får jeg finne et annet alternativ. Men tusen takk for all tilbakemelding. Det har vært lærerikt. :)

Synd. :( men du kommer nok igjen! ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Tombody

Legg innav Tombody » 22 des 2011 00:22

Jeg legger ikke skoene helt på hyllen, selv om de er litt støvete. Kjenner fortsatt et sug etter å løpe, og jeg får nok ikke ro i sjelen før jeg har «løpt» opp Rallarveien. Men det blir det lenge til skjer … :D

Gå tilbake til «Trening»