Melkesyre?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tarzan
Sted: Marker

Melkesyre?

Legg innav Tarzan » 03 mar 2010 09:44

Ifølge Knut Flytlie (spesialist i allmenn, Danmark) så sier han at "melkeyre er en gift som bremser prestasjonsevnen ved å sette begrensninger på flere viktige organer". Et annet sted sier han at melkesyren er et biprodukt som oppstår ved anaerob spalting av glukose. Fett kan ikke spaltes anaerobt. Men Frank Nilsson sier at melkesyre er et tema som forskere fremdeles tvister om. Er det noen som vet om det er mulig å flytte syregrensa kraftig i løpet at noen mnd? Noen som har forsøkt dette eller opplevd det? Tenker da mest på intervaller, det er vel der det oppstår mest under trening når det gjelder kondisjon.

Gulo

Re: Melkesyre?

Legg innav Gulo » 04 mar 2010 07:43

Gjør ikke kroppen om fett og protein til druesukker i blodet når den ikke får tilført nok karbohydrater?

OveJ

Legg innav OveJ » 04 mar 2010 08:29

Tarzan skrev:Ifølge Knut Flytlie (spesialist i allmenn, Danmark) så sier han at "melkeyre er en gift som bremser prestasjonsevnen ved å sette begrensninger på flere viktige organer". Et annet sted sier han at melkesyren er et biprodukt som oppstår ved anaerob spalting av glukose. Fett kan ikke spaltes anaerobt. Men Frank Nilsson sier at melkesyre er et tema som forskere fremdeles tvister om. Er det noen som vet om det er mulig å flytte syregrensa kraftig i løpet at noen mnd? Noen som har forsøkt dette eller opplevd det? Tenker da mest på intervaller, det er vel der det oppstår mest under trening når det gjelder kondisjon.

Det er vel dette alle kondisjonsutøvere ønsker seg, å flytte syregrensa oppover. Det er sikkert mulig og flytte denne relativt raskt dersom du er utrent, men for den godt trente utøver så er mange små skritt og enorme mengder trening som må til for å flytte denne i riktig retning ( med unntak Muhlegg som hadde sine egne metoder). Trenden er vel at en større del av høyintensitets intervalltrening (sone4/5) blir byttet ut med terskelintervaller med lavere intensitet. Teorien er vel at f.eks. 2 timer rett under anaerob terskel (sone3) i uka skal ha en større effekt på anareob terskel enn f.eks. 60 min med sone 4/5 i uka.
Det er i hvertfall et faktum at veldig mange av verdens beste utholdenshets utøvere har et stort innslag av "terskel" trening i sin trening nettopp for å øke sin anaerobe terskel.

Tarzan

Legg innav Tarzan » 04 mar 2010 10:08

Jeg elsker terskeltrening, antagelig fordi det gjør så vondt, og da merker man liksom at man har trent :) Men faktum er at EspeN for eksempel, og mange andre her, har store innslag av rolige langturer, kanskje så mye som 80 prosent av treninga. Og ifølge nevnte person, er det nettopp det som gjør at han har maktet å presse tidene nedover rimelig kjapt, fordi han på den måten bygger større base(kondisjon).
Jeg er søren ikke sikker på noe lenger. Hva skal en trene på? Å løpe raskest mulig 21 km eller 42 er liksom mitt mål. Men da skal jeg altså trene på å løpe langsomt, fordi jeg skal bli god i å løpe raskt? Kan noen gi meg et logiskt svar på dette? Jeg ser jo at det funker, men HVORFOR??

Tarzan

Legg innav Tarzan » 04 mar 2010 10:13

Gulo skrev:Gjør ikke kroppen om fett og protein til druesukker i blodet når den ikke får tilført nok karbohydrater?

Jo, det får en jaggu håpe, ellers ligger jeg tynt an :) Leveren fikser det, den kan plukke molekyler fra hverandre, og sette dem sammen nesten til hva som helst. Jo mer fett en spalter, jo mer glyserol strømmer til leveren, og den gjøres raskt om til glukose. Mesteparten blir fraktet til hjernen og noe til nyrer, noe går til musklene også, men det er svært, svært lite. Grunnen er bl.a. etter en stund på ekstrem lavkarbo, blir musklene insulinresistente. Akkurat som hos delfinene,forresten. Dette er en overlevelsesmekanisme, fordi at hjernen har førsteretten. Om jeg skulle få lyst til å gå tilbake til vanlig kost, forsvinner resistensen (dette har jeg testet).

Gulo

Legg innav Gulo » 04 mar 2010 20:40

Men du har påstått at du ikke får melkesyre pga. kosten du går på ;) Når kroppen ikke får nok oksygen skiller kroppen ut melkesyre som et avfallsprodukt av druesukkeret i blodet, fordi kroppen trenger oksygen for at druesukkeret skal trenge inn i cellene.

Rett meg hvis jeg har feil.

Tarzan

Legg innav Tarzan » 05 mar 2010 09:09

Gulo skrev:Men du har påstått at du ikke får melkesyre pga. kosten du går på ;) Når kroppen ikke får nok oksygen skiller kroppen ut melkesyre som et avfallsprodukt av druesukkeret i blodet, fordi kroppen trenger oksygen for at druesukkeret skal trenge inn i cellene.

Rett meg hvis jeg har feil.

Litt forenklet, men stort sett riktig. Aberet med anaerob jobbing, er at glukosen da gir ektstremt lite ATP forhold til jobbing med oksygen pluss melkesyren. Altså veldig dårlig økonomi.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 05 mar 2010 13:28

Test å ha Basica naturell i vannflaska på lengre løp.
Interressant hva dere føler da med melkesyra.
Turbo ;)

Tarzan

Legg innav Tarzan » 05 mar 2010 14:01

turbo skrev:Test å ha Basica naturell i vannflaska på lengre løp.
Interressant hva dere føler da med melkesyra.
Turbo ;)

Og hva er Basica naturell? Fant ikke noe da jeg googlet det.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 05 mar 2010 14:43

Basica vital.
Turbo

Gå tilbake til «Trening»