Åssen regner en ut soner?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Åssen regner en ut soner?

Legg innav Tarzan » 04 mar 2010 14:19

Jeg skal forsøke meg på en lengre tur idag, og siden det bare er tredje tur etter sykdom, får jeg ta det rolig.
Jeg lurer på hvordan jeg regner ut soner? Jeg har maxpuls på 208, så hvor er min sone 1 f.eks?

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav sodalo » 04 mar 2010 14:51

Jeg er sikkert den eneste på forumet uten pulskontroll så jeg svarer på generelt grunnlag.. :)
Løpslabbet har lagt ut intensitetstabell nederst på sine ukentlige treningsprogrammer:
http://www.loplabbet.no/supermosjonist
Løpslabbet har litt enklere inndeling enn olympiatoppen, men kanskje like greit.
Godt trent: 60-75% av maks. Middels trent: 60-70%. Dvs et sted mellom 125-155.

Når det er sagt så har det vært interessant å sende deg til Løpslabbet for en laktattest. Ikke si noe som helst at du lever på LCHF diett. Har vært interessant å sett hvordan målingene slår ut i forhold til forhold til karboløpere.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav Tarzan » 04 mar 2010 15:29

Jeg har akkurat begynt å løpe igjen etter ca 3 mnd opphold, men jeg regner med å være i gjenge igjeni April, og håper de har tid til å kjøre en test da :)

Brukeravatar
Sunset
Innlegg: 183
Registrert: 19 jan 2010 21:11

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav Sunset » 04 mar 2010 17:35

Karvonens formel:
Når du kjenner din egen hvile- og makspuls, kan du bruke den såkalte Karvonens formel for å regne ut pulsen ved de ulike treningsintensitetene.
Formelen er: Hvilepuls + (differansen mellom makspuls og hvilepuls) x ønsket treningsintensitet.
Hvis din hvilepuls er 55, makspuls 170, og du ønsker å holde 70 prosent av makspuls, blir regne- stykket slik:
55 + (170 - 55) x 0,70 = 136.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav Tarzan » 05 mar 2010 09:11

Takker så mye :)

workingclasshero
Innlegg: 218
Registrert: 01 feb 2010 16:28

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav workingclasshero » 05 mar 2010 12:20

hvis du har lyst til å snakke om samme intensitetssoner som resten gjør, er det olympiatoppens som gjelder. ser ikke helt at det er noe vanskeligere enn løplabbet.

i-sone 1 = 55-72 prosent av makspuls
2 = 65-80
3 = 80-87
4 = 87-94
5 = 94-100

http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... 1245.media

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Åssen regner en ut soner?

Legg innav Tarzan » 05 mar 2010 12:57

Har ikke store problemer med å løpe et par mil på et par timer uten å bli altfor kjørt. Men det blir i en høy sone. Men om jeg skal holde meg i sone en, er jeg nødt til å gå. Blir dette trening da, egentlig? For eksempel å gå i 3 timer??


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester