Rolig langkjøring

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Ian
Sted: Oslo

Rolig langkjøring

Legg innav Ian » 06 mar 2010 23:11

Hva er riktig puls på rolig langkjøring? På mine langturer ligger jeg ca 60 slag under maks puls, kan av og til føles litt høyt, særlig på ski, kommer ann på dagsformen da. Er i rimelig bra form, min puls 45/185. Trener mye rolig!!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Rolig langkjøring

Legg innav Korak » 06 mar 2010 23:37

Hei,
Rolig langkjøring pleier å foregå i sone 1 og sone 2. Sone 1 er opp til 72% av maks puls, og sone 2 er opp til 82% av maks puls. De fleste treningsprogrammer anbefaler at man holder seg i sone 1. Pulsen drifter litt oppover etterhvert som turen skrider frem, og da mener i alle fall jeg at det er bare å la den drifte opp i sone 2.

Personlig foretrekker jeg at langturen er i sone 2, og at den drifter opp i lav sone 3 mot slutten.

Men som sagt så er sone 1 det som anbefales.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 07 mar 2010 00:40

Kan jo si at under ski epoken for 20 år siden, trente gutta langt oftere opp i sone 4 enn i dag, selv om det var en "rolig" dag. Bjørn Dæhlie var oppriktig bekymret for framtiden for en tid tilbake, da han så ungutta slå av på farten, straks pulsklokka pep på rundt 140 slag. Det kan se ut som om det var noe i det, om en ser på hvordan de norske gutta presterer i dag...?
Grete Waitz anbefalte sone 2 på langkjøring, hun mente sone 1 var for lavt. Ingrid Kristiansen anbefalte derimot mye sone 1, hun gikk til og med mye på sine turer, for å holde pulsen nede, og begge jentene var jo udiskutabelt "dritgode", så det er nok individuelt, mye av det?

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 10 mar 2010 18:21

Det lærde vil alltid være uenige her,men nå viser det seg slik at jeg har idag Ingrid K som trener. Etter å ha trent i mange år på egen hånd(i klubb uten trener) så trengte jeg å komme ut av "blobla" dvs at man blir fastlåst i metoder og treningstyper som gjør at man stagnerer eller ikke får maks ut av treningen. Så jeg har nå Ingrid som trener dvs at hun sender meg treningsprogam hver 3 uke som bidrar til progresjon og det aller viktigste = VARIASJON.

Veldig anderledes trening enn jeg hadde før og dere nevner jo her at Ingrid hadde mye rolig trening. Min trening nå er veldig mye variasjon(forskjellige type økter), men det viktigste som alle vet, men vanskelig å få til -rolige økter og intervalløkter med mye fart. Periodiserte uker (tunge-lette) og så gjenstår det å se på resultatene etterhvert,men det føles bedre. Når det gjelder rolig langkjøring så skal det være rolig og lett. Restitusjon heter det og spar kreftene til intervall økta eller distanse økta.
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Ian
Sted: Oslo

Legg innav Ian » 10 mar 2010 18:58

Hei og takk for tilbakemeldingene, det er mange meninger om hva som er riktig trening, er enig med Freia at variasjon er viktig med lette og harde perioder med progresjon. Jeg trener mye rolig og sper på med intervaller i sone 3 rundt 85% av maks i oppkjørings faser og når sesongen nærmer seg så blir det mer sone 4 trening!! Det viktigste er vel at man trives og har det gøy det man holder på med :D

padde

Legg innav padde » 12 mar 2010 19:31

Selv merker jeg stor forskjell på type aktivitet. På ski tåler jeg feks langt større intensitet over tid enn løping, hvor beina kan føles tunge hvis ikke det er tilstrekkelig resitusjonsløping gjennom en periode.

Langturen kjører jeg forøvrig oftenst i maratonfart, men gjerne progressiv, eller med innlagte drag. Prioriterer heller litt fart her, for så å ta andre mindre økter i roligere tempo.

Gå tilbake til «Trening»