Ny på forumet og ny på løping.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Ny på forumet og ny på løping.

Legg innav Veteran » 13 aug 2018 11:41

Johnny Puma skrev:
lasse5214 skrev:Litt usikker på hvordan formen utvikler seg om vinteren og om jeg skulle kjøpe meg
tredemølle?
Lasse.

Dette ser bra ut! Hvis bruk av tredemølle passer inn i ditt opplegg, så kjøp deg tredemølle! Det Veteran skriver om tredemøller må du ta med en klype salt.

Ja, "båndet går av seg selv", men det er IKKE nok å løfte beina, du må sparke fra på samme måte som når du løper ute. Kondisjonstrening krever at du bruker muskulatur over lengre tid, noe som igjen medfører en forhøyet puls. PUNKTUM. Fart på mølle og ute er selvsagt ikke nøyaktig overførbare; Vær, vind, luftmotstand, underlag, kalibrering av mølle etc. vil gi nyanser. Men dette er ikke viktig i det hele tatt. Det som teller er at du får lagt ned kilometer med løping. Bruk puls som målestokk, og bry deg mindre om hva speedometeret på mølla sier.

Hvis du bor i Norge og ikke i Sørøst-Asia må du kjempe mot holke og slaps i 5-6 måneder. Et par "gode vintersko" er sjeldent tilstrekkelig motivasjon. Mange løper også de fleste kilometrene sine på stier og veier som ikke er brøytet på vinters tid. Man kan selvsagt kjøpe et par vintersko og gjøre noen langkjøringer, men f.eks. hurtige intervaller kan jo være direkte livsfarlig vinterstid.

For mer informasjon..:
http://www.ingridkristiansen.com/2016/12/10/tredemolletrening-hele-aret-eller-et-fint-bidrag-til-glatte-veier-og-vinter-morke/

Hei Pumaen! Hvis han har overflod av penger saa kjoeper han ei moelle som han ikkeharbruk for, greit.
Hvis han er en normalt tenkende mosjonist, og det er han, saaforstaar han at ei moelle ikke vil gjoere han til en bedre loeper -
heller tvertimot. Altfor mange angrer paa moelleinnkjoepet, det er mange sure kroner som ville gitt familiemedlemmer og/eller andre naere
venner baade sportsutstyr og ferie.

Jeg vet ikke hvor mange loep du har i beina. Men fortell hvor mye bedre loeper du ble da du trente paa moella, og hvilketider du oppnaadde.
Ikke dra inn Ingrid K. i denne diskusjonen, hun som i etterhaand har angrepet Grete for uaerlighet og lagt skylda paa henne for at hun selv
mislyktes i OL og havnet utenfor pallen.

Den som er oppvokst i Norge vet at vintertrening UTE gir en MENTAL STYRKE som overgaar alle modernedingser etc.
Mange av de beste for ca. 200 aar siden, da jeg var aktiv, opplevde det samme som meg ved hard trening paa snoe og is uten pigger.
Aldri skader og et psykisk overtak paa alle som var reddefor noen herlige friske kalde blaa grader. Selv trente jeg oftest langturene
alene pga. jobben, ogofte kveldstid paa moerke skogs-/tommerveier.
At jeg bor i Asia naa er detmeget dumt argument, har du ikke noe bedre aa komme med?
Hoerte du/leste du om Kaggestads foredrag for ,tja 3-4 aar siden der han hudflettet mosjonistene, dvs.spesielt Birkebeinerne som han mente
overdrev utstyrshysteriet tildet hinsidige? Jeg hadde flere slike konkurrenter som visste alt saa mye bedre enn oss andre, ogde hadde ingen
grenser for hvor mye utstyret kostet. Alt paa egoalteret framfor til familien var hva Kaggestad ogsaa vektla.

For en nybegynner-mosjonist som i dette tilfelle, en som har bevist at hanhar baade vett og vilje mer enn de fleste, for han vil moella bli et
tilbakeslag. Fordelen med aa trene ute uansett vaer er stoerre enn de fleste aner. Det var flere enn meg som fikk erfare det med resultater
som de fleste i samme alder og mange yngre i dag,( altsaa ca.200 aar senere) ikke er i naerheten av med moelle, mobildingser, "radar" etc.
Den som er glad i loeoing for helsas skyld, og ikke har planer com Ol-medlajer, bruker ikke penger paa noe sa helt unodvendig som ei moelle.

Jeg oensker vaar nye kamerat lykke til med et klokt treningsopplegg ute i frisk luft. Du faar ALDRI samme glede av innetrening.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 13 aug 2018 15:23

Hei!

Bra tilsvar, vi blir nok ikke helt enige her. :D

Utetrening er selvsagt det beste, men det skal ikke være nødvendig å svartmale trening på tredemølle så til de grader. Trening på mølle vil selvfølgelig ikke gjøre deg til en dårligere løper, ihvertfall ikke hvis man ellers ikke vil trene løping i det hele tatt på vinterstid. Jeg bryr meg ikke så hardt om hva Ingrid Kristiansen kranglet med andre løpere om, men hun ble ihvertfall en av verdens beste ved å trene relativt mye på mølla.

Og ja, tredemølle er som alt annet man går til anskaffelse av, bortkastede penger hvis man ikke bruker den. Vil selvsagt anbefale at man tenker seg meget godt om før man investerer i en. Man bør være helt sikker på at dette er en treningsform man liker, og kvaliteten må også være meget god.

Veteran

Legg innav Veteran » 14 aug 2018 04:39

Johnny Puma skrev:Hei!

Bra tilsvar, vi blir nok ikke helt enige her. :D

Utetrening er selvsagt det beste, men det skal ikke være nødvendig å svartmale trening på tredemølle så til de grader. Trening på mølle vil selvfølgelig ikke gjøre deg til en dårligere løper, ihvertfall ikke hvis man ellers ikke vil trene løping i det hele tatt på vinterstid. Jeg bryr meg ikke så hardt om hva Ingrid Kristiansen kranglet med andre løpere om, men hun ble ihvertfall en av verdens beste ved å trene relativt mye på mølla.

Og ja, tredemølle er som alt annet man går til anskaffelse av, bortkastede penger hvis man ikke bruker den. Vil selvsagt anbefale at man tenker seg meget godt om før man investerer i en. Man bør være helt sikker på at dette er en treningsform man liker, og kvaliteten må også være meget god.

Hei igjen ! vi behoever ikke vaere helt enige, og jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med lange loep oghvor gammel du er,saa vi har ganske
ulik innfalssvinkel til trening etc. Ellers mange har inne som har bastante meninger uten aa kunne fortelle hvor mye egen erfaring de har, da
blir det vanskelig aa ta disse serioest.
Som tidligere nevnt, "alle" utom meg haqr lest " Born to Run" o.l Bibler om trening og mener at det er oppskrifta for aa lykkes. Men hvor mange
av disse kan vise til brukbare tider? Akkurat det samme med moella som kan vaere et greit redskap for eliteloepere til fartstrening om vinteren,
men for langre distanser er det goerr kjedelig og psykisl deprimerende. Tenk paa frisk kald ute;uft. csnoe og vind i fjeset, bare det gir sisu saa
det holder i milevis.

At IK trente saa mye paa moelle betviler jeg, men benekter det ikke. Hoeres merkelig ettersom moella var fremmedord paa 70-80-tallet, og
ingen av gutta nevnte noengang moella. Jeg pratet en god del med Kaggestad, Grete W. Dahl, Viholmen, Gotvassli o.flere andre av de beste
og moella ble aldri nevnt. Vet du naar den ble tatt i bruk i Norge? Jeg klarer ikke aa finne det ut naa.

Pulsklokke begynte aa komme da, men ingen av gutta hadde, noen hadde vanlig ur med stoppeklokke, mest ved banetrening.
Jeg lurer forresten ogsa paa hvem som har bruk for, ikke PSG men GPS til trening? Redd for aa loepe seg bort, eller?
ja jeg kom ofte paa ville veier naar jeg trente paa ukjente steder den tiden jeg jobbet over hele soer-Norge, hadde kun sett paa et veikart
men fant alltid hemattatt, 8 - 10 - 15 km. xtra gjorde bare godt. Dette var mine to foerste aar med trening,og resultatet av hardkjoeret
kan ingen fornekte.

Alle disse dingsene er kun " Big BIz" , som desverre altfor mange mosjonister kaster bort penger paa. Hardheten som kjennetegnet de gamle
norske maratonerne er borte. Kun en mann har loept raskere og han er til sammenligning proff. Leit at han ikke fikk det til i EM, jeg bare
lurer paa om for mange km.ligger bak problemet, men haaper at han lykkes senere.

Har en OL-droemmer e.l saa kan ei moelle forsvares, saafremt det ikke gaar ut over fam.oekonomi,men for alle andre mosjonister o.l. har det
samme effekt som aa skvette vann paa gaasa.
" Slike gutter det vil gamle Norge ha " , dvs. friskuser som elsker vind, snoe og kulde som herder og gir mental styrke.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 14 aug 2018 07:07

Ingrid Kristiansen har skrevet ganske mye om mølletrening, om at det hjalp henne til å få kabalen til å gå opp med små barn i huset. Det fantes møller på den tiden også, selv om de ikke var så utbredt som nå. Her er en treningsbolk fra 1985 som hun har lagt ut på bloggen sin:

http://www.ingridkristiansen.com/2018/07/23/12884/
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran

Legg innav Veteran » 15 aug 2018 09:26

gnagblemme skrev:Ingrid Kristiansen har skrevet ganske mye om mølletrening, om at det hjalp henne til å få kabalen til å gå opp med små barn i huset. Det fantes møller på den tiden også, selv om de ikke var så utbredt som nå. Her er en treningsbolk fra 1985 som hun har lagt ut på bloggen sin:

http://www.ingridkristiansen.com/2018/07/23/12884/

Hei! den er grei, og IK bekrefter bare hva jeg har sagt flere ganger, at eliteloepere kun har nytte av moella i noedtilfeller for aa holde korppe4n
vedlike. 4.00-4.20/km. var ganske rolig jogging for henne o.a.a i eliten.
For grunntrening og utholdenhet maa det lange distanser til .
Som oldis paa 48 aar brukte jeg max. 4.00/km. paa mine to ulike 30 km.sloeyfer paa lett kupert landevei + noen bakker,uansett vaer og foere.
Kun en gang maatte jeg litt over 4.00 fordi broeytebilen slengte meg ned ei helling, vi saa ikke hverandre i snoefoeyka,men begge overlevde,haha.

Nylig skrev en her at f.eks Johaug trener 70 % lett. Det blir paa samme maate som med IK moelletrening, vedlikehold.
Paa det nivaaet saa kan de ikke kjoere hardt hver gang, fordi de trener 1-2-3 x daglig. Aa sammenligne med eliten som saa mange her gjoer er
derfor dumt paa alle vis. Det aa tro at disse har utbytte av moella blir bare for dumt.
Derfor kan alle mosjonister, som jeg antar er amatoerer og ikke har saa mye tid til trening, de kan kjoere relativt hardt 2-3 oekter i uka med
positiv respons. Slik vi gamle tullinger gjorde paa 60-70-80-tallet. Resultatene taler for seg selv.

For dere alle som tror at moella o.a.a duppedingser gjoer underverker har jeg litt info og et spoersmaal:
Allerede i 1970 loep nordmenn under 2.20 paa maran,og kun 22 mann loep NM 1977. I 2017 ble NM vunnet paa 2.43 og kun 2 loep under 2.20
gjennom aaret. Veterankl. 40-44 vunnet paa 3.04 , vi var 6-7 som loep under 2.40 i 1980.
Etter "joggerevolusjonen" som startet med Oslo-maran1980 , bruker (ti)-tusenvis nordmenn store beloep paa sko,det er greit, men ogsaa helt
unoedvendige pryler som de blindt tror vil gjoere dem til mestere, helt ukritisk bruker enorme beloep.

Har de/dere noengang lurt paa hvordan det var mulig, ja allerede paa 50-60-tallet aa loepe saa raskt som nange nordmenn gjorde?
Med hardt kroppsarbeid som bakgrunn,.svaert daarlige sko med null demping (jeg har proevd Kjersem,s OL-sko fra -52. Jeg hadde ikke klart aa
jogge ei mil med de skoa.)

Naa har vaar nye kameratsomber om raad allerede bevist at han slaar de fleste av dere/oss i mental styrke, noe som er viktigere enn all
verdens pulsklokker, moeller og annet tull. Han vil klare nye maal uten aa bruke penger paa tull, for fortsatt har nordmenn blant verdens
friskeste luft, og ute-vintertrening overgaar det meste. Lykke til med effektiv vinter-/ute -trening alle loepeglade.

lasse5214

Legg innav lasse5214 » 15 aug 2018 20:54

Takk til dere begge for gode råd. Jeg er lite på jakt etter fancy utstyr eller duppedingser.
Bruker alt for mye penger på foto og hifi til det.
Men har tenkt litt på en annen tidtager en appen på mobilen. Ei klokke som tar tiden og måler avstand
hadde vært fint.
Ny 3000 meter på bane i dag og det ble 14,40 min. 13 min skal jeg klare i September.
Men som gammel man kjenner jeg at dette går litt for fort.
På mine 56 år så har jeg ikke løpt så mye til sammen som jeg har gjort de 3 siste månedene.
De eneste jeg merker er en liten knurring i på yttersiden av den venstre leggen.
Jeg har stor respekt når det gjelder skader.
Treninga mi nå ser ut som følger uke 1 dag 1 styrketrening med vekter, dag 2 sykkel tur på ca 45 min (stigning fra 200 moh til 610 moh avstand 5,2 km)
Dag 2 3000 meter full pupp.
Så starter jeg på dag 1 igjen med styrke, dag 2 lengre sykkeltur 25-35 km og dag 3 lengre løpetur nå sist 7 km.
Kjenner det er de litt lengre løpeturene jeg ikke er helt klar for ennå.
Når det gjelder dette med å løpe på vinteren så tror jeg at det skal gå fint. Jeg er veldig god på toppturer med truger.
Men jeg kan også være en latstokk og da kunne kanskje en tredemølle duge en gang i blant.
Ser der nevner det med å løpe i asia. Jeg har ikke testet løping der men ville nok heller foretrekke en lang trugetur i minus 15.
Hilsen
Lasse

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 16 aug 2018 09:58

Veteran skrev:For dere alle som tror at moella o.a.a duppedingser gjoer underverker har jeg litt info og et spoersmaal:
Allerede i 1970 loep nordmenn under 2.20 paa maran,og kun 22 mann loep NM 1977. I 2017 ble NM vunnet paa 2.43 og kun 2 loep under 2.20
gjennom aaret. Veterankl. 40-44 vunnet paa 3.04 , vi var 6-7 som loep under 2.40 i 1980.
Etter "joggerevolusjonen" som startet med Oslo-maran1980 , bruker (ti)-tusenvis nordmenn store beloep paa sko,det er greit, men ogsaa helt
unoedvendige pryler som de blindt tror vil gjoere dem til mestere, helt ukritisk bruker enorme beloep.

Jeg tror du blander mellom høna og egget her. Når ingen mosjonister blir supergode av å løpe på mølle så er det fordi de er mosjonister, ikke fordi tredemøller ikke fungerer.

Når det er sagt så er jeg fullstendig enig i at mølla på langt nær kan eller skal erstatte det å løpe ute. Spesielt lengre distanser vil jo være trasige greier.

Men jeg mener det finnes tilfeller der bruk av mølle kan være fornuftig. F.eks. hvis alternativet er å ikke løpe pga. vinterstormer, eller om man ønsker å spe på mengden. Og så har man jo det faktum at ikke alle ønsker å flashe treninga si ute blant allmenheten.

lasse5214

Legg innav lasse5214 » 08 sep 2018 10:51

Liten oppdatering her 8/9-2018
I går løp/jogget jeg 11 km. Det er ny pers når det gjelder antall kilometer i en sleng uten pause.
Tror jeg skulle ha klart 15 km men det hadde neppe vært særlig lurt.
På 11 km brukte jeg 1 time.
En slik langtur tenkte jeg å ta hver fredag. Kanskje øke til 15 km. Er det for ofte?
Kroppen nærmer seg 25 kg lettere en for 18 mnd siden. 100% mer energi har jeg fått.
Vekt på kropp og evnen til å kunne løpe gir ekstreme utslag.
Ellers fortsetter jeg med motbakke sykling 2 g i uka(30 min) og 3000m 2 g i uka.
Innimellom blir den en ekstra fridag eller to.
Klarer fint 4 rep på 100 kg i benkpress. Men blir jeg noe lettere en 75kg så skal det holde hardt.
Regulerer kroppsvekta stort sett med aktivitet. Spiser stort sett det jeg måtte ha lyst på.
Lørdag i dag og da blir det Pizza og øl.
God helg.
Lasse

Gå tilbake til «Trening»