Forfot løping

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
rask_somF

Forfot løping

Legg innav rask_somF » 22 jan 2012 10:05

Hei,
Har startet med forfotløping, det fungerer bra, men jeg sliter litt når jeg løper nedover.
Kan noen gi meg et bra tips på hvordan man bør løpe nedover bratte bakker.

Brukeravatar
kollis

Re: Forfot løping

Legg innav kollis » 22 jan 2012 10:25

lengre steg enn normalt,og mer avslappet i steget....bruk farten du får fra bakken

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 22 jan 2012 20:57

Jeg vil vel heller si kortere, men kjappere steg i nedoverbakke.
Stor belastning for bena å ta lange (og dermed tunge) steg, så det vil jeg fraråde.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 22 jan 2012 21:13

Støtter Kollis!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 jan 2012 16:00

dæven :shock: korak dette var 1 g dette må feires med løpetur...... :P

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 23 jan 2012 18:29

kollis skrev:dæven :shock: korak dette var 1 g dette må feires med løpetur...... :P

Hehe :) Men, jeg sliter litt med logikken deres, for når jeg prøver å lande mer på forfot (eller midten til forskjell fra hælen i alle fall) så blir da stegene kortere og takten raskere?
I nedoverbakke også?
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 jan 2012 20:41

Du får prøve,(bfl),,,får meg funker det ser jeg tar inn mange meter på de fleste i løp + at jeg trener på løpe nedoverbakker for å få litt lengre steg på flatene men jeg løpe bare 5km på 20min ute i vinter og 18.22 på mølle siste månde....har løpt mange treninger på 5km opp og 5km nedover bakker så det har vell kommet naturlig....steget gjør jeg om i nedover bakker ligger mere over enn på flatmark.....

Brukeravatar
rask_somF

Legg innav rask_somF » 24 jan 2012 19:41

Takk for svar!
Det er ikke lett for en uerfaren forfotløper å vite hva en skal gjøre / prøve, ble litt forvirret her........ men det er vel bare å prøve ut. Vil helst ikke påføre meg skade siden jeg akkurat har kommet igang igjen etter et år med skader. Klarer å løpe ca 15-20 km uten problemer på forfot men kvier meg alltid når jeg nærmer meg en bakke, klarer ikke å slippe meg løs, anspenner meg, og er kjempeglad når jeg kommer på flat mark igjen. Når jeg løp på hæl så gledet jeg meg til en bakke, men vil ikke tilbake til hæl igjen pga mindre ben smerter når jeg løper forfot. Har tidligere løpt 50-70 km på hæl, hvor lang tid vil det ta før det jeg er der på forfot? Treningsopplegget fremover er lagt opp slik, 2-3 turer pr uke nå på vinteren, 10 km, 15 km og 18 km. Når våren kommer blir det i tillegg 2 turer på 25 km det er avstanden til jobb som jeg vil løpe 2 ganger pr uke og muligens en søndags tur på 30 km på skogstier om kroppen tillater det. I vår- sommer perioden bytter jeg ut 3 av øktene til skogstier pga mindre belastninger. Målet er å løpe en tur på 58 km i slutten av august. Tiden (rask_somF) er ikke så viktig for meg det er gleden av å løpe og helst litt langt.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 26 jan 2012 19:09

rask_somF skrev:Takk for svar!
Det er ikke lett for en uerfaren forfotløper å vite hva en skal gjøre / prøve, ble litt forvirret her........ men det er vel bare å prøve ut. Vil helst ikke påføre meg skade siden jeg akkurat har kommet igang igjen etter et år med skader. Klarer å løpe ca 15-20 km uten problemer på forfot men kvier meg alltid når jeg nærmer meg en bakke, klarer ikke å slippe meg løs, anspenner meg, og er kjempeglad når jeg kommer på flat mark igjen. Når jeg løp på hæl så gledet jeg meg til en bakke, men vil ikke tilbake til hæl igjen pga mindre ben smerter når jeg løper forfot. Har tidligere løpt 50-70 km på hæl, hvor lang tid vil det ta før det jeg er der på forfot? Treningsopplegget fremover er lagt opp slik, 2-3 turer pr uke nå på vinteren, 10 km, 15 km og 18 km. Når våren kommer blir det i tillegg 2 turer på 25 km det er avstanden til jobb som jeg vil løpe 2 ganger pr uke og muligens en søndags tur på 30 km på skogstier om kroppen tillater det. I vår- sommer perioden bytter jeg ut 3 av øktene til skogstier pga mindre belastninger. Målet er å løpe en tur på 58 km i slutten av august. Tiden (rask_somF) er ikke så viktig for meg det er gleden av å løpe og helst litt langt.

Hvis det mest handler om å øke lengden og farten ikke er så farlig, såkan du vel egentlig bare ta det rolig i nedoverbakkene?
Men hvis du skal få det til så bør du nok trene på det. Kanskje teste ut litt forskjellig, gjerne ta med en kamerat som kan se på og kritisere og til og med filme deg?
Kollishar jo et poeng med at om man klarer å øke steglengden og beholder frekvensen, så må det nødvendigvis gå fortere ;)
Dessuten Roar;
men jeg løpe bare 5km på 20min ute i vinter og 18.22 på mølle siste månde....
du løper nok fra meg uansett åssen du løper, og både på hel og tå ;) ;)
Skal du løpe 3000 meter innendørs, forresten?
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
rask_somF

Legg innav rask_somF » 26 jan 2012 19:52

Hei og takk for svar Bjørn,
Ang tid så ønsker jeg selvfølgelig at den skal bli bedre, men tenker at når man skal starte med noe nytt så er det best å få teknikken riktig først. Deretter håper jeg på at tiden kan reduseres noe, men når håret er grått og halvveis til 100 vet jeg at det viktigste er å føle gleden ved å løpe. Noen mål setter jeg meg selvsagt for å ha noe å jobbe mot, dermed en tur på 58 km på sensommeren. Funker det regner jeg med å løpe 6 timers neste år deretter et 100 km løp og muligens 24 timers om 2-3 år. Det hadde vært gøy å løpt 24 timer på forfot:) muligens urealistisk men det er lov å prøve seg?

Ang tips med en som ser på så skal jeg prøve på det, må bare finne en som vet hvordan løpesteget skal være.

Gå tilbake til «Trening»