Trening til/fra jobb

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bigp

Trening til/fra jobb

Legg innav bigp » 03 aug 2018 14:00

Hei,

Til høsten flytter jeg til Oppsal og kan dermed løpe til jobb (på Økern) som er ca. 6 km en vei. Ca 120 m stigning hvis man løper fra Økern til Oppsal (via Tvetenveien, tveiten og valle hovin).

Hvordan kan jeg inkludere løpinga til/fra jobb inn i nåværende treningsregime?

I ukene nå så løper 1 rolig langtur 60-120 min + 2 hardere økter i midtuka med tempo, terskel, intervall etc.
Burde de ekstra "øktene" til/fra jobb være rolig? Eller rundt terskel?

Hvordan er det å løpe den løypa på vinters tid?

Brukeravatar
kollis

Re: Trening til/fra jobb

Legg innav kollis » 03 aug 2018 18:58

De fleste greier å løpe for hard intensitet i løpet av ei ukes program ...om vi skal være brutalt erlig.Det er et lite mindre tall som er flink nok til å holde nok igjen...
Om man leser https://www.vg.no/sport/langrenn/i/4dAm ... ullstendig .....
Konklusjon uten å vite hvor mye du går når du er på arbeid er at du og andre har lett for å glemme å bygge en kraftig nok motor før du begynner å kjøre den for hardt og dermed sitter igjen med en kropsmotor som fikk alt for mye belastning og alt for lite vedlikehold...
Vedlikehold er de laveste sonene og desverre de kjedeligste da du ikke skal fyre av alle rakketene :)
Alle sykdommer ,problemer etc en sliter med, tilsier at du bør kjøre mye mer vedlikeholds trening enn en innbiller seg...Eks boblebad eller bemer teknologi som jeg tror ligger lengre fremme enn høydetrening i å redusere\ forenkle lav sone trening.(da snakker jeg om vas trening eller på norsk de minste blodårene i kroppen ,de utgjør 80% av blodårene dine) ..Men det beste er å bruke tid selv..
https://sml.snl.no/vas forklaring på vas....

mere muskler krever mye mer vedlikehold noe det fleste glemmer når de øker muskelvolumet med 1kg .Derfor TROR jeg Bjørn D fra rådet Klæbo å øke muskelmassen da de fleste mister mer intensitet og fart i forhold til økt kraft pga av denne erfaringen .Uansett øker muskelmassen når du kjører sone 5-6 unntaket om du er diabetes da kan du kjøre mye lengre max enn andre før kroppen bygger muskler (erfaringsmessig)

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 03 aug 2018 21:58

kollis skrev:mere muskler krever mye mer vedlikehold noe det fleste glemmer når de øker muskelvolumet med 1kg .

Dette vil jeg vite mer om. Kan du utdype deg, Kollis?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 03 aug 2018 23:36

Om du spesefikk trener styrke på bestemte områder i kroppen og får større muskelmasse innebærer dette også flere blodårer etc.
(Nå tenker jeg utifra prestasjon for en løper)Om du ser høyde og vekt er det som regel de som er minst og lett som trenger minst restetisjon og dermed er i toppen av eliten.
men organene i kroppen har som regel en standar størrelse ,når du øker muskel vekta di utover din kapasitet synker prestasjonen om du ikke tar å øker vedlikeholdet .Fordi alle cellene trenger vedlikehold og at større muligheter for at problemer oppstår + alder krever mer og mer vedlikehold også.

mere muskler krever mye mer vedlikehold noe det fleste glemmer når de øker muskelvolumet med 1kg .

det jeg mener her at du bør huske på å øke resituajon treninga i ditt program når du eks vet at du har økt muskelmassen.Ut i fra prinsippet større belastning på kroppen .Dette merker du på hvor lenge du kan yte max i konkurranse. Lengre periode med max prestasjon kommer av hvor godt det perifere blodårene(kalt vas. microsirkulasjonen ) fungere som de skal, for det er dem som styrer næring og avfall inn og ut av cellene .Det hjelper lite med næring om ikke veien frem til muskelen er vedlikeholdt .Og det eneste som jeg vet om er sone 1-2-3 som regulerer dette best mulig.mao microsirkulasjonen i kroppen er den som trenger vedlikehold om du ønsker å prestere på et nivå som ligger i toppen av din aldersgruppe...For lite vedlikehold skader muskelen og du får skader osv

bigp

Legg innav bigp » 04 aug 2018 16:15

Mye interessant info her men hvordan bør jeg kjøre de joggeturene til/fra jobb?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 aug 2018 08:46

om du leste 1 linje...
De fleste greier å løpe for hard intensitet i løpet av ei ukes program ...om vi skal være brutalt erlig.Det er et lite mindre tall som er flink nok til å holde nok igjen...
Om du ser på skiløperen "pølsa" kan du få store problemer (øker vekta med 10-12kg på en dag) er når du kjører for hardt i rolig øktene(også hans egen konklusjon) .Fordi kroppen ikke får god nok restitusjon .Noen kan mene (ikke påvist) at han har fått en infeksjon .Men det går ut på det samme ,kroppen har for liten imunreaksjon pga for hardt i roligøktene mister du motstandsdyktighet mot sykdommer...(i dette utsagnet er kanskje flere uenig i men argumentasjonen er for tynn synes jeg)

eller så må du analysere deg sel ut i fra dine prestasjoner i konkurranser.Er du langt unna potensialet ditt særlig pga småskader eller energi tap tidlig i løpet trenger du veldig( helst gåturer) rolige turer over lang tid min 6månder og mye mer enn du tror...for å oppnå et høyere prestasjon.Har du en høy ranking kan de rolige turene ha en høyre fart enn når du rankingen er lav... mao pass på kjøre de rolige turene lavt nok .Du kjenner godt når kroppen er fit for konkurraneløp når du trener riktig og kroppen belønner deg.

Til jobb kan du løpe som du vil siden jeg regner med at du er som alle andre litt for sent ute og må løpe raskere enn antatt for å rekke frem til jobb.
Hjemover så rolig som mulig ...beste er å gå et stykke med en kolega å diskutere... :) forsatt sier du ikke type bevegelse du har på jobb.....

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 aug 2018 19:12

Ser du Northug p nå ,,2samlinger nå han ikke kan være med på. Kjører du for hardt på øktene .Noe han har slitt med 2 siste årene.Får en problemer med energi (så fremt han ikke har infeksjon som er kraftig,da hadde det sikert kommet frem nå om det er infeksjon) Da sitter jeg igjen med en konklusjon for harde rolig økter .JEG DEFINERE vile er å gå tur .En dag med vile må inneholde min 3 timer gåtur ,fordi å ligge på sofan hele dagen fører ikke til rekrasjon særlig på mennesker som kjører mange økter på sone 4 og oppover..Erfarigs messig får de ingen restituasjon men en sløv fase...
Rart når northug har fått Kaggestad som mentor...
I alle fall kan ikke noen mene at de 3 eks jeg bruker har trent for LITE hard trening?.....ok sikkert noen :mrgreen:

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 05 aug 2018 22:52

bigp skrev:Hei,

Til høsten flytter jeg til Oppsal og kan dermed løpe til jobb (på Økern) som er ca. 6 km en vei. Ca 120 m stigning hvis man løper fra Økern til Oppsal (via Tvetenveien, tveiten og valle hovin).

Hvordan kan jeg inkludere løpinga til/fra jobb inn i nåværende treningsregime?

I ukene nå så løper 1 rolig langtur 60-120 min + 2 hardere økter i midtuka med tempo, terskel, intervall etc.
Burde de ekstra "øktene" til/fra jobb være rolig? Eller rundt terskel?

Hvordan er det å løpe den løypa på vinters tid?

Hvis du skal løpe tur/retur hver dag og kjører 3 økter i tillegg nærmer du deg 100km i uka. Med denne mengden bør du kjøre oppimot 75% av treninga rolig. Terskel 2 ganger om dagen er ikke å anbefale til noen. Mitt forslag er at du alltid løper rolig til/fra jobb, og legger inn 2 kvalitetsøkter i midtuka (Tempo/terskel/intervall). Totalmengden blir ganske høy, så prøv å få et par dager mellom hardøktene. F.eks. Mandag+Torsdag. Lørdag kan du ta en langtur (2-3 timer), Søndag helt fri.

Kjenner ikke løypa i detalj, men regner med det er uproblematisk å løpe om vinteren så lenge du er godt skodd.

bigp

Legg innav bigp » 06 aug 2018 13:36

Hei,

Takk for svar!

Jeg beveger meg lite på kontoret. Går kanskje 5-6000 skritt for dagen når jeg ikke trener.

Jeg kan vel også ta de to hardøktene på vei til eller fra jobb, slik at de 3 andre dagene er rolig tur/retur til jobb + en rolig langtur i helgene (gjerne en annen aktivitetsform siden det blir mye asfaltløping).

Hvilket blir noe slik (bare et eksempel):
Man: Rolig 12 km
Tir: Rolig 6 km + Terskel 6 km
Onsdag: Rolig 12 km
Tor: Rolig 6 km + 10x3 min intervaller
Fre: Rolig 12 km
Lør eller søndag: 60-90 min rolg langtur 12-14 km

Dette kommer jeg til å gradvis øke siden jeg i dag løper 25-30 km i uka og dette er2- 3 ganger mer.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 06 aug 2018 13:58

programmet ser glimrende ut ,og håper utviklingen blir det du ønsker....

Gå tilbake til «Trening»