Maratontrening vs. mellomdistansetrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Maratontrening vs. mellomdistansetrening

Legg innav mosjonist » 15 apr 2012 13:35

Hei,
Saken er den at jeg trener til maraton i Berlin til høsten (årets store mål!). Men jeg skal løpe en etappe i Holmenkollstafetten i mai (1.7 km - kjent som "berg- og dal") og lurer på om det er noen der ute som har tips til hvordan man kan få litt mer futt i beina i løpet av de neste 4 ukene? Følger treningsprogram til maraton mellom 3,5 og 4 timer.

håvard b.
Innlegg: 169
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: Maratontrening vs. mellomdistansetrening

Legg innav håvard b. » 15 apr 2012 20:50

Nå veit jo ikke jeg hvordan ditt treningsprogram mot maraton ser ut. Alle program som tar sikte på en tid mellom 3,5 og 4 timer er jo ikke like. ;-)

Hvis etappen i Holmenkollstafetten er viktig for deg, og du ønsker en liten økning i kapasitet og fart til "berg og dal", så kan du trene mot å få litt futt i beina de neste ukene. Det hele kommer an på hvordan du trener ellers. Om du trener mye mengde eller mindre og kanskje flere hardøkter, osv. Kjører du stigningsløp? Alt dette er relevant, så jeg synes man bør være påpasselig med å gå gi veldig konkrete tips uten å kjenne deg og ditt tilfelle bedre.

Men generelt er det flere kjekke økter man kan kjøre de siste ukene mot en slik etappe: 10-20x1 min. P=1 min. Pyramide: 1-2-3-4-3-2-1 min. P=rundt halvparten av dragtida. Intervall i form av 200-metere, 300-metere, 400-metere.. 10x2 min. P=2-3 min. 45/15 sek., 30/15 sek. osv. osv. osv... Men også lengre intervaller eller distansetrening, eller fartsøkninger i andre økter. Kjør ikke FOR hardt, du bør ikke nødvendigvis bli pinne stiv. Stigningsløp etter en rolig eller moderat langkjøring (men kanskje ikke etter de aller lengste). Praktiserer du ikke dette per i dag, vil bare dette kunne hjelpe en del.

Ikke overdriv. Er du i tvil, så "safe" litt. Ditt mål er tross alt til høsten. Lykke til.

Johnny Puma
Innlegg: 339
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Maratontrening vs. mellomdistansetrening

Legg innav Johnny Puma » 17 apr 2012 10:38

mosjonist skrev:Hei,
Saken er den at jeg trener til maraton i Berlin til høsten (årets store mål!). Men jeg skal løpe en etappe i Holmenkollstafetten i mai (1.7 km - kjent som "berg- og dal") og lurer på om det er noen der ute som har tips til hvordan man kan få litt mer futt i beina i løpet av de neste 4 ukene? Følger treningsprogram til maraton mellom 3,5 og 4 timer.


Jeg ville egentlig fokusert minimalt på stafettetappen. Et par økter med litt økt fart bør holde. Siden du har kondisjonen i bunn er det minimalt å hente på så kort tid.

Encore
Innlegg: 9
Registrert: 23 nov 2010 09:53

Re: Maratontrening vs. mellomdistansetrening

Legg innav Encore » 17 apr 2012 13:27

Gitt at treningen består av lange turer med varighet på 1-2 timer, og intervallene er også forholdsvis lange, dvs. varighet på 4-10 minutter per drag; vil det være mye å hente på spesifikk mellomdistansetrening. Her gjelder fart og kort distanse. En tommelfingerregel er dess større fart - dess lengre pause. Ikke vær redd for å kjøre på deg melkesyre. Sjansene er stor for at du vil få akkurat det på din etappe.Et eksemempel kan være 8x 300 meter. Pause på 3 minutter. Tråkk skikkelig til en gang i uken, og du vil garantert kjenne fremgang frem til stafetten.

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: Maratontrening vs. mellomdistansetrening

Legg innav mosjonist » 17 apr 2012 20:10

Takk for svar!
Ja, treningen består nå stort sett av langturer på 1-2 turer og langintervaller/ bakkeintervall/terskeltrening, så det blir interessant å se om man kan få opp farten de neste ukene :D


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester