Fart på 4x4 intervall vs fart på 10 km

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
trygvan

Re: Fart på 4x4 intervall vs fart på 10 km

Legg innav trygvan » 10 jun 2012 14:40

Veldig mye bra her nå, selv om vi kanskje går litt utover det som står i overskriften.

@Roger og Joro: Ja, jeg har også samme inntrykk som Roger, at du trenger ikke nødvendigvis være toppidrettsutøver for å ha terskel på 90%.

Om mengde i lavere soner og Joro sin "filosofi": Ja, jeg er faktisk litt enig med Joro i at sone 3-4 kanskje er viktigst og at sone 5 og 1 kan benyttes som supplement avhengig av situasjon. Men som både du og Workingclasshero sier, så er det avhengig av hva du ønsker å bli god på (det må en alltid huske på, at folk kan ha ulike mål). Med sone 3-4 løping så blir du god på langdistanse, mens f.eks. mellomdistanse kan kreve litt andre ting. Du kan sikkert gjøre det brukbart på kortere og lengre distanser også, men det er langdistansene den intensiteten passer til.

Jeg tror for øvrig Workingclasshero har et poeng med at kanskje intervall for de som skal løpe langdistanse sammenhengende egentlig ikke er helt relevant. Det er absolutt noe med hvilken arbeidsform man har under konkurransen, som er nokså jevn i løping ift i andre idretter. Men så lenge det funker så, intervall kan jo være en gøy og motiverende måte for å få opp intensiteten.

Jeg er ikke helt enig i at du bare skal kunne kutte ut mye av den rolige løpinga. Min erfaring er at selv om du fokuserer på å løpe mye hardt, så blir det likevel en god del minutter og timer pr uke som går med til oppvarming, nedkjøling, pause mellom intervall etc. Jeg skjønner ikke at det skulle være et mål i seg selv å skulle unngå tid i sone 1 og 2. Men at en kan gi "seg selv lov til" å trene litt oftere hardt (som gjerne er gøyere for en del) har jeg forståelse for.

Tror uansett at det viktigste er at man gjør det man tror på og har det gøy med. Så unngår man sone-0-spøkelset! :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Audun

Legg innav Audun » 10 jun 2012 18:29

*Bare for å påpeke en ting så er det at skal man bli god til å løpe så må man løpe MYE. Hva som er mye er jo induviduelt fra person til person,da tenker jeg på tid,ambisjoner,form osv.. Men det er jo en grunn til at de beste løper opp mot 200km i uka. Knut kvalheim løp MYE,ca.200 km.dvs også rolige turer.

*På slike mengder så sier det seg selv at mye trening må gå rolig, men også at det er rom for mye terskeløkter.

*Angående 4*4..hvorfor er alle opptatt av denne type intervall? det er jo er grunn til at INGEN på et høyt nivå bruker denne intervallen. Verken på ski eller løping. Det er f.eks mye bedre med 6*8 min på 88-90% en 4*4 min på 92-95 %. Å kjøre intervall med syre ser jeg ikke poenget med, da 90% er mere en høyt nok til hjerte får kjørt seg, samt at du slipper som regel syre, som igjen at restitusjontiden blir kortere.
Får ikke mere efekt av at du ligger på 92% kontra 88-90 f.eks..

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 10 jun 2012 19:04

Jada, Audun. Hvis du leser de siste innleggene i denne tråden, så har det ikke gått særlig på 4x4 diskusjon egentlig. Er vel få av oss som benytter de i særlig grad.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Audun

Legg innav Audun » 10 jun 2012 19:46

Nevnte 4*4 pga hele innlegget startet med det,samt at mange er opptatt av 4*4 av de som leser inne på dette forumet. Uavhengi om de har skrevet innlegg eller ikke. Ville bare komme med forslag på alternativ istedet for 4*4!

joro

Legg innav joro » 11 jun 2012 09:34

Nå sa jeg vel aldri at en ikke skal trene i Sone 1 :) Men jeg er uenig i olumpiatoppen sin modell med såvidt mye mengde i Sone 1. Poenget er vel mer å fastsette hvorfor vi trener i de ulike sonene:) F. eks er jeg veldig glad i trening lavt i Sone 1 (restitusjonstrening), og jo mer du trener jo mer slik trening bør du jo ha.

Audun skrev: *Angående 4*4..hvorfor er alle opptatt av denne type intervall? det er jo er grunn til at INGEN på et høyt nivå bruker denne intervallen. Verken på ski eller løping. Det er f.eks mye bedre med 6*8 min på 88-90% en 4*4 min på 92-95 %. Å kjøre intervall med syre ser jeg ikke poenget med, da 90% er mere en høyt nok til hjerte får kjørt seg, samt at du slipper som regel syre, som igjen at restitusjontiden blir kortere.
Får ikke mere efekt av at du ligger på 92% kontra 88-90 f.eks..

4x4 er ett eksempel på en økt på samme måte som du drar frem 6x8. Hvis du har lest tidligere innlegg fra meg så argumenterer jeg for 4x4 i olympiatoppens sone 4. Jeg er derimot ikke så sikker på om 6x8 er bedre enn 4x4 utført i samme intensitet som du hevder. Vi vet litt for lite om hvor mye aktivitet hjertet faktisk trenger for å utvikle større slagvolum, men det foreligger forskning som tyder på at hjertet oppfører seg ganske likt annen tverrstripet muskulatur på dette området. Som dere kanskje skjønner så er jeg og workingclasshero ganske så uenig vedrørende forskning :) De som er best i verden i sine idretter trener ikke ut av løse luften, de trener knallhardt basert på et system som tidligere har vist seg å ha effekt. Det å gå rundt å tro noe annet er i bestefall ganske naivt:)

Tilbake til hjertetreningen NTNU miljøet har jo for lengst påvist at 4x1 er like effektivt som 4x4 på relativt utrente utøvere. Vi kan ikke se bort fra at det kan være vel så effektiv å gjenta en økt ofte med lav dose, enn å kjøre en økt sjelden med høy dose.

Ta f.eks 6x8 økta som Audun foreslår. Dette utgjør 48 minutter i sone 4 (jeg vet at vi ikke kommer opp i sone 4 med en gang, men dette er bare et eksempel). Utført en gang i uken så gir det da 48 minutter Sone 4 i treningsdagboka.

Kjører du 4x4 så utgjør det 16 minutter i sone 4. Utført tre ganger i uka så får du 48 minutter sone 4 i treningsdagboka, altså det samme som en 6x8 økt!

Hva er da mest effekt? Å kjøre en 6x8 økt i uka eller 4x4 tre ganger i uka.

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 11 jun 2012 11:25

joro skrev:Som dere kanskje skjønner så er jeg og workingclasshero ganske så uenig vedrørende forskning :) De som er best i verden i sine idretter trener ikke ut av løse luften, de trener knallhardt basert på et system som tidligere har vist seg å ha effekt. Det å gå rundt å tro noe annet er i bestefall ganske naivt:)

De trener det som har fungert før, javisst. Og det de merker fungerer i dag. Men det er altså null og niks forskningsverdenen har bidratt med her. Ingen gode løpere eller trenere sier "vent, vent, vent, vi tar ikke den 15x400m-økta. Foreløpig ingen forskningsartikkel publisert om effekten! La oss heller kjøre 4x4min, det har vi forskning på."

joro

Legg innav joro » 11 jun 2012 12:07

workingclasshero skrev:De trener det som har fungert før, javisst. Og det de merker fungerer i dag. Men det er altså null og niks forskningsverdenen har bidratt med her. Ingen gode løpere eller trenere sier "vent, vent, vent, vi tar ikke den 15x400m-økta. Foreløpig ingen forskningsartikkel publisert om effekten! La oss heller kjøre 4x4min, det har vi forskning på."

Begynner faktisk å lure på om du tror på dette selv? Kan du gi meg navnet på en eneste idrettsutøver som har nådd toppen uten å ta hensyn til eksiterende kunnskap? Jeg vet ikke om noen!

Audun

Legg innav Audun » 11 jun 2012 14:49

Til Joro: Grunner til at jeg mener 6*8min på hard intensitet (88-90 %) er bedre istedet for knallharde 4*4 min (92-95%) er at du får mye mere sammenhengende arbeid på hjertet. Dvs 48 min kontra 16min, og kjører du to slike i uka så har du 96 minutter. Skal du kjøre 96 min med 4*4 så må du ha 6 intervall økter i uka, og det sier seg selv er tull.. Det er gjort tester på at for hyppig intervalltrening gir lite fremgang.

MEN, må få si at trener du 4 økter i uken, så har jeg selv også kjørt 3 av de som intervaller.. Trener du f.eks 6-8 økter så holder det med 2 intervaller, av den grunn at totalbelastningen vil bli for stor med mange økter og mange intervaller..Blir mindre tid til å hente seg inn kontra når du har 3-4 hviledager i uken.

*Leste også en artikkel etter jeg hadde skrevet det første innlegget, der det bekreftes akurat det jeg sier øverst. At harde 6*8 min gir best utbytte kontra knallhard 4*4 min med syre. Skal se om jeg finner igjen den artikkelen.

*Hvorfor blir ikke 4*4 brukt av folk som løper fort, eller gjør det bra i sine idretter?? kansje påtide at mosjonistene begynner å lytte til de som er toppidretsutøvere? ( ikke at jeg selv er en ) Den dagen toppidretsutøvere starter med 4*4 trening så skal jeg også begynne med det.

Blir nok aldri enig alikavell, så hver enkelt må finne sin type trening som gir best framgang for hver enkelt.

joro

Legg innav joro » 11 jun 2012 19:33

Audun skrev:Til Joro: Grunner til at jeg mener 6*8min på hard intensitet (88-90 %) er bedre istedet for knallharde 4*4 min (92-95%) er at du får mye mere sammenhengende arbeid på hjertet. Dvs 48 min kontra 16min, og kjører du to slike i uka så har du 96 minutter. Skal du kjøre 96 min med 4*4 så må du ha 6 intervall økter i uka, og det sier seg selv er tull.. Det er gjort tester på at for hyppig intervalltrening gir lite fremgang.

MEN, må få si at trener du 4 økter i uken, så har jeg selv også kjørt 3 av de som intervaller.. Trener du f.eks 6-8 økter så holder det med 2 intervaller, av den grunn at totalbelastningen vil bli for stor med mange økter og mange intervaller..Blir mindre tid til å hente seg inn kontra når du har 3-4 hviledager i uken.

Du sammenligner jo to helt forskjellige treninger her! Det er jo helt åpenbart at 6x8 kommer best ut hvis aerob kapasitet er målet. Jeg forstår ikke hvorfor du blander inn anaerob trening i dette!!

Audun

Legg innav Audun » 11 jun 2012 20:00

Hva er det du snakker om?? Vi diskuterte 4*4 kontra 6*8min for å øke O2...Og både 4*4 og 6*8 min er eksempler på slike økter...Jeg mente at lengre dragtid gir mere efekt på å økte hjertekapasiteten kontra 4*4 min..

Du sa i et tidligere innlegg som et svar til meg at 6*8min ikke var noe bedre en 4*4,,men plutselig par innlegg senere sier du at det er klart at 6*8 er BEDRE en 4*4 for å bygge motor.. Det er det jeg vil fram til,,at 4*4 (da snakker jeg om folk som trener litt) gir veldig lite arbeidstid..

4*4 min er minimum som er anbefalt,gjerne for folk som er veldig dårlig form,er overvektige osv..Er du trent så er lengre og flere drag å anbefalle.

Gå tilbake til «Trening»