Åndenød ved spenning/stress?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
viking_jan

Åndenød ved spenning/stress?

Legg innav viking_jan » 04 mai 2012 22:55

Hei Forumdeltakere

Jeg har det siste året opplevd at jeg rett og slett får åndenød når jeg løper løp.
(lagt til 6/5: Dette er en følelse av at det struper til ganske brått og at både utpust og innpust er
svært begrenset. Altså ikke den følelsen man får da man presser kroppen til å ønske mer
luft enn det man klarer å tilføre. Dette kommer normalt litt gradvis)

I alle fall har dette rammet meg under flere løp det siste året. Sist jeg opplevde det var Sentrumsløpet 2012.
Jeg hadde da gjennomsnittlig en stopp (eller sakte gange) per kilometer. Første etter 2 kilometer ...
Det siste året har jeg trent en del og regnet med å fullføre på rett over 45 min.
I stedet ble det 55 ...
Jeg prøvde til og med å trosse problemene siden jeg visste jeg var bedre trent enn den hastigheten
jeg holdt. Det resulterte i at jeg brått måtte skjene ut av løypa.

Siden formen rett før og rett etter løpene har vært god, er mitt spørsmål:
Finnes det en mulighet for at jeg setter så store forventninger og stresser meg opp så mye at
det resulterer i ren åndenød fra hals ned i bronkiene underveis ?
Etter minst 15 sekunder hvile slipper det taket og jeg kan gjenoppta løpet rolig.
Jeg vil helst ikke bruke en unnskyldning som ikke finnes ...

Jeg er 42 år, har ingen kjente allergier og tror neppe jeg har tradisjonell astma.
Selvsagt kan jeg kanskje trene litt mindre intensivt enn den innsatsen jeg gjør under arrangerte løp
med det resultat at jeg ikke utløser åndenøden da.

Er det noen som har erfaringer?

M.v.h.

Jan
Sist redigert av viking_jan den 06 mai 2012 11:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Åndenød ved spenning/stress?

Legg innav Korak » 05 mai 2012 19:55

Hei Jan,
Hvordan trener du? Hvordan er fordelingen mellom rolig og hardt, og hvor hardt er hardt? Jeg mistenker at du kanskje trener for mye hardt og at den harde treningen er for hard.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 05 mai 2012 20:31

Hvordan vet du at du er bedre trent enn tidene du får?
Kan det hende du bare har for store forhåpninger, og det er grunnen til at du sprekker?

viking_jan

Legg innav viking_jan » 05 mai 2012 22:27

Hei

Takk for gode spørsmål.
Jeg tror det kan være ok å ta litt bakgrunn.
I år var det ellevte gangen (nesten på rad) jeg løp Sentrumsløpet (SL).
Jeg har hatt tider fra rett over 45 til 49 min.
Fra nyttår i fjor har jeg jevnt gått ned (og litt opp) i vekt til ca 8-10 kilo under det jeg har pleid å være (~97 kg).
Det siste året har dette vært mulig grunnet trening (hovedsaklig løp).

Fra nyttår frem til nå har jeg hatt treningsrunder med først kortere jevne løperunder (35-40 min)
Midt i mars åpnet muligheten seg for litt skogløp og løp på grus i tillegg til hardere underlag.
Jeg prøver å legge inn strekk med litt høyere hastighet for ikke å fastne i galt tempo.
I de siste to ukene trodde jeg på å teste meg flere ganger i en nokså flat løype på 8,6 km som jeg senest i dag
gjennomførte på 44 min uten antydning til problemer.
Jeg vet at jeg ikke tok ut maksimalt i dag fordi jeg kunne sekundere meg selv med et nytt puls/GPSur (Garmin 310XT)
Der fikk jeg en ubønnhørlig beskjed om at de to første kilometrene var for trege i forhold til det jeg pleier å
klare (4:30-5:00). For å ikke bråreagere skulle jeg korrigere hastigheten opp sakte. Det gjorde at jeg ble liggende på km. tider
akkurat over 5 min.

Kort sagt:
Jeg har det siste året trent mer og bedre enn tidligere og vært lettere (nå er vekta 89 kg).
Ut fra de treningsrundene jeg har hatt som har gitt resultat både i kondisjon og evne til å f.eks. håndtere motbakker uten å falle helt ut,
har jeg trodd på bedre resultater.
Men i fjor sommer og i flere arrangerte løp, opplevde jeg at jeg møtte på åndenød som kunne oppstå på flat vei i løpet av
30 sek.
Første gangen opplevde jeg dette etter 1 km i et løp i variert terreng på ca 6,8 km. Da ble jeg stående i løypekanten i 30 sek og
gjenopptok løpingen gradvis med stort hell (pustemessig i alle fall).
Jeg har vurdert om dårlig oppvarming har vært årsak, men foran årets Sentrumsløp var jeg særlig bevisst og var passe temperert.
Da var jeg siste gang i veikanten utenfor Stortinget ... Første "tilslag" var da etter 2 km.

Noen har nevnt for meg at jeg kanskje skal senke skuldrene foran løpene og se på det som løpeturer med
flere ukjente løpevenner ... og ikke tenke så mye på tid, men det dukker opp et visst instinkt for å presse meg.
Men at det resulterer i pustevansker som ikke likner det som normalt skjer når man over tid belaster kroppen.
Da blir man bare sliten og puster som en hval ...
Her kjennes det ut som noe strupes ned.
(Mest irriterende var at normalt har jeg etter fullført SL, måtte ta meg igjen en del før jeg har forlatt universitetsplassen.
I år gikk det 2-3 minutter før jeg kunne lett jogge inn i en sidegate og fortsette uttøyningen. Da kunne jeg nok løpt videre ...)

Vel, dette ble rene skolestilen ... Jeg får nok bruke tiden på å kartlegge om hvilke potensialer jeg reell har.
Løpergleden er der fremdeles !

M.v.h.

Jan

viking_jan

Legg innav viking_jan » 06 mai 2012 10:49

Kanskje et "bilde" kan erstatte 1000 ord.
Dette er morgenens treningsøkt:

http://connect.garmin.com/activity/175203814

(Håper det tilgjengelig for flere enn meg ...)

M.v.h.

Jan

RHA

Legg innav RHA » 06 mai 2012 22:39

Dette er en følelse av at det struper til ganske brått og at både utpust og innpust er
svært begrenset. Altså ikke den følelsen man får da man presser kroppen til å ønske mer
luft enn det man klarer å tilføre.

Denne beskrivelsen får meg til å tenke at du kanskje bør ta en legesjekk? Bor du slik til, så hopp over fastlegen og gå rett til NIMI.

Unni

Legg innav Unni » 07 mai 2012 13:54

Høres litt ut som anstrengelsesutløst astma kanskje?? http://www.hjelp24.no/testing-av-hjerte ... 3-136.html

viking_jan

Legg innav viking_jan » 08 mai 2012 18:39

Unni skrev:Høres litt ut som anstrengelsesutløst astma kanskje?? http://www.hjelp24.no/testing-av-hjerte ... 3-136.html

Takk for råd både fra RHA og Unni.

Jeg vil gjøre noen belastningstester selv for å se om jeg klarer å utløse det under trening og
deretter merke meg symptomer og effekter.

Det rareste er hvor fort jeg "kvikner" til og kan fortsette. Jeg har alltid forbundet astma med
indikasjoner som varer litt lenger og som ville dukke opp mer regelmessig under trening.

Men en test på NIMI vil sikkert gi meg flere svar som kan være til nytte.

M.v.h.

Jan

joro

Legg innav joro » 09 mai 2012 08:02

Hei.
Ser at dine problemer dukket opp rundt årskiftet?

Hadde du mykoplasma høsten 2011? Det var ganske mange som hadde det!

jonsa

Legg innav jonsa » 09 mai 2012 10:11

Kan det være hjerteflimmer? Noe med hjertepumpefunksjonen? Mitt råd er: Kom deg til NIMI så fort som mulig for en grundig undersøkelse.

Gå tilbake til «Trening»