Åndenød ved spenning/stress?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
viking_jan

Re: Åndenød ved spenning/stress?

Legg innav viking_jan » 09 mai 2012 19:38

Hei !

For å oppsummere litt ...

Jeg opplevde dette første gangen forrige vår. Det har stort sett slått til i arrangerte løp.
Som nevnt gir det åndenød både på inn og utpust som tvinger meg til å enten gå rolig eller stoppe.

Under trening opplever jeg stort sett ikke annet enn utmattelse og at jeg hiver etter pusten hvis jeg
presser riktig hardt.

Jeg har ikke opplevd noe sykdom eller nedsatt treningsevne i lengre perioder enn forkjølelse.

Dette er bakgrunnen til at jeg spør om stresset og spenningen rundt et løp kan utløse
noe fysiologisk, forutsatt at man ikke gjør noe særlig annerledes enn ved trening.

M.v.h.

Jan

joro

Legg innav joro » 10 mai 2012 08:18

Da kan vi sjekke ut mykoplasmateorien min, siden du har hatt det såpass lenge, og før mykoplasma slo til for fullt.
Vedrørende hjerteflimmer som er nevnt her tidligere så er jeg ganske sikker på at det ikke er det. Hjerteflimmer merkes på hjertet og lite på pusten.

Anstegelsesutløst astma kan være ett alternativ å sjekke ut, men anstregelsesutløst astma inntreffer også på trening da...

Du spør jo selv om stress/spenning kan utløse dette, og ja selvsagt er det mulig. Ett lettere angstanfall kan gjenkjennes slik du beskriver det. Ikke så usannsynlig at det skulle opptre på løp og ikke på trening da...
Nå har jeg ikke sagt at du har angst da bare så det er klart:)
Men hvis det viser seg å være angst, så har du ett veldig godt utgangspunkt. Tenk på all energien som utløses i et slikt anfall, den dagen du kontrollerer det, og bruker den energien i fartsretninger så er du pluteselig ned under 45, kanskje ned mot 40....

Angsten for å mislykkes er en mye større drivkraft, enn viljen til å vinne. Denne angsten for å mislykkes er det mange store individuelle idrettsutøvere som har.

viking_jan

Legg innav viking_jan » 29 sep 2012 21:05

jonsa skrev:Kan det være hjerteflimmer? Noe med hjertepumpefunksjonen? Mitt råd er: Kom deg til NIMI så fort som mulig for en grundig undersøkelse.

Takk for gode råd og engasjement.

For å oppdatere dere (jeg føler man skal gjøre det ...)

Jeg booket time hos NIMI (det ble en fellesnevner ...)
De påviste nylig atrieflimmer/-flutter. Mange brikker falt på plass.

Som en bi-test for å teste hjerte og "pust" sammen ble det målt O2 opptak.
Der nådde jeg en verdi på 63 ... men med etterfølgende flimmer/flutter.

Nå er det betablokkere som skal hindre nye problemer. Jeg har blitt oppfordret til å fortsette å
trene, men med begrensninger.

M.v.h.

Jan

Barkebor

Legg innav Barkebor » 09 feb 2013 19:15

Hei, tenkte også på hjerteflimmer, som jeg har. Min går konstant, men ofte kan den starte ved forskj. påkjenninger og slippe igjen. Når hjertet (forkamrene) flimrer får ikke hovedpumpa (hjertekamrene) nok fylling og pustingen øker fordi kroppen tror det er luft (oksygen) som mangler.
Men du sjekker lett om hjertet går ujevnt eller svakt og fort når det står på. Du tok kanskje legesjekk og fant ut av det?
BB

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 10 feb 2013 09:57

Har du aldri spurt legen din om hvorfor hjertet ikke får nok blod? Barkebor
Kan det være pga dårlige blodårer?
Blir blodårene bedre av maravan?
Kan det tenkes at omega3 reparer\bedre blodårene eks bryter ned plakk\kalk inne i blodårene?
Desverre kan du ikke ta omega3 sier legen pga omega3 er blodfortynnende!
Sånn er livet ,,,lev mens du kan :?
Lavcarbo og høyfett kosthold blir du nok fra rådet av legen....Fortsett med høyt protein inntak og carbo er kanskje svaret...... :cry:

Barkebor

Legg innav Barkebor » 11 feb 2013 12:42

Svar til kollis:
Jo legen har nøye forklart alt jeg har lurt på, og jeg har lest mye fra mange kilder.
Årene virker åpne og fine, blodtrykk ok. Men P-takken mangler i ekg, i stedet er flimmerfrekvensen målbar (ca. 340 pr. min.).
Og er sjekket med ultralyd hvor de antakelig ser at forkammeret ikke får pumpet som det skal.
Blodfortynnende er misvisende, blodet blir ikke tynnere eller får færre blodplater (røde blodlegemer, dvs. blodprosenten) av Marevan, men koaguleringsmekanismen svekkes, så levring reduseres, dvs. tar lenger tid. Måles som en "INR"-faktor som bør ligge mellom 2,3 og 3,5 hos meg.
Omega 3 regner jeg med å få omtrent nok av, men vitamin K skal jeg ikke overdrive (spinat etc.) fordi det ville svekket marevanvirkningen og kreve større doser.
Lever ellers som før, men fikk altså ikke svar på om jeg bør slutte med intervalløkter og presse hjertet mot maks.

Hilsen Barkebor, tidligere Barkebror, men kom nå ikke inn via det lenger. Det var "Gammel'n" som foreslo det navnet etter at jeg skrev passeringstid på en barkbit på Helgehøgda (="Æljævven") da de inviterte til prøveløping av Kristins Runde, og på et av bildene hans synes barkbiten.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 11 feb 2013 21:35

nesten alle med dine problemer har ph i ubalanse dette ødeleger de små nerve signalene bane slik at de går andre steder....
siden du mener omega3 behovet er fylt....
og koksalt mener enkelte at utløser eller forsterker krampene.....får håpe du finner mer informasjon om det jeg antyder...

Gå tilbake til «Trening»