Fjellseterløpet mot Tordenskioldløpet i Trondheim

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 18 mar 2010 19:10

Noen her som har løpt begge løpene?

Det sies at tidene kan sammenlignes.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Authon

Re: Fjellseterløpet mot Tordenskioldløpet i Trondheim

Legg innav Authon » 18 mar 2010 19:31

sammenlignes ? Fjellseterløpet er ca.8 km og nesten kun motbakke...Tordenskkiold er rake motsetting...10 km og veldig mye flatt.

Men kansje det menes sammmenligne tidene da,,,pga trur løyperekordene er noe av det samme,,,dvs under 30 minutter...men mulig jeg tar feil.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 18 mar 2010 19:46

Jeg har sett en del på tider oppnådd i disse løpene. Ikke helt sammenlignbart. Noen er bedre i motbakker enn andre.

Fjorsårsvinneren av Fjellsæterløpet løp på ca 30 min, men løp Tordenskiold på 31.58.
Henrik Grøseth vant spurtoppgjøret med nevnte Håvard på Tordenskiold, men ble slått med nesten halvannet minutt opp Fjellsæterløpet.
Jeg tapte spurten mot Bjørnar Mogård i Tordenskiold, men slo han med god margin opp Fjellsæterløpet. Tidene mine var 34.30 i Fjellsæterløpet og 36.35 i Tordenskiold. Jeg trente mye motbakker den tiden pga deltakelse i motbakke-NM i Geiranger.

bemex

Legg innav bemex » 18 mar 2010 20:18

Det var tidene jeg var ute etter ja....

Spennende å se hva jeg klarer å få til i år selv.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 20 mar 2010 20:03

I 2008 løp jeg 22 sekunder raskere på Tordenskiold enn på Fjellseterløpet ;)
Fortsett å løpe...

august

Legg innav august » 22 mar 2010 12:09

Som sodalo skriver, er det ikke uten videre gjort å sammenligne sluttidene fra de to løpene uten at man selv har løpt begge. Når det gjelder forholdet mellom de to beste på Tordenskiold i fjor, så er det ikke så overraskende at Håvard Fjærli knuser Henrik Grøseth opp alle bakkene, for Håvards etternavn står særdeles godt til hans kroppsfasong. Han er ikke bare kortvokst, men også ekstremt tynn, og kan ikke veie mange og førti, noe som må være en fordel i motbakkeløp.

Jeg tror sodalo og Bjørn fra Lands erfaringer utgjør omtrent ytterpunktene: noen løper så mye som et par minutter raskere opp til Skistua, mens andre faktisk løper ti ganske flate kilometer raskere enn åtte bratte. For egen del løp jeg tolv sekunder raskere opp bakkene enn rundt på Lade i forfjor, mens jeg ikke fikk med meg Tordenskiold i fjor. Jeg er generelt bedre på flater enn oppover. Basert på kjentfolk og noen stikkprøver på resultatlistene har jeg inntrykk av at en "standardløper" bruker et halv- til helminutt mindre på Fjellseter enn Tordenskiold. Er man liten og lett, har bedre O2-opptak enn løpsteknikk, eller har man trent ekstra mye motbakker, kan forskjellen fort bli større. Mange skiløpere ville jeg anta kan hevde seg bedre oppover en bortover.

Men vondt blir det garantert.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 22 mar 2010 13:02

Vondt blir det! :)
Gleder meg likevel.
Synes Fjellsæterløpet har en svakhet. Vi starter på et gangfelt og skal løpe over en lang gangbru. Med over 200 deltakere blir det fryktelig trangt.. I fjor stilte jeg meg urutinert midt i feltet, og brukte tid og krefter på å brøyte meg fram.. Skal ikke gå i samme fella i år!!

Greit nok at man får melkesyre, det er vanskelig å unngå, men jeg løp med knyttede never og fikk melkesyre i biceps/skuldre. Det gjorde vondt det.. :oops:

bemex

Legg innav bemex » 22 mar 2010 18:08

Har løpt løypen som trening om sommerne noen....er vel bare første kilometeren en kan holde høy fart.

For meg blir det nok som vi sa i militæret "maks hat" hele veien. Uansett gleder meg til første kortere løp i år.

Hvilken tid går den fremadstormende Sodalo for i år da?

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 22 mar 2010 18:27

Best mulig tid såklart :)
Får bare ta det som det kommer. Håper på å se 32-tallet. Dvs omkring 4 min/km.
Ble grundig satt på plass av Rindals-Troll-løpere på intervalltrening i helga. Tør ikke å tro på noe som helst.

bemex

Legg innav bemex » 22 mar 2010 23:19

[quoteBest mulig tid såklart
Får bare ta det som det kommer. Håper på å se 32-tallet. Dvs omkring 4 min/km.
Ble grundig satt på plass av Rindals-Troll-løpere på intervalltrening i helga. Tør ikke å tro på noe som helst.][/quote]

Det er nå en rimelig sterk tid det min venn :P Du klatrer noen plasser fra i fjor da.

Gå tilbake til «Trening»