O2 og terskell trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
lollol
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2012 13:17

O2 og terskell trening

Legg innav lollol » 20 jun 2012 14:05

Hva er O2-intervaller og hva er terskel-intervaller? Tid, puls....

Og er distansetrening (3000 meter med max løping, coopertest, konkurranse løping med maks innsats hele veien) bra trening for utviklingen av den anaerobe terskelen?

joro
Innlegg: 38
Registrert: 07 feb 2012 10:26

Re: O2 og terskell trening

Legg innav joro » 20 jun 2012 17:26

O2-intervall: Intensitet Sone 4 (87-92% av HF-maks). Hvor mange og hvor lange intervaller du skal ha er det mange meninger om. Men trenden innenfor langrenn er flere intervaller med færre drag. Ikke uvanlig å legge inn et drag på langkjøringene heller.

Terskelintervall: Intensitet Sone 3 (82-87% av HF maks). Lengre intervaller f.eks. 15 minutter x 3 drag. Kortere pauser. Hovedhensikt er å bedre utnyttingsgraden.

lollol
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2012 13:17

Re: O2 og terskell trening

Legg innav lollol » 20 jun 2012 20:09

Takk for svar. Hva menes med flere intervaller med færre drag?

joro
Innlegg: 38
Registrert: 07 feb 2012 10:26

Re: O2 og terskell trening

Legg innav joro » 21 jun 2012 08:15

Med flere intervaller så mener jeg flere økter med noe kortere og færre drag i uka :)

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: O2 og terskell trening

Legg innav trygvan » 22 jun 2012 11:59

O2-intervall: sone 5 (92% av max hf og oppover). Hensikten er å øke slagvolumet. F.eks. 8-10x2min
Terskelintervall: sone 4 (87-92% av max hf - dvs der terskel ligger for mange), tilsvarer 10km-halvmaratonfart avhengig av formnivå. Hensikten er å øke terskelfarten. F.eks. 10x1000m.
Sone 3 er subterskel (maratonfart, evt halvmaratonfart om du er i dårlig form).

Kilde: http://idrett.speaker.no/Downloads/5052 ... .Aasen.pdf

"Distansetrening" slik du beskriver det (3000m, coppertest etc) vil som regel tilsvare en O2-intervalløkt (du vil kunne opprettholde en puls på kanskje 90-95% over den tiden).

Ingen av sonene trener en enkelt faktor spesifikt, slik at både O2-intervall og subterskelintervall vil bidra til å flytte terskel også, og alle sonene vil bidra til økt slagvolum. Forskjellen mellom sonene er på en måte mye satt på spissen i det de blir navngitt på den måten. Det er kanskje mer formålstjenlig for mosjonister å operere med:

* Hurtighetstrening/sprint (f.eks. 200-metere)
* Kapasitetstrening (f.eks. intervall/hard langkjøring i sone 3-5)
* Rolige turer/ jogging
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Nybegynner1
Innlegg: 4
Registrert: 22 jul 2015 12:53

Re: O2 og terskell trening

Legg innav Nybegynner1 » 22 jul 2015 17:30

joro skrev:O2-intervall: Intensitet Sone 4 (87-92% av HF-maks). Hvor mange og hvor lange intervaller du skal ha er det mange meninger om. Men trenden innenfor langrenn er flere intervaller med færre drag. Ikke uvanlig å legge inn et drag på langkjøringene heller.

Terskelintervall: Intensitet Sone 3 (82-87% av HF maks). Lengre intervaller f.eks. 15 minutter x 3 drag. Kortere pauser. Hovedhensikt er å bedre utnyttingsgraden.


Bør man trene både o2 intervall og terskelintervall eller holder det med terskelintervall?

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: O2 og terskell trening

Legg innav Johnny Puma » 07 aug 2015 12:11

Nybegynner1 skrev:
Bør man trene både o2 intervall og terskelintervall eller holder det med terskelintervall?


Som trygvan skriver, så er forskjellen mellom O2-intervall og terskelintervall relativt liten, og en mosjonist trenger ikke reflektere veldig over om det er den ene eller andre typen treningsøkt.

Personlig liker jeg Hoff/Helgerud-modellen som sier at man skal kjøre 4 intervaller á 4 minutter der man skal ligge under syregrensa. Dvs. 85-90% av makspuls.

Hvis du varierer mellom å kjøre 4x4 på flatmark og i bratt motbakke så vil økta på flatmark (f.eks. en friidrettsbane) ligne veldig på 1000-meterintervaller, noe som vil være typisk terskeltrening. I bratt motbakke må de store muskelgruppene (lår/sete) jobbe mye tøffere, noe som automatisk vil gi høyere puls og mer spesifikk O2-trening. Styrketrening får du på kjøpet i motbakker.

hailegeraldo
Innlegg: 122
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: O2 og terskell trening

Legg innav hailegeraldo » 08 aug 2015 11:15

Jeg holder en knapp på terskeltrening hvis du ønsker å bli bedre på langdistanseløping. Bevegelsesformen er slik at du aldri får hvile underveis i en konkurranse, og hvis du går inn i "rød sone" må du regne med at resten av løpet ikke lenger kan gå i høy nok fart. I andre idretter, som feks terrengsykling og langrenn, har du perioder der du kan hvile og hente deg inn igjen. Langdistanseløping krever at du maler i vei rundt terskelintensitet. Greit nok at høyere VO2 hjelper på oksygentransporten, men terskeltrening er så nære 4x4-intensiteten at du får i pose og sekk. VO2 i pose, AT i sekk. Gjør helst litt av begge, men sett av mer tid til terskeltrening enn VO2maks-trening. Dessuten er et stor forskjell på restitusjonstiden etter disse to øktene. Du kan greit løpe sub-terskel 3 ganger i uka. Like ofte med VO2max, og du er nødt til å være nøye med restitusjon.
Er det noen på forumet som har prøvd en "10-dagerskur" med 4x4? Så mange som 5-6 VO2max-økter på 10 dager. -Og har vurdert effekten av det?

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: O2 og terskell trening

Legg innav Johnny Puma » 12 aug 2015 14:18

hailegeraldo skrev:Er det noen på forumet som har prøvd en "10-dagerskur" med 4x4? Så mange som 5-6 VO2max-økter på 10 dager. -Og har vurdert effekten av det?


Her er det en som har prøvd en skikkelig ekstremkur med 15(!) 4x4-økter på 10 dager. http://www.dn.no/dnaktiv/2012/04/27/fikk-kjempekondis-etter-4-x-4kur

For the record; jeg har ikke prøvd dette, nei. Holder med 1 gang i uka. :?

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: O2 og terskell trening

Legg innav trygvan » 12 aug 2015 17:46

Synd han ikke fremstod med navn. Umulig å vite hvordan det er gått med han resultatmessig etterpå.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest