O2 og terskell trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
hailegeraldo

Re: O2 og terskell trening

Legg innav hailegeraldo » 12 aug 2015 22:30

Ja, dette var oppsiktsvekkende. Men jeg skulle gjerne ha sett en mer relevant erfaring. Noen som ikke bare snakker om overTRENING, men overBELASTNING. De færreste av oss på kondisforumet har vel anledning til å trene-spise-sove, og det er derfor vi bruker litt tid på dette forumet. Vi har ikke et støtteapparat som bærer oss gjennom hverdagen av trening-spising-soving. Hvilken effekt har intensiv VO2max-trening på restitusjonen, det daglige overskuddet, immunforsvaret etc. Og går det an å balansere det i en ellers hektisk hverdag uten å gå på en smell?
Dessuten kunne jeg tenke meg å se en VO2max-rapport uten å samtidig se navnene Wislöff/Helgerud.
Og hva med langtidseffekten? Og hva med det som virkelig betyr noe; farten på løpinga? I konkurranser deles det ikke ut premier for høy VO2max.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 13 aug 2015 09:12

Jeg prøvde å kjøre en bolk med høyintensitetstrening i juni. Det var kanskje ikke veldig målbevisst, og heller ikke gjennomført 4x4, og jeg har heller ikke brukt pulsmåling eller o2-måling. Så dette blir bare min subjektive opplevelse av forsøket. Ser jeg har notert ned litt av dette i dagboka mi.

Bakgrunnen for bolken var 2 ting:
- håpet jeg skulle få en formboost, slik at jeg kanskje skulle klare en rask 10km etterpå
- trening på å kunne håndtere 4 konkurransedager på rad under St.Olavsloppet (landeveisstafett her i Midt-Norge/Sverige).

Dag1 6km konkurranse (grus)
Dag2 4x4 bratt bakke (grus)
Dag3 10km konkurranse (mest på grus)
Dag4 rolig 11km
Dag5 10km terskel (asfalt)
Dag6 5x1000m hardt (asfalt)
Dag7 rolig 10km
Dag8 4x5min hardt (grus)

Gjorde et veldig godt løp på dag1. Følte meg rå på intervallene dag2. Konkurransen på dag3 var mitt beste løp denne våren. Sliten dag5. Har notert at "jeg merket hardkjøret" på intervallene dag6, og måtte slite for sekundene. Dag8 var VONDT og SLITEN.

Kjørte 2 rolige dager før jeg gjorde et 10km-forsøk. Det gikk veldig dårlig, var ikke restituert.

Uka etter kom St.Olavsloppet. Ikke spesielt god form, men det gikk veldig greit å løpe konkurranse alle 4 dager, med totalt over 5 mil i konkurransefart.

Jeg gikk inn i denne bolken med god form. Men midt inni der bikket jeg nok over, og neste dager trente jeg meg i senk.

Jeg har tro på å kjøre perioder med hardkjør, men det er viktig at man går inn i dette med overskudd OG godt treningsgrunnlag. Samtidig bør man kjøre et jevnere og mer forutsigbart og kontrollert opplegg enn det jeg gjorde. For min del kostet nok den 10km-konkurransen på dag3 mer enn jeg trodde, og burde tatt mer hensyn til dette når jeg merket lite overskudd på dag5.

4x4-bolk vil være langt lettere å kjøre kontrollert enn mitt opplegg. 6 slike økter på 10 dager bør gå greit, under forutsetning overskudd og grunnlag. Men man bør følge med litt underveis, og alarmen bør gå når man ser fart i forhold til gitt puls går særlig ned.

Korte konkurranser kan gjerne være en del av dette, men 10km ble feil....

Jeg er ikke i tvil om at en høyintensitetsperiode er nødvendig for å ta ut potensialet i et godt treningsgrunnlag.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 13 aug 2015 11:29

Ikke akkurat kritisk jounalistikk, hyller resultater uten å stille noen spørsmål eller å vite om syklistens resultater før og etter.

Det virker ut ifra artikkelen at de har testet VO2max på mølle og at det er her "kjempekondisen" har kommet siden det står "Det er verdt å merke seg at personen har hevet oksygenopptaket også under rene sykkeltester." For en syklist er jo det kondisjonen på sykkel som har noe å si. Som løper vil jo det være nye muskler som hovedsaklig er flaskehalsen, resten av "motoren" har han jo. Derfor er det litt feilaktig å skryte på seg en økning på 25%. Som Helgerud selv sier: "Vi ser toppverdier i alle utholdenhetsidretter så det er snakk om å trene på det en vil bli god i - også intervaller."

Har ikke kjørt en 4x4 på 1,5 år, er skeptisk til effekt for en som meg som vil bli bra på 5km-21km. For meg blir det for lange pauser og for få km i høy fart. Men har absolutt troen på å periodisere treningen. For eksempel at hver tredje uke dobles antall "hardøkter".

Sodalo: Vet ikke hvilken treningsmengde du ligger på til vanlig, men disse 8 dagene ser jo knallharde ut :o Rundt 90km (la på jogg i oppvarming og pauser, riktig-isj?) på 8 dager og rundt halvparten på/over terskel, det er knallhardt. Og ikke rart den 10km 3 dager etter gikk dårlig. Men hvis du slår av 10-15% av dette og kjører en sånn uke månedlig, tror du ikke det vil slå bedre ut?
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 21 aug 2015 09:36

sodalo skrev:Jeg prøvde å kjøre en bolk med høyintensitetstrening i juni. Det var kanskje ikke veldig målbevisst, og heller ikke gjennomført 4x4, og jeg har heller ikke brukt pulsmåling eller o2-måling. Så dette blir bare min subjektive opplevelse av forsøket. Ser jeg har notert ned litt av dette i dagboka mi.

Bakgrunnen for bolken var 2 ting:
- håpet jeg skulle få en formboost, slik at jeg kanskje skulle klare en rask 10km etterpå
- trening på å kunne håndtere 4 konkurransedager på rad under St.Olavsloppet (landeveisstafett her i Midt-Norge/Sverige).

Dag1 6km konkurranse (grus)
Dag2 4x4 bratt bakke (grus)
Dag3 10km konkurranse (mest på grus)
Dag4 rolig 11km
Dag5 10km terskel (asfalt)
Dag6 5x1000m hardt (asfalt)
Dag7 rolig 10km
Dag8 4x5min hardt (grus)

Du skal ha for forsøket, men 6 harde økter på 8 dager blir selvfølgelig langt i overkant. Tror ikk utholdenhetsutøvere på landslagsnivå prøver seg på en slik uke off season engang.

Gå tilbake til «Trening»