Nybegynner spørsmål

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Stig
Innlegg: 1
Registrert: 22 jun 2012 09:52

Nybegynner spørsmål

Legg innav Stig » 22 jun 2012 10:02

Hei.
Jeg har egentlig aldri syntes at det var kjekt å løpe noe særlig, men etter at vekten bikket tresiffer fant jeg ut at det var på tide å ta på beina fart og komme meg i form.

For noen mnd siden begynte jeg å løpe, og målet var å løpe 3000m ,men oppdaget raskt at jeg måtte ta noen gå pauser innimellom.
I dag klarer jeg å løpe 3000m på ca 18,5 min, og 5000m på ca 33,5 min.

Måten jeg trener på er at jeg løper på mølle, og øker farten hver gang jeg trener med 0,1 til 0,2 km/h, slik at ver trening er tung, men gjenomførbar.
på en typisk 5000m ligger jeg med maks puls på 180 og snitt puls på 166. Pulsen stiger underveis selvom jeg har samme fart hele tiden. (høyeste målte puls er 187)

Mitt spørsmål er: hvilke nytte har jeg av å trene med så høy puls hver gang jeg trener(2-3 ganger i uken)?
Jeg har lest at treningen gjerne bør ligge med en intensitet på 150 i puls? men da kan jeg ikke løpe, men må gå raskt.

Håper noen kan komme med noen gode kommentarer/råd. :D

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Nybegynner spørsmål

Legg innav Einar » 22 jun 2012 11:45

Så lenge målet ditt er å gå ned i vekt og bli i litt bedre form som du sier kan du trene akkurat som du gjør. Du får absolutt god effekt og mye bedre forbrenning av å løpe med høy puls. Ikke bry deg om pulsen. Det klart viktigste er å bevege seg over hvilepuls. :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Johnny Puma
Innlegg: 338
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Nybegynner spørsmål

Legg innav Johnny Puma » 26 jun 2012 22:34

Stig skrev:Måten jeg trener på er at jeg løper på mølle, og øker farten hver gang jeg trener med 0,1 til 0,2 km/h, slik at ver trening er tung, men gjenomførbar.
på en typisk 5000m ligger jeg med maks puls på 180 og snitt puls på 166. Pulsen stiger underveis selvom jeg har samme fart hele tiden. (høyeste målte puls er 187)

Mitt spørsmål er: hvilke nytte har jeg av å trene med så høy puls hver gang jeg trener(2-3 ganger i uken)?
Jeg har lest at treningen gjerne bør ligge med en intensitet på 150 i puls? men da kan jeg ikke løpe, men må gå raskt.


Hei!

Det du beskriver er god trening isolert sett, problemet er at dette ikke vil være bærekraftig særlig lenge. Med det mener jeg

1. Du øker intensiteten altfor hurtig. Hvis du klarer å øke med 0,15 km/t 3 ganger i uka så vil du sette ny verdensrekord på 5000 meter før jul. Så denne progresjonsmodellen kommer til å falle i grus ganske hurtig, bare så du er klar over det.

2. Treninga kan bli for hard for en såpass fersk løper som du. Dette gjelder både med hensyn til overtrening og belastningsskader, spesielt i knær og ankler. Du veier tross alt 100kg. (Ikke noe galt i det altså, jeg er selv 94. :? )

Jeg vil anbefale deg å løpe så tøffe økter som dette kun 1 gang i uka. Resten av tiden bør du ligge på lavere intensitetsgrad, dvs. den du har lest om som ligger på ca. 150 bpm eller lavere. Da kan du holde intensiteten lengre og bygger en bedre "base".


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester