Tips til min trening?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
geggi84
Innlegg: 18
Registrert: 04 jul 2012 17:05

Tips til min trening?

Legg innav geggi84 » 04 jul 2012 17:19

Jeg er ny på forumet. Har lest en del av deres til tider gode diskusjoner, men fant nå ut at det var på tide å melde seg inn i gjengen. Jeg er ganske ny som aktiv løper. Har løpt litt for gøy noen år, men satser nå på å gjennomføre et par halvmaraton i sommer/høst før det store målet som er maraton i 2013.

Nå trener jeg sånn:
Sykler t/r jobb hver dag. 13 km=30 min hver vei.
Man : 4*4 Intervaller med ca 4min/km
Ons: Langtur på 1.5-2 timer
Fre: økt: Hurtig langkjøring ca 1 mil på 50 minutter.
+2-3 rolige joggeturer på 30-60 min.
= ca 50km per uke.

Rekorden på mila er 46 minutter. Målet er halvmaraton på under 1:45.
Synspunkt?

joro
Innlegg: 38
Registrert: 07 feb 2012 10:26

Re: Tips til min trening?

Legg innav joro » 05 jul 2012 12:38

Mitt første synspunkt er vel at 1:45 absolutt er innen rekkevidde hvis du har pers på 46:00 nå:)

Treningsprogrammet du har satt opp ser jo helt fint ut det. Ville vel lagt ett og annet drag på ca 4 minutter på sykkelen på tur til eller fra jobben...

fugl
Innlegg: 33
Registrert: 26 jan 2010 21:42

Re: Tips til min trening?

Legg innav fugl » 05 jul 2012 21:59

Synes du har et flott og fornuftig treningsprogram. Hvis noe, er det kanskje for lite restitusjon. Men du kjenner deg selv best og hva kroppen din trenger. De 2-3 rolige øktene er også tilnærmet restitusjonsøkter, pass på å ikke dra for hardt i på disse. Spar på kruttet til de virkelige treningsøktene. På sikt må du vel øke intensiteten for å få progresjon; raskere fart på intervallene / lengre intervaller, lengre langtur, etc.

geggi84
Innlegg: 18
Registrert: 04 jul 2012 17:05

Re: Tips til min trening?

Legg innav geggi84 » 06 jul 2012 13:59

Takk, kjekt med bekreftelse på at jeg gjør noe riktig.

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Tips til min trening?

Legg innav Johnny Puma » 11 jul 2012 09:38

geggi84 skrev:Jeg er ny på forumet. Har lest en del av deres til tider gode diskusjoner, men fant nå ut at det var på tide å melde seg inn i gjengen. Jeg er ganske ny som aktiv løper. Har løpt litt for gøy noen år, men satser nå på å gjennomføre et par halvmaraton i sommer/høst før det store målet som er maraton i 2013.

Nå trener jeg sånn:
Sykler t/r jobb hver dag. 13 km=30 min hver vei.
Man : 4*4 Intervaller med ca 4min/km
Ons: Langtur på 1.5-2 timer
Fre: økt: Hurtig langkjøring ca 1 mil på 50 minutter.
+2-3 rolige joggeturer på 30-60 min.
= ca 50km per uke.

Rekorden på mila er 46 minutter. Målet er halvmaraton på under 1:45.
Synspunkt?


Ser veldig bra ut dette, ja! Som fugl sier, du trener mye til å være "fersk", så du må ha restitusjon i bakhodet hele tiden. Dette programmet legger tross alt opp til ikke mindre enn 15-16 økter i uka, så da er det svært viktig at de aller fleste øktene foregår rolig. Se f.eks. hvordan en av våre aller beste langdistanseløpere, Sondre Norstad Moen, trener. http://www.dn.no/dnaktiv/article2404107.ece...: 13 relativt korte økter i uka, hvorav 8 rolige, 4 moderate og kun 1 hard.

Med ditt program vil jeg spesielt framheve at sykkelturene t/r jobb MÅ være svært rolige. Fredagsøkta virker også å ligge så nært opp til pers at den kan synes litt hard, men du ser ut til å restituere godt i helgene, så den kan være grei.

geggi84
Innlegg: 18
Registrert: 04 jul 2012 17:05

Re: Tips til min trening?

Legg innav geggi84 » 18 sep 2012 07:56

Dette gikk fint. Løp Stavanger halv på 1.39(barfot) og Birkebeinerløpet på 1.49(fivefingers).
Har nå løpt på meg et vondt kne som minner skremmende mye om "Jumpers knee" og kjenner at en skade er hardt å takle når man er vant til å løpe 50km i uken. Må innom legen før jeg starter trening mot Berlin Marathon neste høst.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester