Tips til maratontrening siste 6 uker?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
mosjonist

Tips til maratontrening siste 6 uker?

Legg innav mosjonist » 27 aug 2018 11:34

Jeg skal løpe maraton (flat løype på asfalt) om 6 uker, og lurer på om noen har tips til hvordan man best legger opp treninga de siste 6 ukene?
Målet mitt er 3.55. Løp maraton for ei uke siden på 4.12, så jeg er litt usikker på om 3.55 er realistisk allerede om 6 uker. Løper 4-5 mil i uka, fordelt på 3-4 økter. Er kvinne i slutten av 40-årene. Noen som har råd, tips, erfaringer?

Veteran

Re: Tips til maratontrening siste 6 uker?

Legg innav Veteran » 29 aug 2018 02:27

mosjonist skrev:Jeg skal løpe maraton (flat løype på asfalt) om 6 uker, og lurer på om noen har tips til hvordan man best legger opp treninga de siste 6 ukene?
Målet mitt er 3.55. Løp maraton for ei uke siden på 4.12, så jeg er litt usikker på om 3.55 er realistisk allerede om 6 uker. Løper 4-5 mil i uka, fordelt på 3-4 økter. Er kvinne i slutten av 40-årene. Noen som har råd, tips, erfaringer?

Hallo ! med 4-5 mil i uka fordelt paa 3-4 turer er det nesten utrolig at de har klart 4.12. Det du behoever er noen langturer,uten det blir det
slitsomt aa loepe maraton. Den aller beste oppladning faar du som alle andre ved aa Konkurrere! Saa still opp ialle mosjonsloep du har tid til
framover. 3 - 8 eller 15 km. gjoer samme susen. Du kan aldri oppnaa samme effekt ved aa trene alene, en konk. paa 10-15 km. overgaar alle de
km. du trener alene hele uka. Har du noen som er bedre aa trene sammen med saa er det gull verdt.

Loep naar du har tid og lyst,ikke bind deg til et program. Aaa tenke paa 3.55 er unoedvendig opptimistisk saa lenge du ikke har noen langturer
i bagasjen. Av lang erfaring vet jeg at aa sette seg et bestemt tidsmaal sjelden lykkes. Det skal lite til foer en lett forkjoelse eller litt mage-
problemer stopper hele opplegget. Naar du har fatt litt mer grunntrening vil det plutselig loesne , oftest skjer det paa en dag du ikke har de
store ambisjoner. Bare vent skal du faa se.

Saa du boer fram til maran konkurrere mest mulig, og ellers kjoere 2 lange turer i uka , min.15-20 km. og helst sammen med en bedre makker.
Det gir all trening en ny dimensjon. Jeg er mann men trente bl.a. ei godt voksen jente for endel aar siden, hun fulgte mine prinsipper om
hardkjoer og vant NM det aaret, hverken foer eller senere.
Oensker deg lykke til, og ikke bli skuffet omdu ikke "perser" i neste loep,det er ikke det viktigste. Loepsglede og det sosiale er viktigere.

mosjonist

Re: Tips til maratontrening siste 6 uker?

Legg innav mosjonist » 29 aug 2018 13:49

Tusen takk, Veteran, for gode råd! Finnes en rekke lokale løp jeg kan delta i framover, så får vi se hva maratonresultatet blir til slutt.

Gå tilbake til «Trening»