Halvmaraton: veien videre

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
wosj
Sted: Trondheim

Halvmaraton: veien videre

Legg innav wosj » 09 okt 2012 09:53

Hei.
I september løp jeg mitt første halvmaraton på tiden 1:54.48. Det gav skikkelig mersmak og planen er å gjenta bedriften til neste år!

Hvor mye er det realistisk å forbedre tiden til neste løp om et års tid? under 1:45??

jeg har i år fulgt dette programmet relativt slavisk: http://www.oslomaraton.no/Treningsprogram/Treningsprogram%20Halvmaraton%201.pdf
bør jeg fortsette med dette opplegget, eller er det på tide å bytte program?

(jeg er mann og 34 år..)

pandy

Re: Halvmaraton: veien videre

Legg innav pandy » 10 okt 2012 19:12

Hei hvis du er 34 år og relativt sprek bør du ha store muligheter til å løpe mye raskere enn 1:54. Bra å høre at du liker å løpe løp, da kans det være mer morsom å trene mellom løpene også!

Hva med å løpe mer variert, som f.eks mer intervaller.

Nå går vi mot vinter så du kan jo prøve å følge dette programmet hvis du har tid til 4-5 treninger i uka. Hvis du følger dette programmet vil du lett slå tiden du har satt før :-)

http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8308579

Brukeravatar
wosj

Legg innav wosj » 11 okt 2012 08:13

Hei
takk for det :) målet for løpet var under 2 timer, underveis trodde jeg av jeg skulle komme under 1:50, men jeg stivnet totalt rundt 15-16 km...
Satser for fullt mot neste år og planen blir da å løpe 3 halvmaraton (Tromsø, Trondheim & Oslo)

jeg har for tiden løpefri pga en rellativt streng diett, men skal etter planen begynne å løpe igjen fra 1. desember. Er da litt usikker på om jeg skal ta i bruk det gamle programmet igjen og begynne på dag en, men med høyere intensitet enn forrige gang, eller om jeg skal finne på noe helt nytt. målet er 4 løpeøkter i uken med 1-2 ganger intervall. ellers ikke mye plan foreløpig :)

håvard b.

Legg innav håvard b. » 13 okt 2012 13:28

jeg har for tiden løpefri pga en rellativt streng diett, men skal etter planen begynne å løpe igjen fra 1. desember.

Du trenger ikke svare, er jo privat dette, men er det en sykdom, medikamentell behandling eller lignende som er grunn til denne strenge dietten? Har du fått instruks om dette fra autorisert helsepersonell? I så fall er det ikke noe å diskutere videre her.

Eller er det en omlegging av kosthold du selv står for?

To måneder uten løping (trening?) er neppe den beste "veien videre" for forbedring av halvmaratontider.

Brukeravatar
wosj

Legg innav wosj » 13 okt 2012 23:34

Hei
dietten er grunnet behov for vektreduksjon, den er selvpålagt og midlertidig. Og lite forenelig med kondisjonstrening. jeg trener nå i stedet styrke 3 ganger i uka(inkl oppvarming på mølle) og har pause fra annen løping til den er ferdig. senest 1 des.. :) Muligens litt dumt med pause i løpinga, men samtidig vil det på sikt hjelpe å kvitte seg med noen kilo, også i forhold til fremtidige halvmaraton tider.., så sånn er det med den saken!

jeg vurderer da å teste ut programmet som pandy tipset om : http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8308579, jeg har satt opp en kortversjon av dette på 12-13 uker (dvs frem til påske) ser ut som det er en brukbar kombinasjon av lankjør og intervall. (4-5 økter i uka)

men er selvsagt åpen for tips om andre gode program som ev bør testes.

pandy

Legg innav pandy » 14 okt 2012 22:09

Lykke til med vektreduksjon og treningsopplegg. Opplegget fra NRK er tøft men det vil helt sikkert gi resultater. Jeg bruker det selv i høst/vinter men har tilpasset det til hva jeg ønsker - noe styrke ertsatter noe kondisjonstrening.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 15 okt 2012 14:27

Jeg vet ikke hvilken (type) diett du har valgt, om det er PSMF eller hva, men å velge et kosthold som ikke lar seg forene (?) med kondisjonstrening kan man problematisere graden av hensiktsmessighet og ihvertfall nødvendigheten av. Men siden "det er sånn med den saken", så nøyer jeg meg med å slutte meg til paddys lykkeønskninger.

Brukeravatar
wosj

Legg innav wosj » 15 okt 2012 15:05

hjertelig takk for det.. :)

Gå tilbake til «Trening»