Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav bemex » 16 okt 2012 12:27

Jeg synes dette høres fornuftig ut:
http://www.dn.no/dnaktiv/article2487356.ece

Nedprioriter lange roooolige turer og harde intervall økter. Løp mye rett under terskel og på terskel.

Synspunkter?

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav trygvan » 17 okt 2012 09:28

Han er ikke den første som kommer med slike påstander. Les blant annet Pete Pfitzinger. I følge Arthur Lydiard skulle jo også langturene gå nokså hurtig. En tredje som heller ikke tok det kjemperolig på langturene er Grete Waitz.

Jeg er positiv. Særlig for maratontrening tror jeg det er relevant.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav Einar » 18 okt 2012 15:17

Jeg er også positiv, men dette er en metode som må brukes med varsomhet og hvile er viktigste stikkord. :)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav Roger » 19 okt 2012 10:45

Mange turer i pulsområdet 20-35 slag under HF-max. Dvs si puls på mellom 165 og 180 for en person med HF-max på 200 (mellom 82,5 -90% av HF-max) Altså trening i hele sone tre og grenser inn i sone 4.

Dette er jeg svært enig i. Både hos de som trener relativt lite og de som trener relativt mye. De som trener jæv... mye må sikkert trene roligere, men da tror jeg det er bedre å trene mindre mengde og mer i sone 3.

Det grunnleggende prinsippet om spesifisitet i treningsarbeidet går aldri av moten.

Trener du fem økter i uka (mot løp fra 5 km til 21) tror jeg det er lurt å kjøre tre turer på mellom 45 og 75 minutter i sone 3 (gjerne i litt vekslende fart for å unngå monotoni). En hardere intervalløkt (sone 4-5), og en rolig langtur. Varier noe gjennom året.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 706
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav kollis » 21 nov 2012 07:47

jeg har fulgt disse anbefalingene ,,,har etter 14dager med løping bedre 5000meter enn de siste 5årene..ca 19sek..Årsaken er at jeg satt på flyet fra amsterdam til nairobi for 4uker siden .Der var ca15 st løpere fra kenya med på flyet ,jeg hadde flaks og en av dem satt siden av meg .Fikk spørre om det meste ,han var 10000m løper og hadde pers 28min.....Jeg er posetiv til nå ,,,jeg får trent mere,greier å ligge mye mer opp på terene når jeg løper... trener nå 6dager i uka ca 45min vær dag....
Biopsier (vevsprøver) tatt fra lårmuskulaturen på kenyanske langdistanseløpere viser stort antall kapillærer rundt hver muskelfiber, svært mange mitokondrier og slanke muskelfibre. fant de hos løperne det kommer av den rolige løpingen mener jeg.......

Brukeravatar
SAUCONY
Innlegg: 320
Registrert: 19 jan 2010 11:31
Sted: Øvre Årdal

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav SAUCONY » 21 nov 2012 17:12

Grete Waitz var ikkje redd for trening i sone 2. Har fått inntrykk av att det er ein generell oppfatning at det er totalt bortkasta å trene i sone 2. Her er fra ein artikkel som er linka fra kondis sine treningssider:

– Bør langturene gå rolig eller bør de gå i en fart nærmere konkurransefarten?

– De bør gå rolig, men det skal være løping, ikke jogging. Generelt så synes jeg alt for mange løper alt for sakte i forhold til den farten de skal holde i konkurransen. Min konkur- ransefart lå på 3.25 på kilometeren, og på de lange turene holdt jeg ca.4.10-fart. Kanskje kan du ha noe større forskjell, men jeg tror en får bedre utbytte om en ikke ligger alt for langt unna konkurransefarten. Jeg vil anbefale at de lange turene går i sone 2, ikke i sone 1.
Bjørn F.

padde
Innlegg: 186
Registrert: 09 feb 2010 20:10

Re: Synspunkter på artikkelen - Tren som en kenyaner

Legg innav padde » 27 nov 2012 18:58

Jeg har alltid ment og praktisert at langturene bør gå hurtig- og gjerne progressivt. Bruk heller mellomøktene til rolige turer, evt sykkel /ski. En lang rooolig løpetur er, iallefall for meg, synonymt med slapphet og dårligere teknikk.

Morallekse:
Jeg tror hovedfeilen mange gjør er å bli alt for opptatt av puls og oksygenopptak- og at restitusjon leses i lys av dette, og derfor blir mindre opptatt av teknikken.
Hver dag ser jeg at folk nistirrer på klokka som viser puls og sekunder på et eller annet intevalldraget eller økta, og er lar klokka avgjøre om treningen er vellykket eller ikke. KAST DEN I DASS - og kjøp deg en billig sak (makspris kr 149,-) som viser når du bør innfinne deg hjemme - og la teknikk og letthet,- og lengde avgjøre det øvrige. Alkens skjema folk putter på pc'n er ikke verd noe som helst, og iallefall ikke de kroner eller tiden som benyttes på dette.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester