Anbefalinger på løpesko.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Panter

Anbefalinger på løpesko.

Legg innav Panter » 25 okt 2012 20:32

Hei.
Er ute etter et par asfalt løpe sko og et par grus løpesko.
Jeg er på mosjonist stadie,men liker å løpe og trene.
Sykler mye for å drive med alternativ trening, men tilbake til løpe sko. Hva kan dere anbefale for asfalt og grus.
Er det lurt å ha flere par å bytte med,eller?

Ellers er det mye bra info på disse sidene,og mange spreke jenter og gutter :D

Hilsen.
Per-Ola.

Roger

Re: Anbefalinger på løpesko.

Legg innav Roger » 26 okt 2012 10:24

Dersom du har en løplabbet-butikk innen rimelig rekkevidde, vil jeg anbefale deg en tur dit. Sko er særs individuelt, og må tilpasses treningsbakgrunn, fotisett og passform.
På løplabbet har de god kompetanse, og rikelig utvalg. Men dårlig med knalltilbud.

pondus

Legg innav pondus » 09 nov 2012 08:48

Etter eit langt løpar liv på mosjons nivå, delar eg ikkje heilt ut Roger sin entusiasme for Løpelabbet. På åtti talet ein gang over beviste Løpelabbet meg om at eg måtte bruke sko med relativt mykje støtte mot overpronasjon. Som sagt så gjort, i Ca 20år følgde eg dette rådet. Kunne springe ein god del og kunne gjennomføre både halve og heile maratonløp. Men låg heile tida på kanten av skader, hadde også fleire avbrekk på grunn av Akilles, kne skader o.s.v. I 2006 / 2007 fikk eg så smaken på lettare sko, tok ein gradvis overgang til å bruke nesten berre konkurranse sko, til nød blir det nokre turar i lettvektssko. Løpelabbet advarte meg mot dette. Sidan 2008 har eg ikkje hatt ein einaste skade, og mengda har gått opp. Tøyer heller aldri ut etter løping. Eg brukar same type sko på asfalt og grus. Men er nøye med å bytte mellom fleire par, aldri to dagar etter kvarandre i same sko.

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 09 nov 2012 22:18

Interessant Pondus. Er du høy/tung? Jeg ser endel som gjør som deg men alle ser ut til å være 65kg...

geggi84

Legg innav geggi84 » 12 nov 2012 14:30

Hva med å prøve et par "Five fingers"? Jeg har også vært mye plaget med skader, men etter at jeg begynte med minimalistiske sko har det blitt mye bedre. Har etterhvert gått over til å løpe mye barfot, men anbefaler på det sterkeste minimalistiske sko.

pondus

Legg innav pondus » 12 nov 2012 22:34

Ipconfig: eg er 180 cm og ca 75 kg.

Har tenkt på å skaffe meg eit par Five fingers til bruk på mølla, men så langt har det blitt med tanken.

Gå tilbake til «Trening»