Forbedre resultat, mosjonist

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Forbedre resultat, mosjonist

Legg innav Landeveisharen » 19 des 2012 14:17

Jeg har lyst å forbedre resultatet mitt på halvmaraton, problemstillingen er kosthold, tidsklemma og kunnskap om trening.

Litt bakgrunn: Startet å trene aktivt 1 mars i år. Løp to ganger i snitt frem til september, hvor jeg løp halvmaraton i Budapest på 2:03:45. I denne perioden gikk jeg ned 15 kilo, kuttet ut sigaretter og spiste mer fornuftig. Siden jeg kom hjem fra Budapest så har jeg begynt å bruke Runkeeper, noe som har motivert til å trene mer. Så ett snitt på 3-4 treninger i uken på 10-11 km pr. tur, og ny tid på 1:50:09 på ett halvmaraton jeg løp hjemme. Målet har hele tiden på under 2 timer, nå vil jeg ned på 1:40:00. Jeg vil si jeg fremdeles er 10 kilo overvektig, minst. Og her sliter jeg. Dette er treningsgrunnlaget jeg sitter på, enkelt og greit.

Halvmaraton i Berlin venter i april til neste år, også en tur til Tromsø å løpe i juni. Samt så skal jeg begi meg ut på Oslomaraton i september. Problemstillingen er at jeg vet ikke hvordan jeg skal ta fatt i målsettningene mine. Det er kanskje vanskelig å komme med råd hvis jeg ikke er helt konkret, så da sier jeg at jeg vil ned 10 kilo til. Jeg vil ned på 1:40:00, samt lavere i 2014. Jeg vil også under 3:50:00 på maraton.

Jeg kan legge til at jeg har opplevd smert slitene bein når jeg har vært oppe i 5 turer i uka. I november forsøkte jeg meg på ett maraton her hjemme, jeg trodde jeg klarte meg uten vann og annen næring, og sprakk deluxe på 3 mil. I skrivende stund sitter denne turen i leggene fremdeles. Det er vel beskrivende på hvordan kroppen min er? Selv om jeg er fornøyd med hva jeg har utrettet siden 1 mars.
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Forbedre resultat, mosjonist

Legg innav torolav » 19 des 2012 14:37

Bra fremgang, gratulerer med det!

Jeg er ingen guru, og er selv informasjonssøkende - men har bakgrunn som langrennsutøver fra "ungdomstiden" og div lange løp de siste 5-6 åra (halvmaraton på 1:40, Nordmarkstravern på 2:46)
Jeg har funnet mye interessant informasjon her:
http://www.mcmillanrunning.com/tips

Jeg vil tro at variasjon kan være et stikkord for deg, og ikke nødvendigvis mer mengde. I alle fall om distansen er halvmaraton. Jeg har hatt gode erfaringer med ca følgende uke-opplegg, for trening til konkurranser mellom 10 km og halvmaraton:
* Langtur, 1,5 -2 timer
* Intervall, enten type 4 x 4 min hardt, eller type 5-6 x 4-6 min kontrollert
* Sognsvann Rundt Medsols, 1-3 runder, eller en langtur til
+ Div styrke og sykling

For en god maratontid bør vel mengdene være relativt høye, og enkelte langturer opp mot forventet konkurransetid. Harde intervaller kan erstattes med "tempotrening", dvs. lange turer på ca forventet maratonfart eller litt raskere (justerer farten etter planlagt mengde, se "full lactate threshold training" av Greg McMillan)

Lykke til!!
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Forbedre resultat, mosjonist

Legg innav Landeveisharen » 20 des 2012 11:20

Takk for svar, jeg skal se litt på dette :)

I utgangspunktet er målet en rask tid på halvmaraton, samt yttrligere vektreduksjon. Men jeg skal naturligvis løpe meg opp mot Oslomaraton, og jeg leker med tanken om å løpe ett maraton i året med mål om å forbedre tiden hvert år. Samtidig ser jeg litt på diverse ultramaraton eller ultraintervaller, men det blir mer som i å fullføre, teste kroppen og viljen og slikt.
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Terje F
Innlegg: 5
Registrert: 19 des 2012 22:27

Re: Forbedre resultat, mosjonist

Legg innav Terje F » 21 des 2012 12:51

Hei
Neimen ikke enkelt å finne det perfekte treningsopplegget, men det er morsomt å prøve. Jeg er ingen stor løper men har hatt mer eller mindre dilla de siste par årene. Hovedmålet mitt har vært Nordmarka Skogsmaraton som i år gikk over all forventning på 3.39. For to år siden løp jeg på 4.33. Det som gjorde susen for meg i år, var å følge de siste 6 ukene av treningsopplegget til Grete Waitz (du har sikker sett det; "Oslo maraton på 3-3,5t"). Jeg anbefaler deg å ta en titt på det når det nærmer seg tid for å forberede maratonet. Klarer du 1.40 på halv, så ligger du godt an til en fin opplevelse i september.

Hvis det er slik at du ikke vanligvis løper intervall eller annen form for trening med økt intensitet, så tror jeg vektreduksjonen kommer av seg selv hvis du følger de gode tipsene om variasjon i treningen.

Ps! De gode løperene trener to uker hardt og tar så en lett uke (helt opp til 50% reduksjon av treningsmengden). Det gir økt fremgang og redusert skaderisk. Etter to akilleser og to beinhinner i høst er dette prinsippet herved integrert i min trening :D .

Lykke til

Terje


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester