Trening som kan korte ned levetiden?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Trening som kan korte ned levetiden?

Legg innav Bjørn Fra Land » 19 des 2012 20:45

Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trening som kan korte ned levetiden?

Legg innav Korak » 19 des 2012 21:23

Jeg kommer akkurat fra sykehjemmet og min demente mor, og valget mellom tidlig død og langt liv fortoner seg ikke så veldig opplagt. Hvis valget skulle stått mellom langt liv med demens eller brå død med løpsskoene på, så hadde jeg valgt det siste.

Jeg tenker at det viktigste er tross alt at at det livet man lever er godt, ikke at det er lengst mulig.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 20 des 2012 12:54

Korak skrev:Jeg kommer akkurat fra sykehjemmet og min demente mor, og valget mellom tidlig død og langt liv fortoner seg ikke så veldig opplagt. Hvis valget skulle stått mellom langt liv med demens eller brå død med løpsskoene på, så hadde jeg valgt det siste.

Jeg tenker at det viktigste er tross alt at at det livet man lever er godt, ikke at det er lengst mulig.

Godt poeng - nesten som alltid Gunnar! ;)

Jeg tenkte det samme selv, og som vanlig er vel selve innholdet i artikkelen mer nyansert enn overskrifta.
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 20 des 2012 17:51

i usa har forskerene funnet ut at nå snur trenden.Den nye genrasjonen dør tidligere enn den forrige....
Usa ligger foran oss med problemer og stress,,,der er det kjempe nyhet at ingen ble drept på en hel dag....
mao samenligne norge med denne ene forskningsresultatet er litt å ta i...
at problemet kan oppstå mener jeg kommer av måltider som gir kraftige bettenelser i blodårene og svekker dem over tid....inneholder måltidet mer enn 5 forskjellige matvarer er belastningen minimal og hjertet har det ok....eller du kan sjekke hjertet oftere....hvist livet er godt kunne jeg vente lengst mulig......med å dø

Barkebor

Legg innav Barkebor » 09 feb 2013 19:06

Hei, var aktiv på forumet i mange år, men har trappet ned på flere fronter. Har dessuten fått kronisk atrieflimmer og søker råd for hvordan jeg nå bør trene. Leger sier litt forskjellig, og det er kanskje ikke gjort så mange studier, bortsett fra Birkebeinerstudien og andre hvor risiko for hjerteflimmer regnes som øket for dem som har trent hardt i mange år. Men altså: Når man har endt i den gruppen, hva gjør man da?
BB

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 11 feb 2013 13:59

Barkebor skrev:Hei, var aktiv på forumet i mange år, men har trappet ned på flere fronter. Har dessuten fått kronisk atrieflimmer og søker råd for hvordan jeg nå bør trene. Leger sier litt forskjellig, og det er kanskje ikke gjort så mange studier, bortsett fra Birkebeinerstudien og andre hvor risiko for hjerteflimmer regnes som øket for dem som har trent hardt i mange år. Men altså: Når man har endt i den gruppen, hva gjør man da?
BB

Helt enkelt har du to alternativer. Å behandle flimmeret medikamentellt (førstehåndspreparat for idrettsutøvere Tambocor) eller å få foretatt en ablasjon. Det siste er det lange ventelister på. Men det aller første du må gjøre er å få henvisning til en kardiolog...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Barkebor

Legg innav Barkebor » 24 feb 2013 19:30

Hei, Einar, takk for svar! Lenge siden sist.
Har vært gjennom oppfølgingen med fastlege og Ahus, det er 2 1/2 år siden: Ekg (p-takk manglet), ultralyd, døgnmonitor, belastnings-ekg (greide 200 Watt, men da stoppet de målingen så jeg fikk ikke prøvd noe Hushovdbakkerykk). Konklusjon å leve som før selv om atriet (begge?) ikke gjør sin pumpejobb. Ble ikke anbefalt elektrokonvertering eller ablasjon. Pulsen er omtrent som før, bare litt høyere (42 - 175), sies å reguleres av det sympatiske nervesystem. Takk og pris at et slikt finnes! I hvile hoppes over omtrent hver femte, men ved belastning går den jevnere. Kondisen er jo merkbart redusert, så å leve som før går ikke helt. Merkes verst ved løping, mens ski og sykling går greit, bare at motbakkene kjennes lengre og brattere.
Grunnen til at jeg spurte om trening er at ingen har sagt/dokumentert at hard trening er bra for både hjerte og kropp, eller at maks.belastning bør unngås.

Samtaleemne i matpausen hos dere, kanskje?

Hilsen Bror Ivar - Barkebor

Roger

Legg innav Roger » 25 feb 2013 12:58

Dette "birkebeinersyndromet" er vel ganske i vinden om dagen, så jeg vil vel tro at det er leger og fysiologer som har satt seg litt inn i det. Denne nettsiden er vel et resultat: http://www.hjerteflimmer.no/Hjerteflimmerno/Kjenn-din-puls/Atrieflimmer/Trening-og-risiko-for-AF/ (Siden er laget av SANOFI- en del av et stort legemiddelfirma. )

Jeg klipper litt fra nettsiden:

De som ikke har anfall på medikamentell behandling eller som har anfallsvis atrieflimmer, men med få anfall med eller uten medikamenter og uten annen kjent hjertesykdom kan trene stort sett som normalt etter rådføring med fastlege og/eller hjertespesialist. Det er ikke anbefalt å fortsette med hardtrening og utholdenhets konkurranse, selv om noen likevel velger å fortsette med dette. Vi vet fortsatt ikke om det på sikt er farlig å fortsette med mye trening og eventuelt konkurranse. Det vi vet er at det ikke er bra for hjertet å drive med hard trening hvis man har anfall av atrieflimmer eller kronisk atrieflimmer med rask rytme (90 – 100 i puls i hvile). De som har anfall eller rask atrieflimmer vil prestere klart dårligere enn normalt (reduksjon på opptil 40%), da hjertet ikke vil kunne pumpe nok blod til den arbeidende muskulaturen.
Ved stabil kronisk atrieflimmer med god frekvenskontroll (puls i hvile i gjennomsnitt under 90), slik vi ser hos en del eldre birkebeinere, er det anbefalt å drive trening med lett til moderat intensitet i ca. 4 dager i uken. Restitusjon mellom øktene synes å være viktig for ikke å belaste hjertet i for stor grad. Det vil imidlertid kunne være individuelle forskjeller. For noen vil det bli anbefalt å trappe ned på trening og avstå fra konkurranse, selv om dette for noen vil være vanskelig å akseptere. Alle dette gjelder må rådføre seg med fastlege eller spesialist i forhold til videre trening.

Men jeg kom over dette TED-innlegget for noen uker siden som jeg tenkte kunne være passende å lenke til:

http://www.youtube.com/watch?v=Y6U728AZnV0

_______________________________________________________________________________________
Mvh

Roger
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Veteran

Legg innav Veteran » 08 mai 2013 10:19

Hei. Selv om jeg egentlig alltid har vaert en pyse og veldig forsiktig med alt, saa har jeg noen ganger gjort stikk i strid med hva "de laerde" har sagt.
Under en operasjon paa Riksen 1977 oppdaget de at jeg hadde voldsom hjerteflimmer og lav og ujevn puls pga inkomplett grenblokk. Hjertespesialist ble tilkalt og kunne etter aa ha
undersoekt og kontrollert meg noen dager, konkludere med foelgende: Hvis du vil leve noen aar til, (jeg var 38 da) saa kan du absolutt ikke trene eller
anstrenge deg, maks. en rolig spasertur paa etpar km. !! Jeg sa at jeg nok heller velge aa stupe under et loep enn aa bli som altfor mange beekjente, en
feit sofagris og allviter. det viser seg jo at de som vet mest baade om trening o.a. er ikke aktive "eksperter".
Ok, etter 2-3 aars trening ble mitt hjerte maalt og det hadde vokst enormt, ingen av legene hadde sett saa stort hjerte. For moro skyld hengte min kone opp
roentgenbildet over senga, og sa at hun visste at jeg hadde et stort og godt hjerte, men ikke paa de maaten... hun tok det humoristisk.
Siden trente jeg hardt og effektivt de dagene jeg hadde tid, og tenkte aldri paa legenes raad, noe jeg er meget glad for. Med all respekt for vitenskapen, en avgjoer
selv hva en vil gjoere med sitt liv. Jeg hadde to gode loepekamerater som begge heller oensket aa stupe under loep enn aa bli sittende apatiske i flere aar. Begge
disse fikk som de oensket. Jeg hadde et svaert daarlig utgangspunkt, men jeg var heldigvis saa sta at jeg bestemte selv, og naar jeg ogsaa oppnaadde maratontider
som tydeligvis er fjernt for de fleste idag, pga. for lite hardtrening, ikke noe annet, saa wer jeg baade stolt og glad.
Kondisen testet jeg senest for noen timder siden da jeg var flere mil hjemmefra paa sykkel og jeg saa regnvaeret komme, det ble en real langspurt densiste timen...
og jeg er selvsagt svaert lei for at jeg ikke kan loepe saa mye naa, men sykkel er en fin erstatning og sliter ikke saa hardt paa den kunstige hofta..

Ikke la deg skremme av hjerteflimmer e.l. Som oftest er det mye bedre aa vaere aktiv enn aa gi opp og ble sloev, saa staa paa, tren ogt vaer glad!
For meg har hard trening definitivt forlenget livet, og i tillegg gitt meg utrolig mange fine opplevelser sammen med fine kamerater og konkurrenter.

staleg

Legg innav staleg » 08 mai 2013 12:44

Er vel her som med alt annet, at det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hue'.

Har man en hjertefeil MÅ man ikke absolutt jogge 4 maraton i uka, og man MÅ ikke absolutt jogge i 2 timer i strekk, eller?

Jeg tror de færreste som f.eks trener 3 x lett intervall pluss 1 x 1,5 timers langtur pr uke blir betraktet som sofagriser???

Improvise - Adapt - Overcome.

Gå tilbake til «Trening»