trening(smengde) Halvmaraton VS Maraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
wosj
Sted: Trondheim

trening(smengde) Halvmaraton VS Maraton

Legg innav wosj » 21 des 2012 11:05

Jeg løp i år mitt første halvmaraton (Oslo) og det gav virkelig mersmak til gjentakelse.

planen fremover er som følgende:

2013: 3 stk halvmaraton (Tromsø, Trondheim, Oslo)
2014: maraton (!)

Jeg har forstått det sånn at treningsmengden når jeg går fra halv til hel maraton bør økes betraktelig (dobles??). Framover er planen å ligge på ca. 30-40 km i uken. Hvor mye bør jeg øke treningsmengden i forhold til et eventuelt maraton i 2014 og når bør treningsmengden økes? (allerede i vinter/vår, når jeg ferdig med siste halvmaraton eller neste vinter?)

Brukeravatar
torolav

Re: trening(smengde) Halvmaraton VS Maraton

Legg innav torolav » 21 des 2012 18:24

Jeg synes planen din virker fornuftig. Man trenger ikke gjøre alt på en gang. Smart å fordele målene over flere år, og tenke langsiktig.

Mitt inntrykk er at den største forskjellen på halvmaratontrening og maratontrening er:
* Lengde på langturene (bør være oppimot forventet maratontid 1-3 ganger i forkant av løpet)
* O2-trening kan sannsynligvis reduseres
* Km/uke bør kanskje være noe høyere for maratontrening, men hvor mye vet jeg ikke. Det kommer jo an på nivået. Men om man løper ca 40 km/uke mot halvmaraton, kan man legge på ca 10 km/uke.

Grete Waitz sa vel en gang at "Om km/uke var ensbetydende med maratonform, kunne man bare levert inn treningsdagbøkene og kåret en vinner - uten å løpe".

* For både halvmaraton og maraton gjelder vel at man bør trene spesifikt på forventet hastighet.

Hva løper du halvmaraton på i dag?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
wosj
Sted: Trondheim

Re: trening(smengde) Halvmaraton VS Maraton

Legg innav wosj » 22 des 2012 20:00

takk for svar :)

min første halvmaraton var i oslo i september, da løp jeg på 1:54.48. ikke akkurat noe verdensrekord, men målet var under 2 timer så forholdsvis fornøyd til første gang å være...

målet for 2013 er å forbedre tiden tre ganger og redusere tiden så mye som mulig.

treningen i år har vært litt av og på, men tålig bra fra mars til juli og august til september. Målet er nå å øke treningsmengden og strukturere opplegget ganske mye for 2013 sesongen!

Gå tilbake til «Trening»