Side 1 av 2

Treningsopplegg

Lagt inn: 30 des 2012 23:58
av Løp4Livet
Når folk snakker om trening i sone 1 så sier alle at de løper rolig. Hvorfor løpe? Hvorfor heller ikke gå?? Jeg har byttet ut sone 1 løpingen med lange gå turer, rask gange. Sparer kneet for mye belastninger. I tillegg får en frigitt mye "slagg" som sitter i bena. Noen som er enig i denne teorien?

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 31 des 2012 10:54
av Audun
Å løpe rolig vill for min del si 5min pr.km..Når folk sier rolig tur så vil det si fra 4.30-8 ca.. Avhengi av form..Ved gåing er farta ca.10-12 min/km.Så å gå er jo ingen poeng i. Men for en person i dårlig form som ønsker en rolig tur en gang i blant,så kan jo en gåtur være bra. Det pga at en person i dårlig form klarer ikke løpe rolig nok uten at pulsen er ganske høy.

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 01 jan 2013 09:44
av gls
Tror absolutt at gåing kan ha bra treningseffekt. Ved å gå litt intenst, f.eks. i motbakke, er det lett å få fart på pulsen. Det er vel heller ikke uvanlig å kombinere gange og løping på langturer (?)
Personlig synes jeg gange er et fint alternativ når jeg sliter med løpevondter og føler det er nødvendig å ta litt løpefri.

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 02 jan 2013 20:29
av løpeknut

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 02 jan 2013 23:03
av knut42
Det er akkurat slik som i videoen over jeg må gjøre. Jeg veksler mellom å gå i 11:00-12:00 med høye hofter og jogge i 6:00-6:30 hvis jeg skal holde meg midt i sone 1 i gjennomsnitt. Jeg klarer ikke å jogge rolig nok enda til å holde meg i sonen. Hvis jeg går for mye mister jeg løpesteget.

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 04 jan 2013 10:10
av Hellerud
Tror dere bør ha et kurs i trening........

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 04 jan 2013 13:51
av Einar
Hellerud skrev:Tror dere bør ha et kurs i trening........


Selv høyt profilerte trenere har anbefalt raske gåturer som god aktiv restitusjon Hellerud...

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 04 jan 2013 14:31
av Audun
Gåing egner seg kun som restitusjon og trening for utrente/overvektige folk,samt de som sliter med skader.. Men for andre grupper er det ikke mye trening. Da er løping å foretrekke.

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 04 jan 2013 15:08
av knut42
Hellerud: Har du et råd til treningskurs?

Re: Treningsopplegg

Lagt inn: 04 jan 2013 17:54
av gls
Audun skrev:Gåing egner seg kun som restitusjon og trening for utrente/overvektige folk,samt de som sliter med skader.. Men for andre grupper er det ikke mye trening. Da er løping å foretrekke.


Poenget er vel forsåvidt ikke at gåing kan eller skal erstatter løping. Men det kan være et tillegg til løping, f.eks. når man er skadet (som du sier) eller når man ønsker å forebygge skader (fordi men allerede løper mye i utgangspunket).

Testet selv gange på tredemølle for noen uker siden. Satte tredemølla på 5 graders stigning (halvparten av maks på denne mølla) og gikk hurtig. Da hadde jeg riktig nok ikke med meg pulsmåler, men vil tippe at jeg var godt inne i sone 3 etter noen minutter.