trening til halvmaraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
annemyhr
Innlegg: 21
Registrert: 19 jan 2013 18:35

trening til halvmaraton

Legg innav annemyhr » 19 jan 2013 18:51

driver og trener til halvamaraton i sommer, har løpt nå i 7 månader 3ggr i uken, har 4 månader igen. løper 1 mil på 60 min, men det koster lit mer en jeg trodde, er vant at løpe ( jogge) sakte. Fikk vont i hofta etter 1 mil, så må vel in med styrketrening, lengste løp er 1,3. Er kvinne 44 år 180 75kg, er hektad på løping.

hvordan er best ta legge opp planen nå, fortsette i samma tempo og kjøre på 1 mil til kroppen takler det fint? synes det gikk lit for raskt men ok fram til 8km. føles vansklig med 1 mil til. har ikke ambisioner om tid, men vil gjenomføre med stil. all tips mottas med takk. :)

Brukeravatar
oyvjorge
Innlegg: 29
Registrert: 01 feb 2010 21:03
Sted: Vestby

Re: trening til halvmaraton

Legg innav oyvjorge » 22 jan 2013 22:46

Jeg løp Oslo halv i fjor og året før der. Løper jevnlig 1 - 2 ganger i uka, men i noen perioder løper jeg lite. Før disse to løpene, ca tre til fire uker før, startet jeg opptreningen ved å løpe én gang i uka, startet på én mil, deretter 1,2 mil, så 1,8 mil og tilslutt en hel halvmara.( Jeg økte tempoet for hver gang). Ingen løping i uka, brukte søndagene til dette. Hvorfor? Jo fordi jeg vet av erfaring at jeg blir skadet hvis jeg trener mye og for ofte. Jeg ble ikke skadet og tiden ble bra. I fjor senket jeg tiden med ca 10 min, tiltross for én mindre av disse løpeturene. Av denne erfaringen foreslår jeg at du løper færre ganger i uka men litt lenger og kanskje litt hardere, men du må øke forsiktig og kjenne etter om du får nok hvile. Det går fint an å stoppe litt i progresjonen å venne kroppen til en viss lengde en periode. Når det nærmer seg løpet ditt tror jeg du vil være i stand til å etterligne opplegget mitt. Det er ikke sikkert det passer for deg men det funker bra for meg og jeg kommer til å gjøre det samme i år. Lykke til :)

Audun
Innlegg: 67
Registrert: 23 nov 2011 07:34

Re: trening til halvmaraton

Legg innav Audun » 23 jan 2013 10:25

Du bør ikke trene mindre en 3 gang er i uka. At du merker det i hofta kan skyldes andre ting. Som f.eks skjevt nedsett. Ta deg en tur på løplabbet å test deg på mølla der. Kanskje du bør innvistere i et par sko til også, eller sko for over/underpronasjon. Det er hardt til knær og ben viss du ikke er så vant med å løpe, er litt for tung, løper feil eller på for hardt underlag. Bytt gjerne ut en løpetur med ski. Da sparer du bena,samt for utholdenetstrening.

Styrke er også viktig, da gjerne kjernemuskelatur.

Husk at du trenger ikke løpe så fort på alle turene, senk farta litt. F.eks en langtur på 15km rolig så du kommer gjennom uten problemer, en skitur på par timer, samt en intervall der du løper f.eks 5*4 min, 8*2min,3*10min. Viktig å få bedre pust også, da blir det lettere å komme seg gjennom en halvmaraton.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: trening til halvmaraton

Legg innav knut42 » 23 jan 2013 17:18

Jeg er en enkel mosjonist med dårlige tider, så ta dette med en klype salt:
Da jeg begynte å løpe for mange år siden hadde jeg mye hoftesmerter, men etter at jeg sluttet å løfte knærne for mye og heller løftet hælen og falt fremover forsvant hoftesmerten. Bruker ChiRunning-teknikken. www.chirunning.com.

Stabiliserende styrke og hofteøvelser er kjempeviktig. Se video nr 1 fra toppen:
http://www.runnersworld.com/Article.asp ... leID=16625

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: trening til halvmaraton

Legg innav mosjonist » 25 jan 2013 13:38

annemyhr skrev:driver og trener til halvamaraton i sommer, har løpt nå i 7 månader 3ggr i uken, har 4 månader igen. løper 1 mil på 60 min, men det koster lit mer en jeg trodde, er vant at løpe ( jogge) sakte. Fikk vont i hofta etter 1 mil, så må vel in med styrketrening, lengste løp er 1,3. Er kvinne 44 år 180 75kg, er hektad på løping.

hvordan er best ta legge opp planen nå, fortsette i samma tempo og kjøre på 1 mil til kroppen takler det fint? synes det gikk lit for raskt men ok fram til 8km. føles vansklig med 1 mil til. har ikke ambisioner om tid, men vil gjenomføre med stil. all tips mottas med takk. :)


Jeg er kvinne, 42 og har løpt jevnlig ca. 2,5 år. I løpet av denne perioden har jeg løpt 2 maraton og 6 halvmaraton.
Jeg vil anbefale deg styrketrening, spes. av kjernmuskulatur et par ganger i uka for å forebygge skader. Har slitt endel med belastningsskader selv, men div. forebyggende tiltak hjelper.

Løpetrening tre ganger i uka høres fornuftig ut. Vil du trene mer kondisjon tror jeg at sykling og gange i motbakke er fornuftig som supplement. Jeg ville fordelt treningen på to "halvlange" løpeturer (gjerne én intervall/ terskeløkt) og en rolig langtur. Øk langturen gradvis, feks. med 1-2 km i uka. For at opplevelsen av halvmaraton skal bli best mulig, tror jeg at du bør gjennomføre et par turer på min. 18 km før løpet.
Lykke til!

annemyhr
Innlegg: 21
Registrert: 19 jan 2013 18:35

Re: trening til halvmaraton

Legg innav annemyhr » 28 jan 2013 17:16

takk for mange fine tips, skal ta de til etterrettning. Har lett for at trene mye ibland 5ggr i uke og men har skjønt at jeg må vare nøye med planlegging og kvalite. Komme seg ur sin komforsone heter det vist.
Tok en mil nå herromdagen, med lite varierende tempo og lite spurter inimellom, det gikk mye bedre en at kjøre samma tempo på mølla hele tiden. Har 4 månader igen nå og skal snart komme meg ut på en långtur opp mot 15 km.
formen er nok lite bedre det var ikke lenge sedan det var nok med 10an på mølla, men kan drive mer nå på 12 og 14, i korte økter da. spennende med et mål. begynnte lite løping før 2,5 år sedan, men har løpt mye nå i 7 månader. Må si som greite waitz 30 % svett resten sitter i hodet, rart med det, har man viljen klarer man alt. :D

anne
Innlegg: 69
Registrert: 19 jun 2011 09:09

Re: trening til halvmaraton

Legg innav anne » 31 jan 2013 08:54

Hei!
Jeg trente etter et program i fjor med 4 økter uka. Driver styrketrening og sykler en del i tillegg. 4 økter skulle vise seg å bli for mye, ca 3 uker før halvmaratonen min, gikk lufta ut av ballongen. Beina orket liksom ikke og jeg fikk en smerte på ene hoftekammen, som har hengt i noen måneder faktisk. Så i år har jeg funnet et program med 3 økter i uka. En intervalløkt; f eks 7 x 400m, en tempoøkt, 15-20 min i hardt tempo pluss oppvarming og nedtrapping, samt en langtur (som ikke er så lang enda da, men i behagelig tempo, 10 km kanskje)
Så håper på en bedre opplevelse i år. Lytt til kroppen og ta hensyn til vondter, tren alternativt for å eventuelt avlaste en gryende belastningsskade. Jeg er 42 år og merker at kroppen ikke er en maskin som takler alt like lett lenger... :?

Det kan og være lurt å gå innimellom på langtur, for å klare alle km man har tenkt, klare å holde det gående i de 2 timene det antagelig tar. (20 km)

Lykke til! :)

annemyhr
Innlegg: 21
Registrert: 19 jan 2013 18:35

Re: trening til halvmaraton

Legg innav annemyhr » 17 feb 2013 08:33

Takk, ja man merker at mn har passert middagshøyden ja. Har en formsvakka nå,ikke trent på 1uke og er forkyld, motivasionen er dalande,men regner med at jeg kommer tilbake snart. føler jeg har stodt stille lenge,har ikke noen at løpe med nu, men har avtale med en gammel travere som skal bli med meg på våren og løpe lite långturer... kan ju ikke vare hypper hele tiden. skal gjenomføre dette om jeg så skal gå . Men treu nok at 2 mil er lengre en man trur, er passe sliten etter 1,3 som er det lengste jeg har løpt. :)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester