Spørsmål ang treningsintensitet

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Norris

Spørsmål ang treningsintensitet

Legg innav Norris » 26 apr 2013 08:10

Hei

Jeg har startet å jogge skikkelig etter å endelig fått følelsen av at dette er noe jeg kan mestre.

Har gått ned fra 140kg til 110kg og dette fører til at jeg ønsker å forsøke "nye ting" (les: ting jeg ikke har fått til helt før).

Har jogget 2-3 ganger i uken de siste 4 ukene, og har begynt å få "gode" tider i mine øyne. Mandag som var løp jeg 5 km på 26:10 og 10km på 56:15. Hadde da ikke med meg pulsklokke, så så ikke hva pulsen min lå på. Dette fører meg til mitt spørsmål:

Løp samme runde i går og hadde da med meg pulsmåler. Løp i rolig tempo (6:20 per km), men lå så og si hele turen i sone 4 og 5 på min polar pulsklokke. Jeg har ikke fått målt min makspuls (utenom å presse meg ganske hardt under beinpress ved styrketrening). Jeg er 29 år og har satt makspulsen min på klokka til å være 193. Turen i går resulterte i 188 maxpuls og 39:03 i sone 4 samt 29:19 i sone 5. Følte likevel at jeg hadde mer å gi. Sonene er ikke i følge olympiatoppen, men polar personal trainer (sone 4 er 80-90% av max HR, sone 5 er 90-100% av max HR)

Noen som har noen innspill? Hva resulterer denne type trening i? Vil jo ikke akkuratt forbrenne mye fett med denne belastningen, men vil dette gi utfall på min fysiske form generelt?

vestlandsfanden

Re: Spørsmål ang treningsintensitet

Legg innav vestlandsfanden » 27 apr 2013 09:00

Makspuls er veldig individuelt, du må vite hva den er for å vite soner. Noen nøyaktig makspuls trenger du ikke, men du må ha et ok inntrykk av hva den er for å ha noe forhold til sonene.

Varm godt opp, ta et 3min løp på relativt høy intensitet (ikke bli stiv av syre), ta ca 5min pause, så gjør du et nytt drag på ca 3-4min i høy intensitet der siste minuttet er all-out, gjerne også i lett oppoverbakke. Den høyeste pulsen du oppnår er i nærheten av makspulsen din. Tipper du ser 200 tallet på denne testen ;)

Norris

Re: Spørsmål ang treningsintensitet

Legg innav Norris » 29 apr 2013 13:39

Takker for tilbakemelding. Skal teste dette!

Gå tilbake til «Trening»