Terskeltrening, innom sone 5?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav vestlandsfanden » 26 apr 2013 08:54

Har det betydning for effekten av terskeltreningen at man er innom sone 5 i noen minutter? Pga bakker blir det ofte til at jeg er 2-3 slag over sone 4 i kanskje 3 min av ei terskeløkt på 30min, gjelder kun siste 10min (altså kanskje 30% av den tiden..) når pulsen generelt har steget litt. Eller er det ok, for med samme fart går pulsen ned igjen når det flater ut eller blir nedoverbakker.

Hva menes om dette? Løypa jeg løper en del i har et par bakker, syns det er lettere å holde fokus når jeg får holde jevn rytme også i bakkene.

Audun
Innlegg: 67
Registrert: 23 nov 2011 07:34

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav Audun » 26 apr 2013 09:14

Kjører du sone 4 som terskeldrag så er vel det i grenseland høyt. Terskel bør vel ligge på sone 3. Sone 4 er mere O2/hjertetrening fra 87-92 %.

Så min mening er at du bør senke deg ett hakk. Og at du kommer over i en høyere sone i bakkene går vel greit. Er ikke så blånøye.

vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav vestlandsfanden » 26 apr 2013 12:39

Sone 3 er vel definert som sub-terskel, viktig det også. Men trening på selve terskelen er i sone 4. Jeg prøver å holde en fart i 30min der jeg merker godt jeg har trent, men kunne løpt noen km lenger som treningstur. Og da skal jeg ikke være langt unna terskelen selv om jeg aldri har målt den.

vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav vestlandsfanden » 26 apr 2013 12:43

Men spørsmålet var ikke om sone, men om jeg bikker over terskelen reduserer effekten av treningen.

Kan legge til at jeg har sone 4 opp til ca 169-170 slag, 172 registrerte jeg på siste trening.
Siste 5km gateløp jeg løp med pulsklokke (fjor vinter) lå pulsen min på 175-178 de siste 4km.

Prana73
Innlegg: 1
Registrert: 27 apr 2013 22:20

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav Prana73 » 27 apr 2013 22:25

Slik som eg ser det, er det eineste som avgjør om det er ugunstig å kome opp i sone 5, er om du klarer å restituere til neste treningsøkt. Trener du 4-5 ganger i veka å er i sone 5 kvar gong så tviler eg på at kroppen er restituert til kvar trening.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav trygvan » 28 apr 2013 23:39

Litt enig med Prana73 og deg Vestlandsfanden. Det er ok å bikke såvidt over i oppoverbakker.
Slik jeg ser det er poenget med å holde seg litt under først og fremst knytta til psykologi. Det er en smerte knytta til det å ha mye syre i blodet, og en naturlig (gjerne underbevisst) refleks er at dørstokkmila og tilsvarende mentale barriærer for å ta seg ut vokser litt hver gang, noe som kan bygge seg opp til et problem om du gjør det mange ganger på rad. Du har jo uttrykket "rolig /moderat trening er som å sette penger inn på banken, mens konkurranser er som å ta de ut". Men du merker jo relativt fort om dette blir/er et problem for deg, så det er bare å prøve seg fram.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Re: Terskeltrening, innom sone 5?

Legg innav vestlandsfanden » 30 apr 2013 06:47

Ok, takk for svar. Jeg har prøvd litt disse Kaggestad-intervallene også, ser at pulsen blir liggende litt lavere i dragene når jeg stykker opp med 5minuttere der pulsen dupper godt ned i sone 2. Begynner faktisk å like disse bedre enn langint med 1min pauser, tror det må være positivt at kroppen gjentatte ganger får jobbe ned laktatnivåene ved lavere fart.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester